sunnuntaina, syyskuuta 12, 2010
United Buddy Bears
Yhdistyneiden karhukavereiden tunnuslause: " Meidän täytyy oppia tuntemaan toisemme paremmin -siten voimme ymmärtää toisiamme paremmin."
Senaatintorilla seisoo 142 YK:n jäsenvaltioiden karhukaveria lokakuun loppupuolelle asti. Ne haluavat auttaa hädänalaisia lapsia UNIFEC:n kautta.
Jos tykkää campista, tykkää näistä kaksimetrisistä kitsch-nalleistakin. Ne ovat mainio kontrasti Senaatintorin uusklassisismille. Kuvassa keskellä Kuuban karhukaveri. (Klikkaa kuvia).
Lisää karhukavereita täällä.
lauantaina, syyskuuta 11, 2010
Kaiku
Senaatintorilla kaikuu. (Klikkaa kuvaa)
Alun perin kaiku oli kaunis nymfi nimeltä Ekho. Hän rakastui Narkissokseen, mutta ei saanut vastakaikua tunteelleen ja riutui pois. Jäljelle jäi vain hänen äänensä ja kasa luita. Lyhyen selostuksen tapahtumien kulusta voi lukea täältä. Pitemmän tarinan kertoo Ovidius Muodonmuutoksissa (suom.1997).
Valokuvatorstain 175.haaste on kaiku.
keskiviikkona, syyskuuta 08, 2010
Mustaa ja valkoista: portaat
Ylöspäin.
Ja alaspäin. Siinä koko elämänkaari.
Mustaa ja valkoista valokuvablogin tämän viikon haaste on portaat. Alkuperäiset kuvat ovat värillisiä, Picasassa mustavalkoisiksi muunnettuja. Siksi niistä puuttuu mustavalkoisten kuvien syvyys. Ylempi kuva on taiteilijatalon kierreportaista, joita lapset rakastavat koska ne kolisevat. Simolla on punainen paita. Alempi kuva on Pariisista. Naisella on punainen baskeri. Mahdanko rikkoa haasteen sääntöjä pahastikin, kun laitan alle alkuperäisen Pariisin kuvan. Baskeri oli väripilkku Pariisin helmikuisessa harmaudessa. Siksi minä sen kuvasin.
maanantaina, syyskuuta 06, 2010
Silmän iloja - ja tilastoja
Neulegraffiteja Helsinginkadulla.
Tunnustus: Minulla on katutytön sydän kun ilahdun katutaiteesta: graffiteista, hiphopista, breakdancesta.
Valokuvatorstain 174.haaste on yksinkertaisesti ilo. (Klikkaa kuvat isommiksi)
Tilastoja. Bloggerissa on uusi ominaisuus: Tilastot. Ne löytyvät Asetuksista. En olisi huomannut ominaisuutta, ellei K-blogin Jenni olisi kertonut. Entisenä Tilastokeskuksen työntekijänä minua kiinnostavat kaikenlaiset tilastot. Bloggerin tilastot poikkeavat huomattavasti Site Meterin ja Extreme Trackingin tilastoinnista. Bloggerin poikkeama on yläkanttiin: tänään (klo 20 mennessä) sivua on katseltu 234, eilen 252 kertaa, elokuussa 5819 ja koko kesänä 13 060 kertaa, mikä on paljon ottaen huomioon että kesällä en paljon bloggaile. Kolme katsotuinta juttua ovat olleet: Suomalaista huumoria, Skype-ongelma ja Sukupuolineutraali. Eniten kävijöitä on tullut Parnasso-blogista, Mataleenan blogista ja Blogilistan omista suosikeista. En tiedä millaisia tilastointimenetelmiä Blogger käyttää. En myöskään Site Meterin ja Extreme Trackingin menetelmiä. Luultavasti kävijäluvut kohoaisivat, jos ottaisin käyttöön niiden maksulliset versiot.
sunnuntaina, syyskuuta 05, 2010
Kirjajulkkarit
Vauhdikasta menoa Kappelin kellarissa. Siellä oli perjantai-iltana Juuli Niemen Yömatkojen ja Saila Susiluodon Carmenin julkistamisjuhlat, julkkarit kuten nykyään sanotaan. Mukavaa että että sellaisia pidetään. Niissä tapaa tuttuja joita ei ole nähnyt aikoihin. Entiseen aikaa tuttuja runoilijoita tapasi Vanhalla. En tiedä missä he nykyään istuvat vai istuvatko missään.
Kirjajulkkarit vastaavat taidenäyttelyn avajaisia sillä erolla että avajaisssa saa laihaa boolia ja lämmintä valkoviiniä, kun taas kirjajulkkareissa jokainen maksaa itse juomansa ja saa mitä tilaa.
Lauantai-iltana Wäiskissä oli Jani Saxellin romaanin Unenpäästäjä Florian –romaanin julkkarit. Wäiski on ravintolalaiva Hakaniemen rannassa, edullisempi kulttuurityöntekijän laihalle kukkarolle kuin Kappelin kellari ja muutenkin mukava paikka merellisen miljöönsä vuoksi. Minä pitäisin oman kirjani julkkarit siellä, mutta tuskin pidän niitä missään, koska minulle on jäänyt paha trauma lapsuuden syntymäpäivistä, joille ei tullut kukaan.
