Olen likinäköinen. Minulta puuttuu kyky nähdä laajoja kokonaisuuksia. Rupesin lukemaan Salaman uusinta kirjaa Elämän opetuslapset IV. En tiedä miksi Harri Salminen on joutunut häkkiin ja saanut vanginvartijoikseen entisiä naisiaan, kun en ole lukenut kahta aikaisempaa osaa. Juutuin jo alkusivuilla yksityiskohtiin, toisin sanoen siihen miten Harri Salminen nimittelee naisia. Naiset ovat ämmiä, gonzohuoria, narttuja, femakkoja, läskipaukkuja, rohjoperseitä jne. Salmisen kauna ja kiukku on tuttua suomalaisesta kansanrunoudesta: Kalevalasta ja Kantelettaresta. Se on arkkityyppistä naisvihaa. Osasivat ne naisetkin tehdä kauna ja uhmarunoa. Kuulin radiosta eilen pienen pätkän kansanrunon naisnäkökulmaa: " Täst´on kulkenut märkäkyrpä/kulkenut kusisaparo." Mutta miten mahtaisi käydä jos nykypäivän naisikirjailija kuvaisi miehiä samalla tavalla kuin Salama kuvaa naisia joitakin poikkeuksia lukuunottamatta.
Salaman kirjassa - sen verran kuin olen sitä ehtinyt lukea - on kansanrunouden verbalistiikkaa ja poljentoa ( paikoitellen). Hän kirjoittaa miehen tunteiden historiaa, se on terapeuttista feminismin haavoittamille panuille ja muille miessieluille. Tulta ja tulikivea sataa, kun profeetta innostuu saarnaamaan. Hän on muuten siitä merkillinen mies, että hänellä on kaksi syntymäpäivää. Hän on syntynyt sekä neljäs että kuudes päivä lokakuuta. Äitinsä mukaan hän syntyi kuudes, mutta virallisten papereiden mukaan neljäs päivä.
Salaman kirjassa - sen verran kuin olen sitä ehtinyt lukea - on kansanrunouden verbalistiikkaa ja poljentoa ( paikoitellen). Hän kirjoittaa miehen tunteiden historiaa, se on terapeuttista feminismin haavoittamille panuille ja muille miessieluille. Tulta ja tulikivea sataa, kun profeetta innostuu saarnaamaan. Hän on muuten siitä merkillinen mies, että hänellä on kaksi syntymäpäivää. Hän on syntynyt sekä neljäs että kuudes päivä lokakuuta. Äitinsä mukaan hän syntyi kuudes, mutta virallisten papereiden mukaan neljäs päivä.
9 kommenttia:
Naisethan kirjoittavat miehistä paljon pahemmin, vieläpä tieteen nimissä.
Täälläkin ihmetellään miten voi olla feminismistä haavoittunut miessielu, jos ja kun haluaa tasa-arvopolitiikkaan vähemmän ideologista feminististä monopolia, ja enemmän miesnäkökulmaakin huomioon ottavaa.
Muuten kypsä tekstsi, ja mielenkiintoiset kuvatkin, jäävät taka-alalle koska pidät kaiketi poliittisen feminismin monopoliasemaa tasa-arvomarkkinoilla hyvänä asiana.
Siinä tapauksessa se kertoisi enemmän kuin yksi kuva.
Mitä tuohon kuvaan tulee: siitä ei näy, onko ikonin ylälaidassa istuva Kristus-hahmo. Silloin kyseessä lienee aika tyypillinen Viimeinen tuomio-teema (etenkin, jos helvetin ja kadotettujen vastapainoksi kuvataan taivasta ja pelastuneiden sieluja). Niitä löytyy ortodoksikirkoista ympäri maailman - ja toki teema on tunnettu muissakin kirkkokunnissa. Keskellä on kuoleva, jonka sielusta hyvä ja paha käyvät kamppailua.
Tuossa pienessä kuvassahan piru kiikuttaa syntistä reppuselässä kadotuksen kitaan.
