Tässä minun kolme Odysseustani. Vasemmalla ensimmäinen Odysseus, jonka ruotsinsi Thomas Warburton 1950-luvun lopussa. Se jäi minulta kesken lukuun 14, sivulle 393. Oikealla on Pentti Saarikosken suomentama Odysseus, jonka olen alleviivannut ja lukenut ränsistyneesen kuntoon.
Keskimmäinen kirja on Leevi Lehdon suomentama Ulysess, jonka ostin tänään Bloomin päivän kunniaksi Vallilan kirjastosta. Romaani kertoo juutalaisen ilmoitushankkijan Leopold Bloomin ( = Ulysseksen/Odysseuksen) yhdestä päivästä Dublinissa. Se päivä oli 16.6. 1904. Samana päivänä Joyce kohtasi elämänkumppaninsa Nora Barnaclen Dublinissa ja Eugen Schauman ampui Bobrikovia Helsingissä. Bobrikov kuoli seuraavana päivänä. Ampumistapaus mainitaan Joycen romaanissa.
Vallilan kirjastossa tänään: Ulysseuksen suomentaja Leevi Lehto oikealla ja tilaisuuden juontaja Hannu Taanila vasemmalla. Riemustuttavaa kuulla Hannu Taanilaa äänessä pitkästä aikaa. Tilaisuuden hauskinta antia oli, kun hän ja Leevi lukivat vuorotellen Joycen Ulysseusta ja Antti Hyryn Uunia.
James Augistine Aloysius Joyce syntyi vuonna 1882, hänen Ulysseuksensa ilmestyi vuonna 1922. Siitä on kulunut 90 vuottaa. Käsikirjoitus hylättiin 87 kertaa ennenkuin Sylvia Beach, pariisilainen kirjakauppias, päätti kustantaa sen. Joycella täytyi olla vahva itsetunto ja luottamus työnsä merkitykseen, kun kesti lannistumatta hylkäämiset.
Olin lukioluokilla, kun löysin Munkkiniemen kirjaston hyllystä romaanin Taiteilijan omakuva nuoruuden vuosilta. Lainasin kirjan nimen perusteella. Ei minulla ollut harmainta aavistustakaan kuka on James Joyce. Ihastuin Stephen Dedalukseen, kirjan päähenkilöön, ja hänen kauttaan Joyceen. Luin kaiken mitä Joycelta oli julkaistu ruotsiksi ja suomeksi. Mutta intoni hyytyi kun yritin lukea Finnegans Wakea englanniksi.
Joka vuosi Bloominpäivänä olen avannut Saarikosken Odysseuksen satunnaisesti jostain kohdasta . Tänä vuonna sormi tökkäsi auki kohdan, jossa luki:
STEPHEN: Hei kuulkaa. Minä näin unta vesimelonista
ZOE: Ulkomaanmatka ja rakastuminen ulkomaalaiseen naiseen.
LYNCH: Maailman läpi naisen takia.
FLORRY: Unet merkitsevät päinvastaista.
Sananvaihto on luvussa 15, jossa Stephen ystävineen on päätynyt Kirken luolaan eli dublinilaiseen ilotaloon. Zoe ja Florry ovat ilotyttöjä. Stephen on Taiteilijan omakuvasta tuttu Stepehen Dedalus, jonka sukunimi viittaa Daidalokseen, myyttiseen arkkitehtiin, joka rakensi Minoksen labyrintin Kreetalle. Daidaloksen poika Ikaros lensi isänsä rakentamilla siivillä liian lähelle aurinkoa, poltti siipensä ja putosi mereen.
Taiteilijan omakuvan lopussa Stephen päättää lähteä Irlannista ja kirja päättyy sanoihin: " Muinainen isä, vanha kunnon taiteilija pysy nyt ja aina tukenani."
Joyce lähti Noran kanssa Irlannista vuonna 1904 ja aloitti samana vuonna Omakuvan kirjoittamisen. Kirjoittaminen kesti seitsemän vuotta ja kustantajan löytäminen tuotti vaikeuksia. En enää muista kuinka mones kustantaja sen loppujen lopuksi hyväksyi.
PS. Ja nyt pitäisi löytää ne erikoisolosuhteet, joissa voisin lukea Leevi Lehdon suomennoksen. Dublin olisi paras paikka. Danten Divina Commedian luin Ravennassa. Silloin minulla oli apuraha. Mutta eipä kukaan taida antaa minulle apurahaa sitä varten, että pääsisin lukemaan kirjaa Dubliniin.
lauantaina, kesäkuuta 16, 2012
torstaina, toukokuuta 31, 2012
Vehreys
Toukokuun viimeisen päivän vehreyttä Puotilan viljelypalstan reunalla.
( Klikkaa kuvat isommiksi)
Ja toisella reunalla kukkii rohtoraunioyrtti.
Valokuvatorstain 249. haastesana on vehreys.
Päivän urakka: Käänsin, väänsin ja kiskoin juolavehnää palstan reunoilta. Hiki nousi pintaan, vaikka tuuli oli kolea. Juolavehnä on sitkeätä lajia. Sanoisin että se pitää kynsin hampain oikeudestaan elää, jos sillä olisi kynnet hampaat. Sillä on juuret, joilla se pitää kiinni maasta. Taistelussa juolavehnän kanssa Annika Idströmin perintötalikosta katkesi yksi piikki. Se on nyt kolmipiikkinen talikko. Mutta taistelu juolavehnien kanssa jatkuu.
tiistaina, toukokuuta 29, 2012
Lintupulmani
Varpunen Strindbergin kahvilan terassilla Espalla.