Saila juhlatunnelmissa Kappelin edessä. Siteeraan , joka miettii: Sailan runoa kokoelmasta Carmen. Minulla ei ole Juulin runokokoelmaa eikä Janin romaania niin että en voi siteerata niitä. Satunnaismenetelmällä (= tökätään sormi sivujen väliin) löysin Carmenin Habaneran, mutta kun se on pitkä runo, laitan tähän vain ensimmäisen säkeistön.
Rakkaus, karkuri, kiertolainen
käy kevyt keimailu kuormanaan
silti samainen siirtolainen
voi syöstä keisarin karsinaan.
Nyky-Carmenin tapahtuma paikkana on ostari ja Joséna on ostarin turvamies, joka miettii:Olen nähnyt ennenkin, kaiken, onttoa flirttiä,varkaita, vitsejä, kuolemaa, en tarvitse enempää, olen nähnyt ihmisen tyhmyyden, katsoin joka ilta BB:n[…]
PS. J.Pekka Mäkelä kirjoittaa omassa blogissaan kirjan julkistamisen ilosta.
lauantaina, syyskuuta 04, 2010
Elätti
Kissa Ninni parvekkeella.
Suomenkielen perussanakirjan mukaan elätti-ilmaisua käytetään lemmikkinä elätettävästä (villi)eläimestä. Vanhemman Nykysuomen sanakirjan mukaan elätti on elätettävänä, huolettavana oleva henkilö tai eläin, harvemmin kasvi.
Helsingin Sanomien eilisen otsikon mukaan "kirjailijat ovat valtion elättejä." Tällaisen johtopäätöksen on otsikon tekijä vetänyt tutkija Elina Jokisen väitöskirjasta Vallan kirjailijat. Sananvalinta paljastaa joko otsikontekijän/Hesarin aseteellisuuden kirjailijoita kohtaan tai sen että otsikontekijä ( toimittaja?) ei tunne sanan sivumerkitystä. Ihmisestä puhuttaessa se on halventava. Kenties hänen äidinkielensä ei ole suomi. Minulle tapahtui samanlaisia kömmähdyksiä, kun 15 vuotta sitten kirjoittelin englanninkielellä internetin keskutelufoorumeille. Tulin loukanneeksi joidenkin amerikkalaisten keskustelukumppaneideni tunteita, kun en tuntenut sanojen konnotaatioita. Myöhemmin ilmestyneessä Hesarin verkkoversiossa otsikko on korjattu muotoon "Apurahakirjailijasta on tullut normikirjailija."
Minusta valtion taiteilija-apurahat pitäisi muuttaa valtion taiteilijapalkaksi, niin loppuisivat puheet eläteistä. Valtio palkkaisi taiteilijoita/kirjailijoita 1-, 3- ja 5-vuotiskausiksi ja he maksaisivat palkasta veroa. Heidän ei tarvitsisi enää *anoa* apurahaa, vaan he kirjoittaisivat normaalin hakemuksen kuten muutkin työnhakijat. ( Ps. Facebook-kaveritvoivat käydä lukemassa koko elättikeskustelun profiilistani).
Lopuksi vähän kevyempää. Erik Satien miniatyyrivalssi Son binocle ja hänen tekstinsä .
Hänen binokkelinsa
Hän puhdistaa sen joka päivä.
Hänellä on hopeabinokkeli himmein kultalinssein.
Hän sai sen eräältä kauniilta rouvalta. Mitä kauniita muistoja! Mutta...
Ystävämme valtaa suuri suru: hän on kadottanut binokkelinsa kotelon.
(suom. Laura Serkosalo)
Huonosti käyttäytyvä ilta
Jacques Roubaud esiintyi viime keskiviikkona Musiikkiteatteri Kapsäkin Huonosti käyttäytyvässä illassa.
Roubaud on ranskalaisen Oulipo-ryhmän jäsen. Ryhmään kuuluu 37 jäsentä, kuolleet mukaan lukien, joita ovat mm. Italo Calvino Georges Perec, Raymond Queneau ja Marcel Duchamp. Kuolemakaan ei heitä erota ryhmästä. Ryhmästä voi erota vain tekemällä itsemurhan notaarin edessä. Kukaan ei ole vielä eronnut.
Roubaud on tuottelias runoilija. Nimi on enne, Provancen vanhassa kielessä (oksitaanissa?) roubaud merkitsee trupaduuria. Kaikki Oulipon elävät jäsenet ovat tuotteliaita, luultavasti sen takia että Oulipo on hyvä sparraaja. Ryhmä kokoontuu kerran kuussa yhdessä syömään ja kertomaan millaisia pakotteita ( constraits) he kuukauden aikana kehitelleet. Heillä tuntuu olevan ehtymätön huumorintaju ja mielikuvitus, ehkä se johtuu pakotteista. He eivät usko inspiraatioon, vaan systeemikirjoittamiseen.
Roubaudista ja pakotteista voi lukea enemmän uusimmasta Parnasssota 4/2010. ( Kari Hukkila: Numerot, sanat, askeleet, elämä). Mirja Bolgarin toimittamasta Sanat että tietäisimme-antologiasta löytyy hänen kaksi sonettiaan ja kirjailijaesittely. Bolgar kertoo että hänen vuonna 1967 ilmestynyt runokokoelmansa έ (epsilonrelaatio) oli sensaatio. Se perustuu joukko-opille ja pohjakaavana on japanilaisen go-pelin strategia. Pelit ovat kiinnostaneet muitakin oulipolaisia. Calvino käytti tarokkikortteja erään kirjansa pohjakaavana, Perec shakkia, Queneau ennustuspeli I Chingiä.
