sunnuntai, huhtikuuta 12, 2009

Pääsiäisrunon sijasta

Banksy  Pyhällä maalla.

Runoushyllystäni ei  löytynyt  pääsiäisrunoa. Sensijaan  löytyi  Jehuda Amihain (Yehuda Amichain)  runokokoelma  Jerusalem, jonka  on suomentanut  Teppo Heiskanen ja kustantanut Nihil  Interit ry vuonna 1999  (eläköön  pienkustantajat!).  Amihai oli  aito  Jerusalemin asukki   ja maassaan yhtä suosittu  runoilija  kuin Saarikoski Suomessa.  Hän kuoli vuonna 2000.

Amihain Jerusalem  on satama ikuisuuden rannikolla, Jumalan  Venetsia,  Sodoman sisarkaupunk ja , suostumaton Pompeiji.  Hänen  Jerusaleminsa  kivi on ainoa kivi joka tuntee kipua.  Hänen Jerusaleminsa ilma tihkuu rukouksia ja unelmia   ja aina välillä   se kokoontuu mielenosoitukseen kuin Baabelintorni. 
"Mutta joka rakastaa matkakirjojen tai rukouskirjojen
Jerusalemia
on kuin mies joka rakastelee
seksioppaan ohjeiden mukaan."

Jerusalem  on pääsiäisen tapahtumien pääpaikka. Juutalaiset  kokoontuvat juhlimaan   Egyptin  vankeudesta pääsemistään  ja kristityt  Jeesusta joka   kuolemalla kuoleman  voitti ja  päästi  synneistä   häneen uskovat ( korjatkaa jos olen väärässä).  Amihain   kokoelmassa ei ole  yhtään  varsinaista pääsiäisrunoa, mutta  sieltä löytyy runo  lammaseläimestä   eli oinaasta ( = kuohitusta pässistä), joka on pääsiäisen   uhrieläin.  Runon nimi on Kertomuksen todellinen sankari ja se on yksi minun  suosikeistani.

Kertomuksen todellinen sankari oli oinas,
joka ei tiennyt muiden solmimasta salaliitosta.
Oinas ikäänkuin tarjoutui kuolemaan Iisakin puolesta.
Haluan laulaa oinaasta muistolaulun,
sen kiharasta turkista ja inhimillisistä silmistä,
sarvista jotka olivat niin hiljaa sen elävässä päässä
ja joista tehtiin teurastuksen jälkeen torvet
soittamaan joukot taisteluun
tai kuuluttamaan todellista iloa.

Haluan muistaa loppukohtauksen
kuin kauniin valokuvan upeassa muotilehdessä:
ruskettunut, tyylikäs nuorukainen istuvassa puvussaan
vieressään enkeli pitkässä, sinisessä iltapuvussa,
kummallakin tyhjä katse,
katsovat  kahteen tyhjään kohtaan

ja heidän takanaan, kuin värikkäänä taustana, oinas
on takertunut pensaaseen ennen teurastustaan,
pensas viimeisenä ystävänään.

Enkeli lähti kotiin.
Iisak lähti kotiin.
Ja Aabraham ja Jumala olivat  lähteneet paljon aiemmin.

Mutta keromuksen todellinen sankari
on oinas.

Ei kommentteja: