Rohtoraunioyrtti palasi takaisin.
Viime vuoden keväällä kerroin täällä, että palstani reunalta oli varastettu rohtoraunioyrtti. Jäljellä oli vain iso kuoppa. Salakuljetin yrtin juuritaimen Moskovan kirjailijaliiton pihalta Suomeen kaksikymmentä vuotta sitten. Yrtin menetys suretti. Sillä oli monta ihailijaa, jotka pysähtyivät kysymään mikä se on, kun eivät ole nähneet sellaista kasvia ennen. Kenties joku ihailija kävi kääntämässä sen maasta yön pimeydessä. Tänä keväänä tyhjään kuopaan ilmestyi rivi rohtoraunioyrtin taimia. Nyt ne kukoistavat, kukkivat ja varmaankin iloitsevat sateesta helteisten päivien jälkeen.
"Ja se minkä menetimme, tuli takaisin.
Sitä mukaa kuin alistuimme menettämään, se tuli takaisin,"
kirjoitti Rabbe Enckell runossa Välisanat, pitkospuut ( suom. Tuomas Anhava). Samassa runossa hän kirjoitti puutarhurin keväästä:
Niin vaivihkaa tulee kevät vastaan:
kaikissa maustepenkeissä ovat jo piilossa
siemenet - maustepenkeissä,
jotka ovat puutarhurin sydäntä kaikkein lähinnä.
Siemenpalot
kahisivat pussissa
odotuksen jännitystä - ja nyt ne ovat päätyneet
mullan pehmeään poimuun, hyvään talteen.
maanantaina, kesäkuuta 13, 2011
perjantaina, kesäkuuta 10, 2011
lauantaina, kesäkuuta 04, 2011
Kalevi Seilonen R.I.P.
17.10.1937 - 30.5.2011
"Kuoltuani minä muutun historialliseksi henkilöksi ja minulle käy samalla tavalla kuin Lallille, Jaakko Ilkalle ja Huugo Karjalaiselle. Historiantutkijoille on sanottava että en ole anarkisti, terroristi, kätyri enkä liberaali. Jos noista pitäisi valita, olisin kätyri. " Sanoi Metsäroisto ( s. 72)
Minä sanoisin että hän, Kalevi siis, ei Metsäroisto, oli Suomen harvoja surrealistisia kirjailijoita. Hän aloitti surrealistin uransa 21-vuotiaana julkaisemalla omakustanteena kokoelman Proosarunoja, jonka takakannessa hän kirjoitti: "Alhaalta kohoaa myrskyn merkkejä: sokea näkee käsillään, uneksija päihtyy esineistä ja lokit purjehtivat laidan yli. Hetket kääntyvät akseleissaan vivuten esille kaikkea kummallista. Helsingissä 10.7.1959."
Hänestä tuli yhteiskunnallinen surrealisti 60-luvulla. Hänen "virallinen esikoisteoksensa" Tosiasioita minusta ilmestyi vuonna 1965. Hän oli nähnyt Olennon, josta hän kertoo mm. seuraavaa:
Se on sinun näköisesi. Sillä on harmaat aivot.
Se puhuu itsekseen ja hautoo päätään kylmässä vedessä.
Sillä on suunnitelma poliittisten puolueiden varalle:
1. Sosiaalidemokraatit käyvät sisällissodan.
2. Kokoomus nitistetään verotuksella.
3. Kansanpuolue putoaa ikkunasta.
4. Ruotsalaiset muuttavat kauhuissaan Ruotsiin.
5. Pientalonpojat nostetaan puuhun.
6. SKDL kielletään meluntorjunta-asetuksella.
7. Maalaisliitto pannaan maahan.
Tämän vuoden alussa hän otti yhteyttä Metsäroiston merkeissä, pyysi muistelemaan mitä puhuttiin Huutotöyryssä. Hän kertoi kirjoittavansa Nuoreen Voimaan juttua kirjoistaan. En tiedä saiko hän jutun valmiiksi ja jos sai, niin ilmestyikö se, kun minulle ei tule Nuorta Voimaa. Hänen viimeiseksi jäänyt teoksensa Metsäroisto ilmestyi vuonna 1986 ja sai valtion kirjallisuuspalkinnon. Ajatus metsäroiston omaelämäkerrasta syntyi kesällä 1985 Huutotöyryssä, "kun irrottelimme mielikuvitusta..." kuten kirjan omistuskirjoituksessa lukee. Puhuimme fiktiivisen omaelämäkerran kirjoittamisesta ja siitä se lähti liikkeelle. Ehdotin kirjalle nimeksi Metsäroistoa. Minusta oli hauskaa olla mukana sen kirjan syntyprosesissa. Kirjasta tuli hyvä ja minä olen ylpeä muusan osastani.
Kuva: Olli Lyytikäisen piirros Kalevista vuodelta 1969.
Lisäys myöhemmin. Muistelma Kalevista täällä: Vanhan vaiheilla.
"Kuoltuani minä muutun historialliseksi henkilöksi ja minulle käy samalla tavalla kuin Lallille, Jaakko Ilkalle ja Huugo Karjalaiselle. Historiantutkijoille on sanottava että en ole anarkisti, terroristi, kätyri enkä liberaali. Jos noista pitäisi valita, olisin kätyri. " Sanoi Metsäroisto ( s. 72)
Minä sanoisin että hän, Kalevi siis, ei Metsäroisto, oli Suomen harvoja surrealistisia kirjailijoita. Hän aloitti surrealistin uransa 21-vuotiaana julkaisemalla omakustanteena kokoelman Proosarunoja, jonka takakannessa hän kirjoitti: "Alhaalta kohoaa myrskyn merkkejä: sokea näkee käsillään, uneksija päihtyy esineistä ja lokit purjehtivat laidan yli. Hetket kääntyvät akseleissaan vivuten esille kaikkea kummallista. Helsingissä 10.7.1959."