Huonosti käyttäytyvän illan toinen "esiintyjä" oli Erik Satie. Hänen musiikkiaan soitti Jenni Lappalainen ja hänenä esiintyi Tuukka Vasama, joka luki hänen tekstejään kirjasta Muistinsa menettänneen muistelmat. Se on minusta paras muistelmakirja ikinä, ikävä kyllä sitä ei taida saada enää mistään, paitsi kirjastosta. Lainaan hänen sanojaan kustantajista, kun aihe on niin ajankohtainen tällä hetkellä meillä:
"Katsokaa noita häpeämättömiä kustantajia vailla kunnioitusta ihmistä kohtaan; katsokaa groteskeja sovituksia, joihin he pukevat puhtaimatkin teokset, jotka heille on luovutettu, jotka on annettu heidän huostaansa, ja jotka he komistavat töherryksillään. Ottakaa joitakin nykyteosten luetteloita, herkimpien teosten & katsokaa, mihin he ne alistavat, nuo likaiset oliot.
Hyi! Häpeä heille.
- Kauppaa sanotte te.
-Liiketoimintaa, sanotte myös.
Puh! Tuollainen on kiusallista minun ikäiselleni miehelle, & tukehdun tähän kurjaan dufayêlilaistamiseen, tähän mätään omanvoitonpyyntöön. ( Suom. Silva Kauko)
Kemppinen kirjoitti eilen Satiesta. Mahtoiko hänkin olla Kapsäkissä kuuntelemassa Satien musiikkia ja tekstejä? Hän mainitsee Sonatine bureaucratiquen. Käsiohjelman mukaan se kuvaa valtion virkamiehen työpäivää ja pilkkaa sekä apinoi Clementin C-duuri sonatiinia. Valitettavasti Satien tekstistä ei ole käsiohjemassa suomennosta.
tiistaina, elokuuta 31, 2010
Taiteilijatalon ilmastoteko
Valokuvatorstai palasi kesälomalta viime torstaina ja antoi kuvahaasteeksi ilmastoteon. Kävin kuvaamassa taiteilijatalon pyöriä, joita on piha täynnä. Oma pyörä ei meinaa mahtua sekaan.
Sama piha yöllä.
Talossa on iso autotalli, joka oli aluksi puolityhjillään, kunnes autopaikkoja ruvettiin vuokraamaan ulkopuolisille. Eipä tullut talon arkkitehdille mieleen suunnitella pyöräpaikkoja ( eikä pyykin ulkokuivatustelineitä, sekin olisi olltu ilmastoteko). Nyt pyörille varattu yksi seinusta autotallista, mutta ei sinne kukaan pyöräänsä kesällä vie, kun tila on hankalasti avattavan oven takana. Pitää nousta pyörältä, avata lukko, pidellä toisella kädellä auki painavaa ovea ja taluttaa toisella kädellä pyörä sisään. Autoilijoille asia on järjestetty helpoksi, ei tartte nousta autosta, vaan oven saa auki klikkaamalla valoavainta, vai miksi sitä esinettä sanotaan. Miksi autoilijoita aina suositaan? Minä haluan samanlaisen avaimen!
maanantaina, elokuuta 30, 2010
Syksyn satoa
Sipuleita palstalta
Kirjoja tulee, lehtiä tippuu. On syksy. Ranskassa on alkanut kiivas kirjallisuuskeskustelu Michel Houellebecqin uusimmasta romaanista. Pääseekö se Goncourt-ehdokkaaksi vai ei? Kirja ei ole vielä edes ilmestynyt. La carte et la terrioire ilmestyy 8. syyskuuta. Tahir Ben Jelloun, Goncourt- raadin jäsen, haukkuu Houellebecqin kirjan italiaislehdessä. Englanninkielisen selostuksen haukuista voi lukea täältä. (Ben Jelloun hates even the gentler, kinder Houellebecq). Pierre Assouline, Le Monden kirjallisuuskriitikko, puolestaan kehuu kirjaa blogissaan. Le Mondessa on hänen juttunsa Houellebecq vs Goncourt.
Houellebecq on oikea söpöläinen koiransa kanssa.
Kuva on kaapattu Assoulinen blogista. Kuvan ottaja D.R.
PS. Houellebecqin suomalaisen hengenheimolaisen Hannu Salaman uusimmasta kirjasta keskustelua Tommi Melenderin blogissa.
PS2. Jaan Kaplinskin mielipide Sofi Oksasen Puhdistuksesta on herättänyt keskustelua Facebookissa. Kun maine maailmalla kasvaa, mielipiteet kovenevat. Katso Kaplinskin aikaisempi mielipide viime helmikuulta.
lauantaina, elokuuta 28, 2010
Taiteiden yö
Taiteiden yö Villa Kivessä, teemana: Kielletty ja sallittu kirjallisuus. Kuvassa Raisa Lardot selostaa mikä oli kiellettyä 70-luvulla, Vieressä Leevi Lehto funtsaa, että olikohan se ihan noin. En jäänyt kuuntelemaan, vaan lähdin kiertämään Töölänlahtea.
Näkymä Töölönlahden pohjoispäästä.
Näkymä Töölänlahden eteläpäästä.
Finlandiatalo on kuin kangastus taivaalla.