Kyseessä taitaa olla ns. vanhauskoisten kirkon maalaus, tyylistä päätellen?
Keskimmäinen ( isompi) kuva in yksityiskohta ikonin oikeasta alalaidasta. Ikonin yläosassa on taivas. Jeesus ja pelastuneita sieluja. Laitan ikonin koko kuvan blogiin, kunhan ehdin.
Kiinnostavaa, että piru on sininen - sehän on taivaan väri!
Sivuhuomautuksena vain sellainen seikka, että sisarellanikin on kaksi syntymäpäivää. Äidin mukaan hän on syntynyt 5.5., mutta papereiden mukaan 8.5.
Se on kuulemma käynyt niin, että käsin kirjoitetusta versiosta huolimattomasti piirretty 5 on tulkittu kahdeksikoksi, kun tieto on siirretty konekirjoitettavaksi.
Onkin jännä juttu, kuinka naiskirjailijoiden sanomisen vapaus on ikään kuin luontaisesti tarkemmin rajattu kuin miesten. Oletko nähnyt yhdenkään naiskirjailijan kutsuvan miestä kovin halventavasti, paitsi Hazardin ja näiden runonlaulajien?
Peistä kehiin vain naiskirjailijatkin! Kyrpäveikkojen pallit kuumennukseen.
Tai ehkä on vain niin, että naiset vain ovat kerta kaikkiaan paremmin käyttäytyviä, niin kirjallisuudessa kuin muussa elämässä.
Ikkunaiines,
Salama kirjoittaa Elämän opetuslapsissa, että kansakoulupaperissa syntympäivä vaihtui..."Henkilötunnukseeni opettajan vääristämä päivämäärä ilmestyi 1970-luvun alussa ja kulki yhdestä virallisesta lähteestä toiseen ja kolmanteen, ja niin tuli totuudeksi että olen syntynyt kaksi päivää ennen syntymääni. Minua ei siis, virallisesti, ole yhtenä persoonana koskaan ollutkaan." ( s 124)
Kuinkahan paljon Suomessa näitä kaksipersoonaisia on?
Rita, kuulostaa taisteluunkutsulta
tuo "peistä kehiin," vaikket feministi oletkaan. Taitaisi lentää käsikirjoitukset takaisin kuin leppäkeihäs jos rupeaisi heittämään
herjaa miehistä samalla kiukulla kuin klassikkomme heittää herjaa naisista.
Anita, voi olla että käsikirjoitukset lentelisivät takaisin. Kuten sanottu, on ikävää, että naiskirjailijoiden sanomisen vapaus on luonnostaan rajattu.
Ja miksi naiskirjailijat eivät edes halua sanoa kuten Salama? (No, hänen nimityksensä naisille taitavat olla aika uniikin rienaavia.)
Tuoko tuo "kolmas jalka" haarojen välissä automaattisesti lisää herjaamisen vapautta? Mä vaadin samaa oikeutta ehdottomasti myös naisille - heillä on oltava ihan sama vapaus sanoa kuin miehillä. Käytäntö ja kust. päälliköt ovat tietysti toinen juttu. Ne asettavat käytännön rajat.
Ja Anita, olenhan mä feministi! Ehdottomasti. Naisten puolia pidän asiakysymyksissä viimeiseen asti. Kaikki samat oikeudet naisille kuin miehillä! Ja pätevät naiset johtoon ja vaikuttamaan monille yhteiskunnan aloille.
Joo, Aila Sutinen, taidemaalari, kuoli, ruumiista löytyi väkivallan merkkejä. Salmisen mukaan Sutinen putosi sängystä. Salmista epäiltiin tappajaksi.
Piti mennä kirjastoon lainaamaan sarjan kolmas osa, että selviäisi miksi Salminen on häkissä.
En ole lukenut kirjaa vielä loppuun enkä tiedä selviääkö Salminen häkistä. Radiosta kuulin Salaman haastattelun jossa se sanoi että viides osa on tulossa.
Aion laittaa linkin kirjoitukseesi Planströmin sisaruksista, heti kun ehdin.
Lähetä kommentti