Hänestä tuli yhteiskunnallinen surrealisti 60-luvulla. Hänen "virallinen esikoisteoksensa" Tosiasioita minusta ilmestyi vuonna 1965. Hän oli nähnyt Olennon, josta hän kertoo mm. seuraavaa:
Se on sinun näköisesi. Sillä on harmaat aivot.
Se puhuu itsekseen ja hautoo päätään kylmässä vedessä.
Sillä on suunnitelma poliittisten puolueiden varalle:
1. Sosiaalidemokraatit käyvät sisällissodan.
2. Kokoomus nitistetään verotuksella.
3. Kansanpuolue putoaa ikkunasta.
4. Ruotsalaiset muuttavat kauhuissaan Ruotsiin.
5. Pientalonpojat nostetaan puuhun.
6. SKDL kielletään meluntorjunta-asetuksella.
7. Maalaisliitto pannaan maahan.
Tämän vuoden alussa hän otti yhteyttä Metsäroiston merkeissä, pyysi muistelemaan mitä puhuttiin Huutotöyryssä. Hän kertoi kirjoittavansa Nuoreen Voimaan juttua kirjoistaan. En tiedä saiko hän jutun valmiiksi ja jos sai, niin ilmestyikö se, kun minulle ei tule Nuorta Voimaa. Hänen viimeiseksi jäänyt teoksensa Metsäroisto ilmestyi vuonna 1986 ja sai valtion kirjallisuuspalkinnon. Ajatus metsäroiston omaelämäkerrasta syntyi kesällä 1985 Huutotöyryssä, "kun irrottelimme mielikuvitusta..." kuten kirjan omistuskirjoituksessa lukee. Puhuimme fiktiivisen omaelämäkerran kirjoittamisesta ja siitä se lähti liikkeelle. Ehdotin kirjalle nimeksi Metsäroistoa. Minusta oli hauskaa olla mukana sen kirjan syntyprosesissa. Kirjasta tuli hyvä ja minä olen ylpeä muusan osastani.
Kuva: Olli Lyytikäisen piirros Kalevista vuodelta 1969.
Lisäys myöhemmin. Muistelma Kalevista täällä: Vanhan vaiheilla.
torstaina, kesäkuuta 02, 2011
Jo joutui armas aika - siilillekin
Puutarhakutsujen kuokkavieras nautiskelee pöydän antimista. Siikaa on sillä suussa.
Ja kauniisti koristi kukkanen puutarhakutsuja tänään Tapanilassa.
Valokuvatorstain 210. aihe on Suvivirsi.
Ja kauniisti koristi kukkanen puutarhakutsuja tänään Tapanilassa.
Valokuvatorstain 210. aihe on Suvivirsi.
lauantaina, toukokuuta 28, 2011
Villa Furumo palaa
Kun pyöräilin puolen päivän jälkeen kirjastoon, savusukeltajat olivat menossa taloon. Pihan reunalla kyyhötti huopiin kääriytyneinä muutama nuori Villa Furumon kommuunin asukas. Kun palasin kirjastosta, muuan paloa katsellut mies kertoi, että talosta on löydetty kuollut mies eikä vielä tiedetä onko kuolleita enemmän.
Kuvasin Villa Furumoa pari vuotta sitten ja kirjoitin siitä tähän blogiin otsikolla Kaikki ovat lähteneet. Silloin talo oli autio. Se oli harvoja Vuosaaren jäljelle jääneitä vanhoja puuhuviloita, rakennettu vuonna 1905 ja kuulunut Donnerin suvulle. Kun kävin kuvaamassa huvilaa pari vuotta sitten, ajattelin että surullista kun vanhojen huviloiden annetaan rapistua. Vielä surullisempaa että niiden annetaan palaa.
Lisäys illalla. Villa Furumo ei pala enää.
Päivällä palomestari sanoi, että annetaan talon palaa loppuun asti. Illalla palo oli loppunut ja seinät pystyssä. Jälkisammutusporukka oli paikalla ja talon katolta kuului moottorisahan pärinä. Mahtaako omistajalla olla enää motiivia entisöidä huvilaa ja riittävätkö vakuutusrahat? Toivottavasti talon nuoret asukkaat saavat kriisiapua. Heille on rankka kokemus menettää asuintoveri ja koti.
Ikävien tapahtumien viikko Aurinkolahdessa. Minut yritettiin ryöstää tiistai-iltana kotitalon rapussa. Teinikäinen tavallisen näköinen suomalaispoika kampitti minut maahan hissin edessä ja vaati: "Laukku tänne!" Sanoin, että enkä anna. Poika sanoi: "Mä potkasen." Sanoin: Älä viitsi potkaista." Se oli ratkaiseva hetki. Poika epäröi sekunnin murto-osan ja potkaisi, mutta ei ei niin lujaa, että taju olisi lentänyt kankaalle. Rupesin kirkumaan täydellä volyymilla. Poika säikähti ääntä ja pötki pakoon. Jos kimppuun olisi hyökännyt kaksi tai kolme, en olisi selvinnyt tilanteesta säikähdyksellä ja kuhmulla päässä, vaan olisin menettänyt laukkuni.
torstaina, toukokuuta 19, 2011
Aurinko laski
Valokuvatorstain 208. aihe on sitaatti Merja Otavan kirjasta Priska. Pitkähkö sitaatti alkaa lauseella: Aurinko laski. Ja päättyy lauseeseen: Laaja hiekkaranta oli hiljainen. Kuvan hiekkaranta ei tosin ole kovin laaja.
maanantaina, toukokuuta 16, 2011
Kansanvaellus
Urheiluhullu kansa vaeltaa Espalla Leijonien voitonjuhlaan. Minä kuljin vastavirtaan ja ajattelin että olispa väki joskus yhtä innoissaan kirjallisuudesta ja taiteesta kuin lätkästä. Mutta kun ei. Synnynnäinen snobi, kulttuurikodin kasvatti, minkäs minä sille mahdan. Syntymistään aikaan ja paikkaan ei voi valita, kai.
sunnuntaina, toukokuuta 08, 2011
Minun äitini
Anja Konkka. Taiteilija ja hänen kissansa (pienoisfresko)
Äiti ja minä.
Muistan kun nämä kuvat otettiin. Olin kolmetoistavuotias. Eeva-lehden tomittaja ja valokuvaaja tulivat meille kotiin. Minut patistettiin lastenhuoneeseen kirjoittamaan juttua äidistäni. Yritin karata ystäväni Kaarinan kanssa ulos, mutta äiti "lassosi äänenvoimalla" minut takaisin kirjoitustöihin, kuten kuvatekstissä luki. Jutusta tuli tällainen:
Minun äitini
Minulla ei ole mitään sitä vastaan että äiti on taiteilija. Pikemminkin päinvastoin. Siitäkin huolimatta että hän on hiukan omituinen niin kuin taiteilijat yleensä. Tämän syksyn hän on käyttänyt freskojen laittamiseen (tai miksi sitä nyt sanotaan).Ruoankin laitto on jäänyt heikolle tolalle. Mutta viis pikkuseikoista. Niin äitikin aina sanoo, kun kysymme onko ruoka jo valmista. Silloin kun sää ei ole otollinen maalaamiselle, koettaa äiti kasvattaa meitä kolmea villiä lasta Hän selittää tarmokkaasti, miten tärkeätä on käsien pesu ennen ruokaan kajoamista. Välillä hän tuskailee meidän ilmeistä oppimattomuuttamme. Mutta mehän olemme unohtaneet autuaallisesti kaikki hyvät neuvot ja opastukset hänen istuessaan huoneessaan maalaamassa. Ja äitikin unohtaa silloin kaikki muut asiat. Eräs äitini sivuharrastus on kissat. Nämä kissat esimerkiksi halveksivat suuresti taiteilijan työtä. Mistä lie johtunee mokoma halveksunta. Taiteilijat eivät voi olla tavallisia ihmisiä juuri siitä syystä, että he ovat taiteilijoita. Niin äitikin aina sanoo.
Äiti ja minä.
Muistan kun nämä kuvat otettiin. Olin kolmetoistavuotias. Eeva-lehden tomittaja ja valokuvaaja tulivat meille kotiin. Minut patistettiin lastenhuoneeseen kirjoittamaan juttua äidistäni. Yritin karata ystäväni Kaarinan kanssa ulos, mutta äiti "lassosi äänenvoimalla" minut takaisin kirjoitustöihin, kuten kuvatekstissä luki. Jutusta tuli tällainen:
Minun äitini
Minulla ei ole mitään sitä vastaan että äiti on taiteilija. Pikemminkin päinvastoin. Siitäkin huolimatta että hän on hiukan omituinen niin kuin taiteilijat yleensä. Tämän syksyn hän on käyttänyt freskojen laittamiseen (tai miksi sitä nyt sanotaan).Ruoankin laitto on jäänyt heikolle tolalle. Mutta viis pikkuseikoista. Niin äitikin aina sanoo, kun kysymme onko ruoka jo valmista. Silloin kun sää ei ole otollinen maalaamiselle, koettaa äiti kasvattaa meitä kolmea villiä lasta Hän selittää tarmokkaasti, miten tärkeätä on käsien pesu ennen ruokaan kajoamista. Välillä hän tuskailee meidän ilmeistä oppimattomuuttamme. Mutta mehän olemme unohtaneet autuaallisesti kaikki hyvät neuvot ja opastukset hänen istuessaan huoneessaan maalaamassa. Ja äitikin unohtaa silloin kaikki muut asiat. Eräs äitini sivuharrastus on kissat. Nämä kissat esimerkiksi halveksivat suuresti taiteilijan työtä. Mistä lie johtunee mokoma halveksunta. Taiteilijat eivät voi olla tavallisia ihmisiä juuri siitä syystä, että he ovat taiteilijoita. Niin äitikin aina sanoo.
Se oli ensimmäinen aikuisten lehdessä julkaistu juttuni. Sitä ennen olin julkaissut Lasten maailmassa sadun nimimerkillä Nuhanenä ja päätoimittanut Suvikunnan Sanomat -nimistä seinälehteä. Kun kukaan muu ei kirjoittanut siihen, kirjoitin itse kaikki uutiset ja artikkelit.
perjantaina, toukokuuta 06, 2011
Eilen tässä
Entisen kotikatuni Lönnrotinkadun kulma. Kaarina Kaikkosen pyykit liehuvat tuulessa.
Valokuvatorstain 206. aihe: tässä.
Valokuvatorstain 206. aihe: tässä.
keskiviikkona, toukokuuta 04, 2011
R.I.P
Unelma Konkka 21.8.1921 - 4.5.2011
Oletko nähnyt pimeänä yönä
valkoisen kukan hitaasti aukeavan
sydämesi salaperäisessä pyhäkössä?
Sen ihmeen näkee vain kerran.
Unelman runo kokoelmasta Heijastuksia ( Petroskoi 1999)
Unelma oli minun tätini, folkloristi ja runoilija. Hän syntyi Toksovassa, Konkkalan kylässä Inkerinmaalla ja kuoli Lappeenrannassa. Hänen itkuvirsiä käsitellyt väitöskirjansa Ikuinen ikävä on suomennettu. Hän julkaisi runoja kirjailijanimellä Katri Korvela.
Pertti Virtarannan kirjassa Karjalaisia kulttuurikuvia on lisää Unelmasta ja hänen elämänvaiheistaan.
Lisäys 5.5. Inkeri-sivustolla on lyhyt elämäkerta. Tiedot eivät ole tarkkoja, syntymäpäivä on väärin ja väitöskirjan aiheena oli itkuvirret, eivät karjalaiset pilasadut. Hän tutki kyllä niitäkin. Tässä linkki sivustolle.
Lisäys 5.5. Inkeri-sivustolla on lyhyt elämäkerta. Tiedot eivät ole tarkkoja, syntymäpäivä on väärin ja väitöskirjan aiheena oli itkuvirret, eivät karjalaiset pilasadut. Hän tutki kyllä niitäkin. Tässä linkki sivustolle.
sunnuntaina, toukokuuta 01, 2011
torstaina, huhtikuuta 28, 2011
Tunnustan väriä
Ydinvoimaa vastaan.