Palasin kotiin kun keskustassa oli niin paljon nuoria miespuolisia "taiteenrakastajia" mäyräkoirineen. Aurinkolahdessa alkoi juuri parahiksi paikallisen taiteiden yön ilotulitus.
maanantaina, elokuuta 16, 2010
Kirjan tulevaisuus
Uusi kirjahyllyni mahtuu taskuun eikä kerää pölyä. ( Klikkaa kuva isommaksi).
Nalle Puhin englanninkielinen laitos tuli kylkiäisenä kirjahyllyn mukana. Muut teokset hyllyssäni ovat Project Gutenbergin ilmaisia klassikoita. Niiden lataaminen kirjahyllyyn kävi nopeasti.
Luin ensimmäiseksi Maiju Lassilan romaanin Rakkautta. Se oli huvittava ensimmäisessä persoonassa kerrottu tarina tohmajärveläisen vallesmannin tyttären Maiju Lassilan ensirakkaudesta. Olisikohan kirjailija Maiju Lassilalla ollut pikkusisar, jonka kiemurtelua ensirakkauden kourissa hän on seurannut, koska osasi kuvata rakastumiseen liittyviä nuoren tytön tunnetiloja niin hyvin?
Tuskin hankin iPadia, kun kännykästä voi lukea kirjoja sängyssä selällään maaten. Ipad on turhan iso ja painava lukulaite, sitä ei voi lukea sängyssä, sitäpaitsi se on turhan kallis. Odotan aikaa, jolloin Suomesta saa kohtuuhintaisia WIFIllä ja 3 G -ominaisuuksilla varustettuja lukulaitteita, joihin voi ladata kirjoja suoraan kustantajien sivustoilta maksua vastaan. Sähköisen kirjan hinta olisi toivon mukaan halvempi, kun sitä ei tarvitsisi kierrättää kirjakaupan kautta, jonka osuus kirjan hinnasta on 40 %:ia. Suomalaista kirjakauppaa ei enää tarvittaisi, sen sisäänostajat S- ja K-ryhmän sisäänostajien ohella, kun määräävät mitä kirjoja Suomessa markkinoidaan ja ostetaan. Ja kustannustoimittajat voisivat taas keskittyä olelliseen eli kirjojen toimittamiseen eikä heidän tarvitsisi sisäänostajia silmälläpitäen " tuotteistaa, muhentaa, piristää, pakata houkuttelevasti, " kuten Irina Björkman sanoo Kiiltomadon pääkirjoituksessa Hiilarikammoinen leipomo.
Björkmanin kirjoitus antoi masentavan kuvan siitä miten rähmällään laatukirjallisuuden kustantaja Tammi on kvartaalitalouden edessä, toisin sanoen noiden kauppaketjujen sisäänostajien edessä, kuten minä asian ymmärsin. Heidän ennakkotilauksensa keväällä määräävät mitä kirjoja syksyllä markkinoidaan. Irina Björkmanin sanoin: " Kirja saatetaan jo ennen ilmestymistään määritellä teokseksi, joka on varmasti hieno, mutta ei taatusti myy." Kirjailijat valittavat turhaan, että heidän teoksiaan ei markkinoida. Eipä tietenkään markkinoida, kun ennakkotilaukset eivät ole antaneet markkinointisignaalia.
Kirjalla on tulevaisuus, kunhan kustantamot lakkaavaat panikoimasta kirjan ulkoisen muodonmuutoksen takia. Sisältö ratkaisee.
.
keskiviikkona, elokuuta 04, 2010
Parasta tänä kesänä
Lämpimät uimavedet
Auringonlaskut
Haihatuksen kesänäyttely.
Lisää näyttelyn kuvia täällä.
Kuvassa Johannes Heinosen poliittista satiiria.
Tämä on vastaus Pellon pientareella -blogin haasteeeseen "Tänä kesänä on kivaa kun..." Kesä jatkuu elokuun loppuun asti ja kaikkia pientä ja isoa kivaa voi vielä tapahtua.
maanantaina, elokuuta 02, 2010
Matkalla
Kävin Jyväskylässä katsomassa taloa, jossa asuin 60-luvun alkupuolella, kun opiskelin kesäyliopistossa psykologiaa. Talo Vapaudenkadulla oli tallella, mutta katu oli muuttunut. Korttelin päässä talosta oli rakennustyömaan aita, jossa oli muutama graffiti. Niitä ei missään tapauksessa voi sanoa töhryiksi. Työn jäljestä näkyi, että niitä oli saatu tehdä rauhassa ilman pelkoa vartioliikkeiden pamputtajista toisin kuin Helsingissä.
Jyväskylän kesä ei ole enää samanlainen valtakunnallinen kulttuuritapahtuma kuin 60-luvulla, jolloin M.A. Numminen herätti siellä pahennusta. Hesarikaan ei noteeraa sitä niin kuin takavuosina. Minä esiinnyin siellä joskus 90-luvulla. Puhuin unista, mutta en muista mitä puhuin. Muistikuvani tapahtumasta on hämärä ja aukollinen kuin unikuva.
Kun viime lauantai-iltana kuljeskelin Jyväskylän kaduilla tavoittelemassa kadonneita muistikuviani, keskustan kaduilla parveili paljon porukkaa, joka kantoi pieniä suomenlippuja. Ihmettelin että onko tässä kaupungissa jokin isänmaallinen juhla. Sitten huomasin että porukan kaulassa riippui lappu jossa luki "Rally Card." Pahaksi onneksi sitä ralliporukkaa, punaniskaisia äijiä ( äijyys ei ole kiinni iästä vaan asenteista, käytöksestä ja puheista) osui samaan junaan koko joukko, joka oli juhlinut Jyväskylän ajojen suomalaista rallivoittoa.
Mikään ei ole sen rasittavampaa matkaseuraa kuin humaltunut äijäporukka, ei edes kännykkään kälättävät naiset, joita sivumennen sanoen kuuntelen suurella mielenkiinnolla, eivätkä kolmivuotiaat uhmakohtauksen saaneet lapset, joiden äiteihin samaistun ja alan vuodattaa tuskanhikeä heidän puolestaan. Onneksi siinä Pendolinossa oli ilmainen WLAN-verkko, joka toimii myös toisessa luokassa. Panin kuulokkeet korville ja kuuntelin Classic FM- asemaa, siellä soi Beethovenin yhdeksäs sinfonia. Ei tarvinnut kuunella humalaisen rallikansan möykkää. Toijalaan mennessä junaosastoon laskeutui rauha, kun viimeisetkin punaniskat poistuivat junasta.
Matkalukemisena oli F. Scott Fitzegeraldin Kultahattu. Kirjan kertoja asui Kultahatun, Great Gatsbyn, naapurina säiden pieksemässä vuokrahuvilassa, hänellä oli koira joka juoksi tiehensä, vanha Dodge ja palvelijana suomalaisnainen joka sijasi hänen vuoteensa, keitti hänen aamukahvinsa ja mutisi suomalaisia loitsuja sähhkölieden ääressä. Kiinnostavaa, että suomalaisilla on loitsijoiden/ noitien/velhojen maine maailmankirjallisuudessa. Se johtuu varmaankin Kalevalasta.
sunnuntaina, elokuuta 01, 2010
Erittäin salainen
Kävin Haihatuksen kesänäyttelyssä Joutsassa. Kuvassa Sauli Sormusen teos Unohdettu lounas keskellä kukkaketoa, jossa heinäsirkat sirittivät helteisenä kesäpäiviänä niin vimmatusti, että minunkin vanha korvani kuuli sen sirityksen.
Yksityiskohta Unohdetusta lounaasta.
Sauli Sormunen ottaa kantaa: " Luonto korjaa ja peittää ihmisten tekemiä jälkiä. Autiot talot, hylätyt tiet, hylätyty raadot, unohdetut lounaat, joita ihminen tekee ja jättää jälkeensä ahnehtiessaan lisää ja enemmän."
Näyttelyn nimeltä Erittäin salainen muutkin teokset ovat kantaaottavia, ne käsittelevät " sekä suuria yhteiskunnan salaisuuksia että tavallisen ihmisyksilön arkipäiväisiä tabuja, ahdistuksia ja pelkoja. " Sitaatti näyttelyn nettiesitteestä. Kannattaa käydä katsomassa. Näyttely on auki elokuun puoleen väliin asti.
Tämä kantaaottava teos oli näytteillä jo viime kesänä. En tiedä tekijää. Se on nyt siirretty Haihatuksen pysyväiskokoelmaan kukkaniitylle/pellolle. |
tiistaina, heinäkuuta 27, 2010
Hellepäivän ilta
Helteellä ei jaksa kirjoittaa, ei eväänsä liikauttaa, tuumii vanha yrmy ahven.
Illansuussa kävin palstalla poimimassa vadelmia. Jossakin Tshehovin novellissa naiset poimivat vadelmia ja lörpöttelevät naisten tapaan. Kun vain muistaisi mikä novelli se on, niin lukisin sen uudelleen.
Kastelin palstan ja hiki nousi pintaan. Kun pyöräilin kotiin, alkoi sade. Suuria lämpimiä pisaroita läiskähteli katuun ja asfaltti alkoi tuoksua. Vain paljasjalkaiset kaupunkilaiset tietävät miten ihana tuoksu se on. Se tuo mieleen lapsuuden jäätelökesät. Kotona otin kylmän suihkun ja istuin parvekkeelle nauttimaan kylmästä valkoviinilasillisesta. Ah helleillan nautintoja!
Sosiaalinen media on jäänyt vähemmälle huomiolle hellepäivinä, syötteenlukijassani on yli tuhat lukematonta blogia. Kannoin miniläppärin parvekkeelle, kaadoin toisen lasillisen valkoviiniä ja aloin lukea. Osui silmään 00100-blogin otsikko “ Kirjailija joka ylitti ensimmäisen esteen” ja se johdatti minut ensi kevään esikoiskirjailijan blogiin. Voi millaisia paineita nykyään nuorilla naiskirjailijoilla on! Pitää mennä rasvaimuun, että kelpaisi medialle. Toivottavasti se oli ironiaa. Millaisia paineita mahtaa olla nuorilla mieskirjailijoilla? Pitääkö heidän olla bodattuja? Siihen aikaan kun aloittelin kirjailijanuraani, ulkonäöllä ei ollut niin väliä. Esikoiskirjani ilmestyttyä eräs nuori mies kysyi minulta Vanhalla ( 60- ja 70 –lukujen taitteen intelligetsian istumispaikassa), että senkö takia sinusta tuli kirjailija, kun olet niin ruma. Lasten ja humalaisten suusta kuulee totuuden.
tiistaina, heinäkuuta 20, 2010
Neulegraffiti
En ole aikoihin julkaissut kuvia graffiteista. Tämä neulegraffiti Aurinkolahden rannalla ilahdutti silmääni eilen, kun olin menossa lapsenlapsi Alisan kanssa uittamaan Totti-koiraa Uutelaan. Kun kuvasin valotolpan graffitia muutama ihminen pysähtyi ihailemaan sitä. Neulegraffitit eivät jostain syystä herätä yhtä suuria aggressioita kuin muut graffitit. Olisikohan se villalanka ja käsityöperinne joka pehmentää ihmisten mielet? Ei niitä töhryiksi haukuta.
