Onko tämä ovi vai rasian kansi? Jonkinlainen sarana näkyy vasemmalla. Oletpa kuvannut kiinnostavan maalauksen.
En tunne ortodoksisuutta. Mutta eikö tuolla puun alla ole se ikoni, jossa kuvataan, kuinka opetuslapset ovat kerääntyneet Marian vuoteen ympärille, kun Jeesus vie hänet taivaaseen?
Satuimme Kanadasta Euroopassa käydessämme Pariisiin elokuun 15. päivänä, ja koko kaupunki oli kiinni. Oli Marian (elävänä) taivaaseenoton juhlapäivä (Assumption), meille protestanteille melkein tuntematon käsite, mutta katolisille dogmi 1950-luvulta asti.
Tämä on seinämaalaus Pyhtitsan luostarikirkon portaalissa. Legendan mukaan paimenet löysivät tammen juurelta ikonin ja ihmettelivät mikä tämä on. Niinä päivinä tapahtui muitakin ihmeitä. Paimenten löytö oli Jumaläidin kuolonuneen nukkumista kuvavaa ikoni. Ikonin löytöpaikalle pystytettiin Pyhtitsan nunnaluostari 1800-luvulla. Luostari sijaitsee Itä-Virossa Kuremäessä. Kävin siellä viime pääsiäisen tiennoilla. Siellä oli lähde, josta sai parantavaa vettä, Lähteelle oli niin pitkä jono parannksen tarpeessa olevia turisteja.
tuo oli kiinnostavaa. Ei olisi ihme, vaikka ikoneita löytyisi nytkin vaikka mistä, sillä niitä heitettiin roskiin ja käytettiin polttopuina.
Näin kertoi lehtihaastattelussa eräs venäläinen taiteilija (suosittu Kekkosen Suomessakin), joka oli pelastanut niitä suuren määrän noina vuosikymmeninä.
Kuvan tyyli on todellakin kuin perinteisessä sadussa.
12 kommenttia:
Onko tämä ovi vai rasian kansi? Jonkinlainen sarana näkyy vasemmalla. Oletpa kuvannut kiinnostavan maalauksen.
En tunne ortodoksisuutta. Mutta eikö tuolla puun alla ole se ikoni, jossa kuvataan, kuinka opetuslapset ovat kerääntyneet Marian vuoteen ympärille, kun Jeesus vie hänet taivaaseen?
Satuimme Kanadasta Euroopassa käydessämme Pariisiin elokuun 15. päivänä, ja koko kaupunki oli kiinni. Oli Marian (elävänä) taivaaseenoton juhlapäivä (Assumption), meille protestanteille melkein tuntematon käsite, mutta katolisille dogmi 1950-luvulta asti.
Odottelen lisää arvauksia ja kerron sunnuntaina mikä tämä on.
Grimmin veljekset minulle tulivat kuvasta mieleen. En kyllä tiedä miksi.
Ovi taiteiden maailmaan. :)
Satu.
Seinämmaalaus tai mahdollisesti triptyykki.
Luultavasti joitain kasvatusmielessä kuvattuja lammasfarmareita Kirkkohan on paljon käyttänyt lammaspaimenia esimerkkeinä.
Seinämaalaus jossain ei-suomalaisessa kirkossa.
- Ah, viimeinkin löysimme rastin tässä suunnistus-jotoksessa ja nyt on juostava että voitetaan!
- Anna kartta ja kompassi takaisin!
Tämä on seinämaalaus Pyhtitsan luostarikirkon portaalissa.
Legendan mukaan paimenet löysivät tammen juurelta ikonin ja ihmettelivät mikä tämä on. Niinä päivinä tapahtui muitakin ihmeitä.
Paimenten löytö oli Jumaläidin kuolonuneen nukkumista kuvavaa ikoni. Ikonin löytöpaikalle pystytettiin Pyhtitsan nunnaluostari 1800-luvulla.
Luostari sijaitsee Itä-Virossa Kuremäessä. Kävin siellä viime pääsiäisen tiennoilla. Siellä oli lähde, josta sai parantavaa vettä, Lähteelle oli niin pitkä jono parannksen tarpeessa olevia turisteja.
Moi! Enpä kerenny arvuuttelemaan mutta kiitoksia tiedosta, tiedä vaikka joskus pääsisin noin pitkälle Virossa :)
Anita,
tuo oli kiinnostavaa. Ei olisi ihme, vaikka ikoneita löytyisi nytkin vaikka mistä, sillä niitä heitettiin roskiin ja käytettiin polttopuina.
Näin kertoi lehtihaastattelussa eräs venäläinen taiteilija (suosittu Kekkosen Suomessakin), joka oli pelastanut niitä suuren määrän noina vuosikymmeninä.
Kuvan tyyli on todellakin kuin perinteisessä sadussa.
Lähetä kommentti