Valokuvatorstain 205. aihe on värit.
Lisää värejä Kolmen sepän aukiolla vappuaattona kaksi vuotta sitten.
sunnuntaina, huhtikuuta 24, 2011
Kevät ja kaikki
"On kevät. Se tarkoittaa, että lähestymme ALKUA," kirjoitti William Carlos Williams kokoelmassa Kevät ja kaikki ( suom. Markus Jääskeläinen).
Raparperin alut ehtivät ensimmäisinä maan pintaan palstalla, niin joka kevät.
maanantaina, huhtikuuta 18, 2011
Piinaviikolla
Vaalien jälkeen: Miten tässä näin pääsi käymään?
(Kuva sarjakuvanäyttelystä Taiteilijaelämää Vuotalossa viime lokakuussa)
(Kuva sarjakuvanäyttelystä Taiteilijaelämää Vuotalossa viime lokakuussa)
sunnuntaina, huhtikuuta 17, 2011
Päivän kuva: Virpojat
perjantaina, huhtikuuta 01, 2011
Huhtikuu ensimmäisenä päivänä
Aurinkolahden aallonmurtaja aprillipäivänä. Talvi jatkuu, mutta ei enää kauan. Horisontissa siintää jo avomeri vapaana. Ennustus: ensi viikolla tulevat lokit. Valokuvatorstain 201. haaste on jatkuu.
"Huhtikuu on kuukausista julmin," runoili T. S. Eliot kokoelmassa Autio maa, mutta en nyt siteeraa sitä runoa, koska täällä ei huhtikuu vielä työnnä sireeneitä kuolleesta maasta, vaan sataa jäistä tihkua. Sen sijaan siteeraan Helena Sinervoa joka voitti tänään Yleisradion Tanssiva karhu-palkinnon runokokoelmalla Väärän lajin laulut.
Kokoelmassa on paljon lintuja ja väärän lajin olentoja, kuten ne peräkammarin pojat jotka ovat hakeneet vaimon Thaimaasta ja näkevät lentokoneen ikkunasta vain lunta ja metsää, kun kone kaartaa kohti maata, Suomea joka näyttää autiudessaan uhkavalta. " Miten kukaan saattoi asua täällä,/ miten kukana uskalsi etsiä turvapaikkaa juuri täältä?" kysyy runoilija.
koneen pyörät tömähtivät
roudan ja jään peittämälle kiitoradalle
huhtikuun ensimmäisenä päivänä
eikä tämä ole aprillipila vaan totta:
perillä lumityöt odottavat, ja lumesta
herää muisto: vuorillinen villamyssy,
äidin kädet sitomassa punaisia nauhoja
leuan alta, miten ne koskevat, kädet.
ja katso nyt ettei mitään unohdu,
ettei lapsi kylmety matkalla, nyt,
nyt astumme kotimaan kamaralle.
Sitaatti on runosta Lentokoneen ikkunasta. Minua kiehtoo runossa äidin kädet, jotka koskevat. Sillä verbillä on kaksi merkitystä. Ehkä se kaksinaisuus on peräkammarin pojan syvin ongelma.
Olen lukenut vain muutaman runon Sinervon kokoelmasta. Ei runoja voi lukea kuin romaania. Lukeminen on hidasta kun pitää pysähtyä miettimään sanojen merkityksiä ja aivoissa alkaa kihistä ajatuksia. Runo jatkuu mielen sisäisenä tapahtumana.
"Huhtikuu on kuukausista julmin," runoili T. S. Eliot kokoelmassa Autio maa, mutta en nyt siteeraa sitä runoa, koska täällä ei huhtikuu vielä työnnä sireeneitä kuolleesta maasta, vaan sataa jäistä tihkua. Sen sijaan siteeraan Helena Sinervoa joka voitti tänään Yleisradion Tanssiva karhu-palkinnon runokokoelmalla Väärän lajin laulut.
Kokoelmassa on paljon lintuja ja väärän lajin olentoja, kuten ne peräkammarin pojat jotka ovat hakeneet vaimon Thaimaasta ja näkevät lentokoneen ikkunasta vain lunta ja metsää, kun kone kaartaa kohti maata, Suomea joka näyttää autiudessaan uhkavalta. " Miten kukaan saattoi asua täällä,/ miten kukana uskalsi etsiä turvapaikkaa juuri täältä?" kysyy runoilija.
koneen pyörät tömähtivät
roudan ja jään peittämälle kiitoradalle
huhtikuun ensimmäisenä päivänä
eikä tämä ole aprillipila vaan totta:
perillä lumityöt odottavat, ja lumesta
herää muisto: vuorillinen villamyssy,
äidin kädet sitomassa punaisia nauhoja
leuan alta, miten ne koskevat, kädet.
ja katso nyt ettei mitään unohdu,
ettei lapsi kylmety matkalla, nyt,
nyt astumme kotimaan kamaralle.
Sitaatti on runosta Lentokoneen ikkunasta. Minua kiehtoo runossa äidin kädet, jotka koskevat. Sillä verbillä on kaksi merkitystä. Ehkä se kaksinaisuus on peräkammarin pojan syvin ongelma.
Olen lukenut vain muutaman runon Sinervon kokoelmasta. Ei runoja voi lukea kuin romaania. Lukeminen on hidasta kun pitää pysähtyä miettimään sanojen merkityksiä ja aivoissa alkaa kihistä ajatuksia. Runo jatkuu mielen sisäisenä tapahtumana.
tiistaina, maaliskuuta 22, 2011
Minipuutarha
Päivänsinen kaksi tainta ( etualalla) kasvaa kohisten minipuutarhassani. Taustalla kaupasta ostettu mintun taimi. Myös thaibasilikan ja tomaatin taimet ovat mönkineet ylös mullasta.