Neulegraffiti toiselta puolen.
Aurinkolahden valotolpat keskiyöllä. Neuleggraffiti on tuolla taustalla lähempänä Uutelan metsän reunaa.(Klikkaa kuvat isommiksi)
Kalasatamassa on avattu graffitiaita. Kun hellekin on hellittänyt, niin ehkäpä pyöräilen sinne jonain päivänä kuvamaan spreijaamalla tehtyjä graffiteja.
keskiviikkona, heinäkuuta 14, 2010
Palstaviljelijän jurnutusta
Malvat kukkivat Juorumäen palstoilla.
Taustalla näkyy vaaleansinisenä viivana Vuosaaren metrosilta.
Viinimarjat kypsyvät. Rastaat saisivat syödä ne.
Pakastimessa on vielä viime kesän marjoja enkä tiedä mitä niille tekisin.
Tässä vaiheessa kesää palstanviljely alkaa tympiä, kun pitää selkä vääränä kantaa vettä nuutuneille. kasveille. Rikkaruohot sen sijaan rehottavat reippaina helteistä huolimatta. Tulispa sade, toivoo nääntynyt viljelijä. Ukkoskuuroja on luvassa länteen. Helsinki on idän ja lännen rajalla. Säätiedotusten valossa Vuosaari ja Puotila näyttävät kuuluvan itään ja muu Helsinki länteen. Viikko sitten satoi kaatamalla länsi-Helsingissä, mutta pisaraakaan ei tullut Juorumäen palstoille. Kyllä minua harmitti, kun suurella innolla olin odottanut että idästä lähestyvä synkeä ukkospilvi kaataisi lastinsa minun palstalleni. Mutta se pahus meni ohitse ja satoi kaupungin keskustan viemärit tukkoon.
keskiviikkona, heinäkuuta 07, 2010
MM-jalkapalloa
Uruguayn joukkueen kannattajia.
Diego Forlán on juuri tehnyt Uruguayn ainoan maalin.
Minun suosikkini on Forlán vaaleiden kutrien ja hiuspannan takia. Hyvä pelaajakin hän on, Uruguayn joukkueen kapteeni. Toinen suosikkini on nuori Martin Cáceres. Hänestä en onnistunut nappaamaan kunnon kuvaa. Täytyy yrittää uudelleen, kun Uruguay pelaa pronssista lauantaina.
Lentävä maalivahti.
Niin siinä kävi, että Hollanti voitti 1-3. Alla surullinen Uruguayn kannattaja.
tiistaina, heinäkuuta 06, 2010
Poika ja kesä
Kiirettä pitää. Blogia ei ehdi päivittää eikä rikkaruohoja kitkeä. Tulis sade, ettei tarvitsisi joka iltaa käydä palstaa kastelemassa. Kuva on otettu Taiteilijatalon pihalta eilen.
torstaina, kesäkuuta 24, 2010
Kaunista jussinpäivää kaikille
Juhanusruusuja Puotilan palstoilta. ( Klikkaa kuva isommaksi)
Tänään on se oikea juhannuspäivä. Mitenkähän juhannustaiat toimivat, jos niitä tekee vääränä yönä?
Valokuvatorstain tämän viikon haaste on juhannus.
keskiviikkona, kesäkuuta 23, 2010
Suursiivous Södikassa
Tyhjiä tuoleja ja pöytiä Loiston terassilla myrskyn jälkeen.
Taitaa olla WSOY:n loiston päivät luetut, kun sinne on päästetty huseeraamaan hollantilainen, joka ei lue kirjoja eikä tunne suomalaista kulttuuria. Kirjasin ensityrmistykseni tuonne aiemman postauksen Kirjailijan ja kustantajan suhteesta kommenttiosastoon, kun eilen luin Hesarista WSOY:n ykköspomon Jacques Eijkensin lausunnon: “ On tärkeää, että kustannuskonseptin taustalla on kiinnostava persoona. Ihmiset eivät halua vain kirjaa, he haluavat kirjailijan.”
Kirjailijan pitää olla läsnä mediassa, verkossa, kännykässä, livenä. Suomeksi se tarkoittaa että kirjailijan pitää myydä itseään. Entiseen aikaan itsensä myymistä sanottiin huoraamiseksi.
Mitä mieltä kirjojen lukijat ovat asiasta, sen voi lukea vaikkapa Kertomus jatkuu – blogista Lukijat haluavat kirjan, eivät kirjailijaa. Muistan miten minua ärsytti nuorena, kun Pentti Saarikoski jakoi itseään kaikissa lehdissä, eikä niissä jutuissa ikinä puhuttu hänen runoudestaan. Pidin häntä huonona runoilijana. Luin hänen runojaan vasta hänen kuolemansa jälkeen ja totesin ei hän niin huono runoilija ollutkaan.
Facebookissa on käyty kiihkeää keskustelua Eijkensin lausunnoista ja kustantamisen nykytilanteesta. Vaikuttaa vähän siltä että kiinnostavimmat keskustelut ovat siirtyneet blogeista Facebookiin. Karri Kokko selostaa Suomen kuvalehden blogissa Facebookissa käytyä keskustelua, jonka aloitti Tommi Melender.
