Kävin
pitkästä aikaa elokuvissa katsomassa
Jonathan Glazerin ohjaaman
elokuvan The Zone of
Interest . Suomeksi se olisi kai Kiinnostuksen vyöhyke tai Etuvyöhyke?
Harmi
ettei nimeä jostain syystä ole
suomennettu. Elokuva kertoo Rudolf
Hössistä ja hänen
perhe-elämästään. Höss oli
Auschwitzin tuhoamisleirin komendantti, joka
tapatti yli miljoona ihmistä. Elokuva on saanut kriitikoilta viittä tähteä
sekä runsasta ylitystä ja viisi Oscar- ehdokkuutta, joista kaksi ohjaajalle,
niistä toinen sovitetusta
käsikirjoituksesta. Idean ja elokuvan nimen hän on saanut Martin Amisin samannimisestä
kirjasta.
Kävin katsomassa The Zone of Interestin neljä
päivää ensiesityksen jälkeen Helsingissä. Salissa oli noin viisi ihmistä minun
lisäkseni. Syynä luultavasti
iltapäivänäytös, mutta ajattelin, että ehkä ihmisiä eivät kiinnosta holokaustielokuvat. Minua elokuva kiinnosti, koska olin vastikään lukenut espanjalaisen Jorge Semprúnin Tarvittavan ruumiin,
autofiktion keskitysleiriltä sekä
hänen omaelämäkerrallisen esseeromaaninsa Kirjoittaminen
tai elämä. Kummassakin kirjassa
hän kertoo ilman katkeruutta kokemuksistaan Buchwenwaldissa Hän liittyi toisen maailmansodan aikana
Ranskan vastarintaliikkeeseen.
Hän oli vain 19-vuotias, kun Gestapo nappasi hänet ja passitti
vuoden 1944 alussa Buchenwaldiin,
suomeksi se on Pyökkimetsä
Glazerin elokuva alkaa
valkokankaankokoisena mustanharmaana kuvana, taustalla soi
epämusiikki, josko sitä voi lainkaan sanoa musiikiksi. Mitään ei
tapahdu muutamaan minuuttiin. Yhtäkkiä katsojan silmien eteen rävähtää
vihreä joenrantamaisema täynnä valoa ja linnut alkavat laulaa. Rannalla on Hössin perhe, viisi lasta, vaimo ja kotiapulainen uintiretkellä. Minun huomioni kiinnittyy lintujen
riemukkaaseen lauluun. Voiko se olla totta Auschwitzissä?
Muistan Kirjoittaminen tai elämän alun. Kolme Liittoutuneiden armeijoiden upseeria
nousee autosta huhtikuussa 1945 Buchenwaldissa.
Kun he näkevät Semprúnin, heidän
silmiinsä nousee pelästys ja
kauhu niin kurjannäköinen ihmisolento
hän on. Järkytykseltään he eivät pysty sanomaan mitään, kenties he
näkevät ensi kertaa keskitysleirivangin.
Hän kysyy heiltä, mikä hätänä, kummastuttaako metsän hiljaisuus heitä
niin paljon? Sitten hän kertoo heille, että linnut lähtivät, koska krematorion savu
pelotti ne pois. ”Tässä metsässä ei ole
koskaan lintuja…. Poltetun lihan. haju,
sepä se. Upseerit kakistelevat kuin aikoisivat oksentaa. Heidän pahoinvointinsa on melkein
käsin kosketeltavaa”, toteaa Semprún.
Elokuvan Höss yököttelee natsieliitin juhlien jälkeen, mutta ei saa kunnon oksennusta aikaan.. Jotain inhimillistä hänessä kaikesta
huolimatta on. Hän yrittää olla hyvä isä
lapsilleen milloin ehtii keskistysleirihommiltaan, hänen kun pitää kehitellä entistä tehokkaammin toimivia
krematorioita. Hän vie lapsiaan uimaan ja kanoottiretkille, kunnes käy ilmi, että joesta löytyy keskitysleirin ruumiiden jäänteitä.
Hössien kodin erottaa keskitysleiristä
vain korkea tiiliskiviaita. . Aidan takaa näkyy vartiotorni ja krematorion
piippu, kuuluu vankien huudot, vartijoiden
käskyt, vahtikoirien haukunta,
aseiden laukaukset ja jatkuva jyminä. Elokuvan äänimaisema sai parhaan äänityksen
Oscar-ehdokkuuden. Krematorion piippu
syöksee taivaalle tulta ja tuhkapilviä. Tuulten mukana tuo outo haju – Semprúninm kuvauksen mukaan: ”Tuuli tuo oudon hajun, imelän ja
viekkaan, happamiin oksettaviin huuruihin sekoittuneen. Eriskummallisen hajun,
krematorion hajun, todella itsepintaisen.”
Niitä hajuja ei elokuva voi välittää.
Miten Höss ja hänen vaimonsa selittivät lapsille tuon hajun, jos selittivät mitenkään. Lapset ovat hajuille herkempiä kuin aikuiset. Heidän pikkutyttönsä kyyröttää pimeässä käytävässä ja tuijottaa ikkunaa, jonka takana krematorion piippu sylkee savua. Tyttö kärsii unettomuudesta ja näkee painajaisunia. Isä Höss saa hänet nukahtamaan viereensäkertomalla hänelle öisin satuja.