Pari viikkoa sitten laitoin Facebookiin tiedustelun, mistä löytyisi päivänsinen siemeniä, ja heti tuli vastaus. FB on osoittautunut hyödylliseksi tiedonvälityskanavaksi muissakin kuin päivänsiniongelmissa. Suosittelen.
Pari viikkoa sitten laitoin Facebookiin tiedustelun, mistä löytyisi päivänsinen siemeniä, ja heti tuli vastaus. FB on osoittautunut hyödylliseksi tiedonvälityskanavaksi muissakin kuin päivänsiniongelmissa. Suosittelen.
keskiviikkona, maaliskuuta 16, 2011
Ydinvoimaa vastaan
Kynttilämielenosoituksen alku eilen Kiasman edessä.
Video mielenosoituksesta löytyy sivustolta www. ydinvoima.fi . Siellä voi käydä tekemässä äänestyssitoumuksen ydiunvoimaa vastaan. Äänestä ydinvoima historiaan!
Mielenosoitus koiran näkökulmasta.
Kamerasta loppui akku kesken kaiken. Otin kuvan koirasta kännykkäkameralla. Sillä ei tarkkaa kuvaa saanut. Jäi tuhannet kynttilät kuvaamatta eduskuntatalon portailla.
Video mielenosoituksesta löytyy sivustolta www. ydinvoima.fi . Siellä voi käydä tekemässä äänestyssitoumuksen ydiunvoimaa vastaan. Äänestä ydinvoima historiaan!
Mielenosoitus koiran näkökulmasta.
Kamerasta loppui akku kesken kaiken. Otin kuvan koirasta kännykkäkameralla. Sillä ei tarkkaa kuvaa saanut. Jäi tuhannet kynttilät kuvaamatta eduskuntatalon portailla.
sunnuntaina, maaliskuuta 13, 2011
Emmassa
Mirón veistos katselee Mirón maalausta.
Kävin eilen ystävän kanssa Espoon Emmassa. Hänellä oli pressikortti, sillä irtosi kuvauslupa museoon. Minulla oli kamera mukana. Sain kuvata yleisnäkymiä, mutta en yksittäisiä taideteoksia.
Tässä yleisnäkymästä rajattu yksittäisteos, Mirón maalaus naisesta, jolla on tukka sekaisin. Helppo samaistua maalauksen naiseen, kun minullakin on aina tukka sekaisin.
Mirón taiteeseen tutustuin nuorena. Äiti rupesi lähettämään minulle Miró kortteja Italiasta sen jälkeen kun olin nähnyt suuren Paul Klee -näyttelyn Ateneumissa kuusikymmentäluvun alussa ja hehkuttanut sitä kirjeissä hänelle. Hän piti Mirósta ja arveli että minäkin saattaisin pitää Mirón lempeästä huumoristaan. Niin kuin sitten pidinkin.
Kuvia Miró-näyttelystä, Saastamoisen kokoelmasta ja lelumuseosta täällä. Alla muutama suosikkini Saatamoisen kokoelmasta
Pekka Kauhanen. Yritys hahmottaa maalaus. Se voi olla kuvanveistäjälle kuin katsojallekin joskus vaikeata.
Ismo Kajanderin sanko, joka roikkui katonrajassa. Kajander on minun ikisuosikkini suomalaistaiteilijoiden joukossa.
Juhani Harri. Nizzasta Bombayhin; Taj Mahalista Negrescoon.
Harrin luona kävin kerran nuorena kylässä. Hänellä oli häkkilintuja. Muistan siitä vierailusta vain ne linnut. Ne pitivät hirveän kimeätä meteliä.
Linnuista puheenollen. Tämä on Jussi Heikkilän Rubiinisatakieli ( Luscinia calliope).
Juhani Linnovaara. Hiljaisuuden hetki. Tämän kuvan valitsin kissan takia.
So long, ja nyt kirjallisiin töihin!
Lisäys 14.3. Tässä kuvakooste musiikin kera Mirón taiteesta. Vahinko ettei hänen parhaita töitään ole nähtävillä Emmassa.
Kävin eilen ystävän kanssa Espoon Emmassa. Hänellä oli pressikortti, sillä irtosi kuvauslupa museoon. Minulla oli kamera mukana. Sain kuvata yleisnäkymiä, mutta en yksittäisiä taideteoksia.
Tässä yleisnäkymästä rajattu yksittäisteos, Mirón maalaus naisesta, jolla on tukka sekaisin. Helppo samaistua maalauksen naiseen, kun minullakin on aina tukka sekaisin.
Mirón taiteeseen tutustuin nuorena. Äiti rupesi lähettämään minulle Miró kortteja Italiasta sen jälkeen kun olin nähnyt suuren Paul Klee -näyttelyn Ateneumissa kuusikymmentäluvun alussa ja hehkuttanut sitä kirjeissä hänelle. Hän piti Mirósta ja arveli että minäkin saattaisin pitää Mirón lempeästä huumoristaan. Niin kuin sitten pidinkin.
Kuvia Miró-näyttelystä, Saastamoisen kokoelmasta ja lelumuseosta täällä. Alla muutama suosikkini Saatamoisen kokoelmasta
Pekka Kauhanen. Yritys hahmottaa maalaus. Se voi olla kuvanveistäjälle kuin katsojallekin joskus vaikeata.
Ismo Kajanderin sanko, joka roikkui katonrajassa. Kajander on minun ikisuosikkini suomalaistaiteilijoiden joukossa.
Juhani Harri. Nizzasta Bombayhin; Taj Mahalista Negrescoon.
Harrin luona kävin kerran nuorena kylässä. Hänellä oli häkkilintuja. Muistan siitä vierailusta vain ne linnut. Ne pitivät hirveän kimeätä meteliä.
Linnuista puheenollen. Tämä on Jussi Heikkilän Rubiinisatakieli ( Luscinia calliope).
Juhani Linnovaara. Hiljaisuuden hetki. Tämän kuvan valitsin kissan takia.
So long, ja nyt kirjallisiin töihin!