Ei kirjailijoiden brändäys ole mikään uusi juttu suomalasissa kustantamoissa, Eijkens vain ilmaisee asian harvinaisen yksioikoisesti. Aina tai ainakin 60-luvun lopulta asti, jolloin vein esikoiseni Södikaan, kustannustaloissa on haluttu myydä kirjaa jollakin ulkokirjallisella jutulla. Siihen aikaan sitä ei sanottu brändäykseksi, mutta toivottiin ( hienotunteisesti) mahdollisimman suurta näkyvyyttä julkisuudessa.
Doris Lessingin sanat ovat tällä hetkellä ajankohtaisia myös meillä : “ Ongelman ydin on se, että kustantamoja johtavat kirjanpitäjät, joita ei kiinnosta teoksen kirjallinen laatu vaan se miten paljon sitä myydään, ja kirjailijoita arvioidaan pelkästään myyntilukujen perusteella. Kuitenkin jotkut kirjailijat – ja he ovat joskus niitä parhaita – eivät koskaan myy enempää kuin parisataa tai parituhatta kappaletta. Siitä huolimatta heillä on voimakas, laaja ja syvällinen vaikutus. Todelliset, hyvät kirjat, ne jotka luovat kokonaisen maan tai kulttuurin normit tai sävyn, ovat aina olleet ja tulevat aina olemaankin vakavahenkisen vähemmistön kirjoja. Sellaisesta kirjasta ei millään “myynninedistämisellä” tehdä bestselleriä; tuloksena on vain myymättömien kirjapinojen kertyminen varastoihin odottamaan makulointia.” ( Varjojen aika sivut 130-131)
tiistaina, kesäkuuta 22, 2010
Vuoden lyhyin yö
Tältä se yö näyttää Aurinkolahdessa. Lokit kirkuvat, satakielet eivät täällä enää laula. Kurjaa kun yöt alkavat taas pidentyä ja alkaa meno kohti talvea. Mutta ei hätää, valkeat yöt jatkuvat heinäkuulle asti. Niitä ei voi mennä viettämään Pietariin Valkeiden öiden festivaaleille. Minä kävin siellä kymmenen vuotta sitten. Kummallista kyllä, valkeat yöt näyttivät siellä paljon valkeammilta kuin Helsingissä. Jos ei pääse Pietariin. voi lukea Dostojevskin kertomuksen Vaaleat yöt kokoelmasta Valitut kertomukset ( WSOY 1960. suom. Juhani Konkka). Se kertoo yksinäisestä miehestä, joka harhailee kaupungilla syvän surumielisyyden vallassa ja kohtaa yöllä nuoren naisen Kanavakadun sillalla. Visconti muistaakseni teki kertomuksesta hyvän elokuvan.
Minun mieltäni sykähdyttää, kun Vaaleiden öiden surumielinen kertoja kertoja mainitsee Parkalan, joka oli pietarilaisten huvilayhdyskunta entiseen aikaan. Voi olla nykyäänkin. Vietin siellä kauan sitten yhden juhannusyön erittäin epämukavasti muhkuraisessa sängyssä jossakin upseerien tai muiden sotilashenkilöiden täyshoitolassa.
Aurinkolahden puistotie puolelta öin on autio. Etualalla ravintola Loiston tyhjät pöydät.
keskiviikkona, kesäkuuta 16, 2010
Kirjailijan ja kustantajan suhteesta
Kirjailijan työnurkkaus. Olisipa kirjailijan ja kustantajan suhde yhtä levollinen kuin supervisor Ninni kuvassa.
Doris Lessing kirjoittaa omaelämäkertansa toisessa osassa ( Varjossa vaeltaja, sivut 128-139) kustannusmaailman muutoksesta. Hänellä on asiaan lähes viidenkymmenen vuoden perspektiivi. Hän sanoo, että entiseen aikaan kustannusmaailman sydän oli kirjailijan henkilökohtainen suhde kirjailijaan. Kustantajat olivat miehiä jotka rakastivat kirjallisuutta. He etsivät uusi kirjailijoita, hoivasivat heitä, pitivät saatavilla kirjoja joita myytiin vain muutamia satoja kappaleita. Kirjailijan ensimmäistä romaania tai novellikokoelmaa pidettiin hengissä, sitä ei pantu alennusmyyntiin. Nykyään kaikki on toisin. “ Me olemme pelkkää matkatavaraa, samanlaisia hyödykkeitä kuin kirjoittamamme kirjat,” Lessing sanoo. Hänen mukaansa ajatustakaan ei suoda sille hauraalle suhteelle joka syntyy kirjailijan ja kustannustoimittajan välille. Nykyään kustantamoissa työskenteleviä toimittajia kohdellaan yhtä kovakouraisesti kuin kirjailijoita.
“Kustantajista, parhaistakin, on hetkittäin ärsyttävää, suorastaan sietämätöntä, ettei omaisuutta, joka kirjailijassa tuottaa hyvää kirjallisuutta, voi hallita. Kaikki muu on hallittavissa. Mutta nämä itseensä niin tyytyväiset kirjailijat voi passittaa signeeraamaan kirjojaan ja antamaan ääliömäisiä haastatteluja. Niiden renkaiden läpi heidät voi panna hyppäämään ja kirjata sen sopimukseenkin. Usein kustantajat yrittävät päästä kirjailijoista kokonaan eroon. He kehittelevät hankkeita, joissa romaaneja laaditaan tietokoneeseen syötetyistä juonista jonkin tietyn kaavan mukaan. Mutta kumma kyllä näissä romaaneissa ei ole sitä elinvoimaa ja sähköä joka on kaiken kustantamisen ydin.” ( suom. Eeva Siikarla. Kirja on ilmestynyt englanniksi vuonna 1998, suomeksi 2010.)