Kun Hössille tarjotaan parempaa virkaa koko valtakunnan keskitysleiriverkoston organisaattorina, Auschwitsista pitäisi lähteä, mutta rouva suostu lähtemään. Hän ei halua luopua isosta virka-asunnosta, kukoistavasta puutarhasta ja muista miehensä viran tuomista eduista: keskitysleirin ilmaisesta työvoimasta: kotiapulaisista ja puutarhan hoitajista, jotka kastelevat, kitkevät ja kärräävät puutarhaan poltettujen juutalaisten tuhkaa, mikä sai puutarhan kukoistamaan.. Mies lähtee ilman perhettä uuteen työpaikkaansa, luultavasti Berliiniin.
Millaiset jäljet Auschwitz mahtoi jättää Hössin lapsiin, varsinkin pikkutyttöön? Heille olisi ollut parempi päästä isänsä kanssa pois tuosta helvetin esikartanosta. Isä palasi myöhemmin takaisin, sai yökötyskohtauksia suuressa maailmassa, ei ehkä voinut elää ilman perhettään .
Jonathan Glazer syntyi 1954 Lontoossa juutalaisperheeseen. Hän opiskeli lavastajaksi Nottinghamissa ennen kuin hänestä tuli ohjaaja. Lavastusopinnot näkyvät Hössin talon pitkissä pimeissä käytävissä ja ahtaissa kulmauksissa. En tiennyt hänen taustastaan enkä opinnoistaan mitään ennen kuin näin The Zone of Interestin ja luin elokuvan jälkeen netistä, että Glazer oli tutkinut vuosia Hössin perheen historiaa ennen kuin elokuva syntyi.
Useassa arvostelussa elokuvaa sanottiin ahdistavaksi. Se oli minusta erinomaisen hyvin tehty elokuva, mutta ei se ahdistanut eikä järkyttänyt minua, ehkä siksi että olin juuri lukenut Semprúnin kaksi keskistysleirikirjaa, joista olen ajatellut kirjoittaa lisää myöhemmin. Elokuvan jälkeen kävin kirjastossa lainaamassa Primo Levin kirjan Tällainenko on Ihminen. Hänet oli karkotettu Auschwitsiin vuonna 1944. Helmetin luettelon mukaan kirjaa oli lainattavissa kaikkiaan 37 kappaletta Helsingin alueen kirjastoissa, suurin osa oli lainassa, joten päättelin että holokausti kiinnostaa ainakin lukijoita.
Tätä kirjoittaessani iltapäivän radiouutissa kerrotaan, että Berliinissä on alkamassa suurmielenosoitus äärioikeistolaista AfD-puoluetta vastaan. Paikalla on 120 000 ihmistä ja lisää tulee kaiken aikaa. Uutissa puhutaan vuoroin laitaoikeistosta, vuroin äärioikeistosta. Käsitykseni mukaan äärioikeistolaiset ovat enemmäni rasistisia ja fasistisia kuin laitaoikestolaiset. Mutta voin olla väärässä. Entisen DDR:n alueilla on äärioikeistolaisia paljon enemmän kuin kuin muualla. Niillä alueilla ei ole voitu eika pystytty käsittelemään natsimenneisyyttä kuten läntisessä Saksassa. Euroopan äärioikeiston nousu huolestuttaa. Se kasvaa tavallisisten ihmisten elämässä kuten Glazer todistaa elokuvallaan. Suosittelen elokuvaa, se panee ajattelemaan mihin suuntaan olemme menossa.
3 kommenttia:
Hyvä puheenvuoro.
Suomessakin nuo Berliinin mielenosoitukset pääsivät eilisillan uutisiin. Minä kiljaisin ja taputin käsiäni. Kissa ja mies kumpikin häiriintyivät. Eivät olleet lukeneet samoja uutisia kuin minä.
Minulla on lapsuusaikainen pihan kaveri eräänlaisena Berliinin kirjeenvaihtajana. Täytyykin mennä katsomaan mitä hän on viime aikoina ajatellut. Hän on asunut kymmeniä vuosia siellä ja on puhunut kärjistyneestä tilanteesta Brandenburgin osavaltion alueella.
Eikös Paavo Haavikko ajat sitten kirjoittanut jotenkin niin että fasismi voi hyvin ja käy kaupaksi?
Näin elokuvan alkuviikosta, mutta vasta eilen (3.2), mutta vasta lauantaina rupesin kirjoittamaan, viikolla kun oli kaikkea muuta menoa. Radio oli suki niin kuin aina kun kirjoitan. Höristin korviani sieltä alkoi kuulua Saksanuutisia. FAcebookissa on kaveri joka kirjoittaa paljon Saksan asioista. Hänen Nimensä on Pertti Rönkkö. Hänellä on böogi Havaintoja Saksanmaalta. Blogi on julkinjen, ei tartte olla kaveri, sitä voi käydä vapasasti lukemassa. Osoite on
https://www.facebook.com/pertti.ronkko/?locale=fi_FI
PS. Unohdin äskeisestä viestistä Janne Sundqvistin esseen elokuvasta, sen voi lukea osoitteesta:
https://yle.fi/a/74-20071369
Lähetä kommentti