Lisäys 14.3. Tässä kuvakooste musiikin kera Mirón taiteesta. Vahinko ettei hänen parhaita töitään ole nähtävillä Emmassa.
torstaina, helmikuuta 24, 2011
Joku
Joku kirjoitti seinään: "sanomalla selviät, selittämällä sekoitat."
Kun olin lapsi, meillä kotona asui joku, joka hukkasi tärkeitä papereita lehtiä ja sukkia, rikkoi laseja ja lautasia, kävelsi piparkakkuja ja pikkuleipiä, unohti valot palamaan ja aiheutti kaikenlaista epäjärjestytä. Aina sen jälkiä sai olla korjaamassa. Siitä oli paljon harmia. Kukaan ei koskaan nähnyt sitä.
Valokuvatorstain 196.haaste on Joku.
Kun olin lapsi, meillä kotona asui joku, joka hukkasi tärkeitä papereita lehtiä ja sukkia, rikkoi laseja ja lautasia, kävelsi piparkakkuja ja pikkuleipiä, unohti valot palamaan ja aiheutti kaikenlaista epäjärjestytä. Aina sen jälkiä sai olla korjaamassa. Siitä oli paljon harmia. Kukaan ei koskaan nähnyt sitä.
Valokuvatorstain 196.haaste on Joku.
sunnuntaina, helmikuuta 20, 2011
Rieha
Penkkareiden innoittamana Valokuvatorstain 195. haaste on rieha. Se tarkoittaa hilpeätä, riehakasta juhlaa Suomen kielen perussanakirjan mukaan. Kuvakoosteessa kolme näkymää Luxemburgin kansallispäivän juhlinnasta. Siellä on vähän hilpeämpää ja värikkäämpää kuin meillä itsenäisyyspäivänä
(Klikkaa kuva isommaksi).
(Klikkaa kuva isommaksi).
torstaina, helmikuuta 10, 2011
Kaksi kuvaa suljetulta osastolta
Elegia kysyi edellisen postauksen kommenteissa mitä mahtaa suljetulla osastolla tapahtua. Väriterapiaa ehkä?
Haihatuksen suljetulla osatolla oli viime kesänä Johannes Heinosen maalauksia. Osasto oli niin pimeä, että vain kaksi valokuvaa onnistui joten kuten. En käyttänyt salamaa, koska siitä jää heijastus väripinnalle. Ensimmäisessä kuvassa Sofi Oksanen kävelee korppikotkan kanssa kuolleiden juutalaisten päällä. Aika rankkaa satiiria. Heinosen kotisivulta löytyy parempi kuva Oksasesta.
Toinen kuva on lempeämpää satiiria. Sauli Niinistö pulikoi kuvan etualalla kahden kuutin kanssa. Taustalla näyttäisi olevan Ben Zyskowicz. Maalauksen nimi on Valtiovierailu mallia Lavonen. Mahtaiskohan se viitata taidemaalari Kuutti Lavoseen? (Kuvat voi klikata isommiksi. Näkyy kuutit paremmin)
lauantaina, helmikuuta 05, 2011
Runeberg kärpäsenkesyttäjänä
"Aamutorttuni on syöty. Stenbäck kävelee vadilla ja tutkii murusia. Olen jättänyt sille hiukan hilloa vaikka yleensä kaavin kaiken tarkasti. Hyvä eläintenkesyttäjä tietää että hänen on palkittava suojattinsa kun ne tottelevat häntä. Se on erityisen tärkeää tyhmien ja vastenmielisten eläinten, niin kuin Stenbäckin kanssa. Siksi hillo.
Mutta ryyppyäni se ei saa maistaa."
Sitaatti on Erik Wahlströmin romaanista Kärpäsenkesyttäjä, joka oli Finlandia-ehdokkaana. Minä olisin antanut sille Finlandia-palkinnon ja lisäksi Runeberg-palkinnon, jos se olisi ollut ehdokkaana, mutta eihän minua ikinä mihinkään raatiin kelpuuteta omituisen kirjamakuni takia, onneksi. Wahlströmin fiktiivinen Runeberg on riemastuttavinta kotimaista proosaa, mitä olen aikoihin lukenut. Suosittelen kaikille jotka pitävät kerronnan rytmin, näkökulmien ja aikatasojen vaihtelusta ja nopeista leikkauksista sekä älykkäästä huumorista. Runebergin elämä ja luonne tulee kerrotuksi monen henkilön ja eläimen näkökulmasta.
Wahström on laskenut Runebergin jalustalta ja tehnyt hänestä elävän henkilön. Minua ei Runeberg ole kiinnostanut ennen Wahlströmin romaania. Kuvatiedostoistani ei löydy ainoatakaan kuvaa Runebergin patsaasta, vaikka muuten kuvaan mielelläni patsaita. Patsas keskellä Espaa on niin tylsä, Runeberg pönöttää papintakissa jalustalla ja muusat seisovat patsaan juurella.
Runeberginkadun kuva sentään löytyi. Kuvasin sen Kirjailijaliiton ikkunasta joulukuussa. Kärpäsenkesytäjässä on muitakin henkilöitä, jotka ovat saaneet nimikkokadun Töölöstä. On Nervander, Cygnaeus ja Stenbäck, kärpänen jota Runeberg kesyttää. Lars Stenbäck on Runebergin ja/tai Walströmin erityinen inhokki, runoilija ja körttipappi Pohjanmaalta. Hän lakkasi herätyksen saatuaan kirjoittamasta runoja, niin suurena syntinä hän piti runoilemista. Sivumennen sanoen hän oli isoäitini isomummun serkku, kaukainen sukulainen ja siksi hän puhuttelee minua - kärpäsenäkin. Hänessä on jotain samaa kuin isoäidissäni.
Hyvää Runerginpäivää ja onnea tämänvuotiselle Runeberg-palkinnon saajalle Tiina Raevaaralle, jonka voitokasta novellikokoelmaa En tunne sinua vierelläni en ole vielä lukenut, mutta aion lukea heti kun saan sen lainaksi kirjastosta. Hesari luonnehtii häntä unenomaiseksi alitajunnan luotajaaksi täällä. Mukavaa kun alkaa olla muitakin alitajunnan luotaajia, ettei tarvitse olla yksin oudokkina.