Suomalaisen kustannusmaailman turbulenssi henkilöityy tällä hetkellä Sofi Oksaseen ja Werner Söderströmiin, mutta taustalla vaikuttavat paljon isommat asiat kuin otsikoihin nostetut“potkut.” Kustannusmaailma ja painotalot elävät e-kirjan tulon /pelon takia suurta muutoksen aikaa. E-kirja on yhtä mullistava keksintö kuin Gutenbergin painokone, kuten Kaari Utrio sanoi Kirjailijaliiton kevätkokouksessa. Samassa kokouksessa käsiteltiin liiton jäsenille lähettyä kyselytutkimusta kirjailijan ja kustantajan suhteesta. En muista kuinka monta prosenttia kyselyyn vastanneista oli tyytymättömiä/ tyytyväisiä kustantajasuhteeseensa. Soisin että kyselyn tulokset julkistettaisiin.
Lisäys 18.6. Kommenteissa Tiina Pystynen kertoo kyselytutkimuksen tuloksista.
Doris Lessing on toiveikas. Hän kirjoittaa, että yksikään suurista kustannusimperiumista ei tuota paljon. “Tällä alalla pieni on todella kaunista. Ehkä me pääsemme palaamaan tilanteeseen, jossa kustantajat välittävät siitä, että kirjat toimitetaan hyvin ja jopa oikoluetaan kunnolla.”
Lessingin mukaan kaikkein olennaisinta “ovat kirjat jotka voivat olla vain vähemmistön lukemistoa eikä sitä muuta mikään meuhkaaminen ja myynninedistäminen, ja ne ovat parhaita ja –kaikessa hiljaisuudessa, salaa ja huomaamatta – vaikutusvaltaisimpia, ne luovat aikansa kirjallisuuden tason ja sävyn.”
perjantaina, kesäkuuta 11, 2010
Rikkaruoho?
Ray Bradburylla on mainio romaani Dandelion Wine (Voikukkaviiniä), jonka olen lukenut niin kauan sitten, että muistan vain sen että isoäiti tai isoisä teki viiniä voikukan terälehdistä. Tältä vuodelta alkaa voikukkien kukinta olla ohi, mutta ensi vuodelle tässä ohje Marttojen Juomia luonnosta- sivustolta:
Voikukkaviini
4 l voikukan keltaisia terälehtiä8 l kiehuvaa vettä
3 kg sokeria
4 appelsiinin mehu
2 sitruunan mehu
½ kg rusinoita
herneen kokoinen pala hiivaa
Kaada kiehuva vesi terälehtien päälle. Anna seistä vuorokausi huoneenlämmössä. Siivilöi terälehdet pois.
Lisää nesteeseen sokeri, appelsiinien ja sitruunoiden mehut, rusinat ja hiivanokare. Anna käydä tasaisessa lämpötilassa 4 viikkoa, älä sekoita välillä.
Pullota. Viini on valmista jouluna.
Joku oli kiinnittänyt ilmoituksen Juorumäen viljelyspalstojen ilmoitustaululle: Rikkaruohonviljelijät hävetkää!
Minä aloin hävetä, kun palstani reunoilla kasvaa voikukkaa, vuohenputkea ja juolavehnää. Niinpä tänään ennen sateentuloa tein ison urakan,kun kuokin rikkaruohot palstan yhdeltä reunalta ja käänsin maan. Siihen reunaan on tarkoitus perustaa kukoistava perennapenkki. Saa nähdä miten käy.
keskiviikkona, kesäkuuta 09, 2010
Puhdistus
Ninni puhdistaa tassujaan kultaköynnösruukussa, joka on yksi sen mielipaikoista. Siihen paistaa aamuaurinko.
Niille tiedoksi, jotka tulevat tähän blogiin hakusanalla “Puhdistus” . Olen kirjoittanut Sofi Oksasen Puhdistuksesta täällä aikaisemmin. Silloin hänen kirjansa oli minulla pikalainana. Luin sen nopeasti matkalla Länsi-Suomeen ja se teki minuun voimakkaan vaikutuksen. Pidin jo hänen esikoisromaanistaan Stalinin lehmät, koska siinä oli kosketus- ja kokemuspintaa omaan lapsuuteeni ja nuoruuteeni “ryssän” tyttärenä. Se ryssä oli inkeriläinen isäni.
PS. Ninnillä on uusi tapa herättää minut aamulla. Aikaisemmin se kiskoi hampaillaan hiuksiani, mikä ärsytti minua. Vedin lakanan pääni ylitse ja jatkoin unia. Nykyään Ninni koskettaa huuliani pehmeästi kynnettömällä tassulla. Hellyys tehoaa. Minä nousen antamaan sille ruokaa ja palaan takaisin sänkyyn “ vetämään hirsiä”. Mistähän sekin sanonta tulee? Edesmenneellä Noora-kissalla oli tapana herättää minut lipomalla nenänpäätä. Sen veli Nestori hyppäsi rinnan päälle rompsis ja sai minut heräämään kiljahtaen. Millaisia kokemuksia teillä lukijat on kissaherätyksistä?
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)