Mutta ryyppyäni se ei saa maistaa."
Sitaatti on Erik Wahlströmin romaanista Kärpäsenkesyttäjä, joka oli Finlandia-ehdokkaana. Minä olisin antanut sille Finlandia-palkinnon ja lisäksi Runeberg-palkinnon, jos se olisi ollut ehdokkaana, mutta eihän minua ikinä mihinkään raatiin kelpuuteta omituisen kirjamakuni takia, onneksi. Wahlströmin fiktiivinen Runeberg on riemastuttavinta kotimaista proosaa, mitä olen aikoihin lukenut. Suosittelen kaikille jotka pitävät kerronnan rytmin, näkökulmien ja aikatasojen vaihtelusta ja nopeista leikkauksista sekä älykkäästä huumorista. Runebergin elämä ja luonne tulee kerrotuksi monen henkilön ja eläimen näkökulmasta.
Wahström on laskenut Runebergin jalustalta ja tehnyt hänestä elävän henkilön. Minua ei Runeberg ole kiinnostanut ennen Wahlströmin romaania. Kuvatiedostoistani ei löydy ainoatakaan kuvaa Runebergin patsaasta, vaikka muuten kuvaan mielelläni patsaita. Patsas keskellä Espaa on niin tylsä, Runeberg pönöttää papintakissa jalustalla ja muusat seisovat patsaan juurella.
Runeberginkadun kuva sentään löytyi. Kuvasin sen Kirjailijaliiton ikkunasta joulukuussa. Kärpäsenkesytäjässä on muitakin henkilöitä, jotka ovat saaneet nimikkokadun Töölöstä. On Nervander, Cygnaeus ja Stenbäck, kärpänen jota Runeberg kesyttää. Lars Stenbäck on Runebergin ja/tai Walströmin erityinen inhokki, runoilija ja körttipappi Pohjanmaalta. Hän lakkasi herätyksen saatuaan kirjoittamasta runoja, niin suurena syntinä hän piti runoilemista. Sivumennen sanoen hän oli isoäitini isomummun serkku, kaukainen sukulainen ja siksi hän puhuttelee minua - kärpäsenäkin. Hänessä on jotain samaa kuin isoäidissäni.
Hyvää Runerginpäivää ja onnea tämänvuotiselle Runeberg-palkinnon saajalle Tiina Raevaaralle, jonka voitokasta novellikokoelmaa En tunne sinua vierelläni en ole vielä lukenut, mutta aion lukea heti kun saan sen lainaksi kirjastosta. Hesari luonnehtii häntä unenomaiseksi alitajunnan luotajaaksi täällä. Mukavaa kun alkaa olla muitakin alitajunnan luotaajia, ettei tarvitse olla yksin oudokkina.
sunnuntaina, tammikuuta 30, 2011
Assistentti
Ninni avustaa muistelmien kirjoittamisessa. Kissan kehräys kuulemma alentaa stressiä ja verenpainetta. En ole tutkinut asiaa objektiivisesti. Ninni on hyvä työkaveri. Kun se kyllästyy työntekoon, se menee kukkaruukkuun nokosille.
Mistähän johtuu, että bloggaamattomuus aiheuttaa lievästi huonoa omatuntoa, ikään kuin se olisi jokin velvollisuus? Kirjoittaminen vie aikaa, myös blogin kirjoittaminen. Facebook on nopeampi ja helpompi kommunikointimuoto.
Mistähän johtuu, että bloggaamattomuus aiheuttaa lievästi huonoa omatuntoa, ikään kuin se olisi jokin velvollisuus? Kirjoittaminen vie aikaa, myös blogin kirjoittaminen. Facebook on nopeampi ja helpompi kommunikointimuoto.
torstaina, tammikuuta 27, 2011
torstaina, tammikuuta 20, 2011
perjantaina, tammikuuta 14, 2011
Reipas alku
Tästä alkaa kiipeäminen isolle kivelle.
Valokuvatorstain 190. haaste on alku.
PS. Minun projektini on puolessa välissä. Siinä syy blogin hiljaiseloon. Työnteko rajoittaa virtuaalielämää!
torstaina, tammikuuta 06, 2011
Loppiaisaatto
Klassikkoja on hauska lukea vanhoina käännöksinä. Minä luin loppiaisaattona Paavo Cajanderin suomennoksen Shakespearen Loppiaisaatosta. Näytelmässä hassutellaan väärillä henkilöllisyyksillä ja rakkaudella. Orsini rakastaa Oliviaa, mutta ei saa vastarakkautta, sillä Olivia on rakastunut paashipojaksi pukeutuneeseen Violaan, joka puolestaan on rakastunut Orsiniin.
Tekstissä ei viitata sanallakaan loppiaiseen, päivään jona itämaantietäjät toivat lahjoja Jeesuslapselle. Shakespearen aikana loppiainen oli jonkinlainen " väärän kuninkaan päivä" tai minikarnevaali, jolloin huviteltiin, juopoteltiin ja esiinnyttiin toisina kuin todellisuudessa. Näytelmän kahdella aatelisherralla on hassut nimet: Antreas Kälppäinen ja Topias Räihä, englanniksi Andrew Aguecheek( Kuumeposki) ja Toby Belch ( Röyhtäys). He ovat kännissä kun käet. Olivian hovimestari Malvolio moittii heidän humalaista mesoamistaan ja sekös heitä harmittaa. Kostoksi he kehittelevät Olivian palvelustytön Marian avustuksella häijyn pilan. Maria kirjoittaa emäntänsä nimissä rakkauskirjeen Malvoliolle, jonka salaisena toiveena on kohota säärtä pitkin palvelijasta herraksi. Kirje on pahimman luokan työpaikkakiusaamista. Sen saatuaan Malvolio alkaa käyttäytyä niin omituisen vihjailevasti, että hänen emäntänsä luulee hänen tulleen hulluksi ja passittaa hänet pimeään koppiin. Sillä tavalla hulluja Shakespearen aikaan hoidettiin.
Kun kyseessä on romanttinen komedia, niin loppu päättyy onnellisesti. Malvolio pääsee pimeästä kopista " Pidelty hänt´on kovin ilkeästi," toteaa Oliviakin, joka hänet koppiin toimitti. Olivia saa omakseen Violan hukkuneeksi luullun kaksoisveljen, Viola saa Orsinin ja Maria saa Topias Räihän.
Näytelmässä on paljon menoa ja melskettä, pakollista miekankalistelua myös, kuten kaikissa Shakespearen näytelmissä, siksi en pidä niistä - näyttämöllä. Luettuina ne ovat ylivertaisia, ja aina mieltä virkistäviä, ovat ne sitten komedioita taikka tragedioita.
Kuvassa Orsini ja Viola keskustelmassa miehen ja naisen rakkauden välisistä eroista. Orsini sanoo:
Ei minkään naisen sydän saata kestää
Niin tuimaa lemmen tyrskyä, kuin mikä
Mun povessani käy; ei naisen sydän
Voi sitä mahduttaa, se sit´ei kestä,
Ah, maittia se vaan on naisen lempi -
Ei maksan syttyä, vaan kitaisen -
Sit´inho, tyrtymys ja kyllyys vaivaa;
Mun lempeni on nälkäinen kuin meri
Ja yhtä huvettava. Rakkautta,
Jota nainen minuun tuntee, ällös vertaa
Mun lempeeni Oliviata kohtaan.
lauantaina, tammikuuta 01, 2011
Uuden vuoden yö
Luin Eeva-Liisa Mannerin näytelmän Uuden vuoden yö mennen tullen metrossa matkalla ystävän uuden vuoden vastaanotolle ja sieltä kotiin. Näytelmän alku kummastutti. Lokit kirkuvat ikkunan takana uuden vuoden aattoiltana. Illan isäntä Atos seisoo ikkunan ääressä ja lausuu:
Lokit huutavat, käheät kiihkeät äänet.
Mikä on lintujen ennustus, hyvä vai paha?
Eivät lokit huuda uuden vuoden aattona, eivät huuda vaikka talvi olisi leuto ja meri jäätön Helsingin edustalla. Atoksen asunto sijaitsee Helsingissä, lähellä Kruununhakaa, mikä käy selville myöhemmin.
Mitähän Eeva-Liisa Manner on tarkoittanut, kun pannut lokit kirkumaan niin epätodennäköisenä aikana? minä ihmettelin. Onko se runoilijan vapautta vai symboliikkaa? aprikoin. Joku on sanonut, että jos näytelmän alussa seinällä riippuu kivääri, niin sitä käytetään näytelmän lopussa. Taisi olla Tšehov, jonka Lokki-näytelmän alussa riippui kivääri, jota myös käytettiin lopussa.
Ja toden totta! Mannerin näytelmän alku enteilee loppua. Atokselle tapahtuu jotain , mutta en kerro mitä. Ennen sitä kuusi henkilöä juo, sekoilee ja on inhottavia toisilleen, kuten todellisessa elämässäkin tapahtuu uuden vuoden juhlissa. Tai tapahtui 60-luvulla, jolloin minä osallistuin näytelmässä kuvatunlaiseen juhlintaan.
Mannerin näytelmässä puhutaan paljon uskonnosta. Ensiesitys oli vuonna 1965. Siihen aikaan uskonasiat olivat yhtä ajankohtaisia kuin nykyään ja kirkosta erottiin, vaikkeikaan yhtä sankoin joukoin kuin viime vuonna. Syynä oli siihen aikaan Hannu Salaman saama jumalanpilkkasyyte, mikä kuohutti liberaalin nuorison ja älymystön tunteita. Kirjan takakansiteksti kertoo että näytelmästä keskusteltiin aikoinaan ja sen rohkeutta paheksuttiin. Se menestyi hyvin näyttämöillä. Se on "suomalaisen draaman huippuja" kehuu takakansi. No, enpä nyt tiedä. Se on makuasia.
Minun uuden vuoden yöni sujui rauhallisesti, ei ollut tragediaa eikä komediaa. Ystävien kesken syötiin, juotiin ja keskusteltiin eikä ruvettu ilkeiksi toisillemme. Satunnaismenetelmällä (= sormi tökätään umpimähkään paksun runokirjan sivujen väliin) uuden vuoden runoksi tuli Helvi Juvosen Kalliopohja, joka alkaa näillä sanoilla:
Kun rakastan kiviä, kun rakastan graniittia,
olkoon se sallittu minulle.
Se on minun lapsuuterni graniittipohja,
[...]
Runo löytyi Satu Koskimiehen ja Juha Virkkusen kokoamasta antologiasta Runo on vapaa.
Sormei osui kohdalleen, koskapa Helvi Juvonen oli mielirunoilijani ennen kuin ihastuin Eeva-Liisa Mannerin ja Paavi Haavikon runoihin. Sattuma helli minua. Myös I Ching oli myötämielinen. Kolmen kolikon menetelmä antoi tulokseksi heksagrammin numero 30 Li/The Clinging, Fire. Orakkeeli sanoo, että pitkäjänteisyys(= ahkeruus, kestävyys, sisu) edistää, se tuo menestystä. Muutoksen merkki on ensimmäisellä rivillä: "Footprints run crisscross. If one is seriously intent, no blame." Se tarkoittaa, että aamulla on keskitettävä mielensä eikä maailman hyörinän pidä antaa häiritä itseään. Minun tulkintani mukaan: ei pidä avata sähköpostia, facebookia, radiota tai televisiota eikä lukea sanomalehteä heti aamusta, vaan on keskityttävä töihinsä. Taidankin noudattaa I Chingin neuvoa tänä vuonna.
Kuvassa näkymä Sturenkadun ja Hämeentien kulmalta uuden vuoden yönä 2011.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)