Minulla ei ole lintupulmaa, vaan Jonathan Franzenilla. En ole koskaan ollut lintubongari kuten hän. Tunnen vain tavallisimmat lintulajit, ne joita kuulee ja näkee kaupungissa. Lapsuuskesiltä maalla on pari tuttua lintua: kuhankeittäjä ja koskikara. Lapsuudessa en koskaan kuullut satakieltä, nykyään kuulen sen joka ilta, kun se konsertoi viljelypalstan reunalla Puotilassa. Meriharakkaakaan en ollut nähnyt ennen kuin muutin Vuosaaren Aurinkolahteen.
Franzen kirjoittaa lintupulmastaan esseekokoelmassa Epämukavuusalue ( The Discomfort Zone, Suom. Tero Valkonen. Kustannusosakeyhtiö Siltala 2012). Esseekokoelman alaotsikko on Henkilökohtainen historia. Juuri henkilökohtaisuus on se ominaisuus joka tekee hänen esseistään mielenkiintoista luettavaa. Siis minulle, kun en jaksa nykyään kiinnostua epähenkilökohtaisista jutusta ja keksityistä tarinoista.
Franzenin lintupulma alkoi, kun hän kävi kuuntelemassa Al Goren ( Nobelin rauhanpalkinto v.2007) esitelmän ilmastonmuutoksesta. Hän ei saanut unta esitelmän jälkeen, kun mielessä pyörivät Al Goren tietokonekuvat autioituneesta Pohjois-Amerikasta. Hän ei voinut olla välittämättä miljardeista linnuista ja tuhansista lajeista, jotka olivat vaarassa kuolla sukupuuttoon ympäri maailmaa."Ihmiset kykenisivät luultavasti sopeutumaan tuleviin muutoksiin,[...] mutta linnuilla ei ollut yhtä paljon vaihtoehtoja kuin meillä." Hän huolestui muun muassa käpytikoista joilla ei ilmastonmuutoksen aiheuttamien hiilipäästöjen takia ollut elintilaa. "Omistusyhteiskunta ei enää niitä auta. Niiden elintaso ei nouse maailmanlaajuisen vapaakaupan ansiosta. Ne eivät voi edes osallistua rikastumisväylistä ankeimpaan, lottoon."'
Franzenista tuli lintubongari verraten myöhään, vasta 1990-luvulla, kun hän oli eronnut vaimostaan. Hän arvelee, että avioliitto olisi ehkä pelastunut, jos hän ei olisi niin kokonaisvaltaisesti keskittynyt vaimoonsa, vaan olisi välillä lähtenyt linturetkille. Hänen lintubongauksensa alkoi viattomasti New Yorkin Keskuspuistossa, jossa hän oli kävelyllä sisarensa ja lankonsa kanssa. Hän näki linnun, joka oli muodoltaan kuin punarinta, mutta väreiltään erilainen. " Viitarastas," sanoi hänen lankonsa. Franzen ei ollut koskaan kuullut viitarastaista. "Oli outoa nähdä vieras ja epäkuuluisa viitarastas pomppimassa noin vain polulla vajaan parin metrin päässä päivänä jolloin puoli Manhattania otti puistossa aurinkoa. Minusta tuntui kuin olisin koko elämäni erehtynyt jossain tärkeässä asiassa."
Franzen lähti ensimmäisen kerran elämässään bongaamaan lintuja vuonna 1999 äitinsä kuoleman jälkeen Hat Islandiin Washingtonin osavaltioon. Ylihuolehtiva, ylirakastava äiti on luku erikseen, kenties yksi esseekokoelman "epämukavuusalue" ja kantava teema. En tiedä kun en ole lukenut kirjaa kokonaan enkä ehdi lukea, kun en voi uusia lainausta, koska joku/ jotkut oivat varanneet sen ja odottavat sitä. Franzen kirjoittaa: " Se joka ajatteli, että RAKASTA ÄITIÄSI on hyvä ympäristönsuojelua edistävä puskuritarrateksti, ei selvästikään ollut kokenut samanlaista äitiä kuin minä. Kun näin Subaruja tai Volvoja joiden perässä oli tämä teksti ja sen vieressä kuva maapallosta , koin vielä 1990-luvulla, että viesti oli jotenkin piinaava, aivan kuin se haluaisi sanoa että " luonto haluaa kuulla minkä takia se ei ole kuullut sinusta melkein kuukauteen" tai "Planeettamme paheksuu elämäntapaasi syvästi" tai "Maapallo ei halua nalkuttaa, mutta..."
Franzen kertoo että yksi syy miksi hän aloitti lintubongauksen vasta keski-iässä, oli se että hänen lukioaikanaan parhaat lintuharrastajat olivat pilvenpolttajia ja haponvetäjiä, sen lisäksi että useimmat olivat poikia. Hänen mukaansa saattaa olla yksi syy siihen, että vuosi se jälkeen kun hän näki viitarastaan ja alkoi bongata lintuja yhä useammin, hän tunsi omituista häpeää sen vuoksi mitä teki . Hän piti huolen, ettei kantanut New Yorkissa kiikaria kaulalla, vaan piti siististi toisessa kädessä ja jos otti lintuoppaan puistoon, piti huolen, ettei että etukansi, jossa luki isolla kirjaimilla LINNUT ei näkynyt. Tunnen tuon häpeän. Ulkomaan kaupungeissa en ole voinut pitää kameraa ja karttaa esillä, etten näyttäisi halveksittavalta turistilta. Nykyään sillä ei ole väliä miltä näytän.
Franzen ottaa kantaa Yhdysvaltain poliittiseen tilanteeseen Bush nuoremman ja Kioton ilmastosopimuksen torjumisen kaudella. Hän kirjoittaa, että maa on alkanut suhtautua köyhiin niin vihamielisesti, että suuri osa köyhistäkin äänesti omaa taloudellista hyvinvointiaan vastaan. "Lintujen ongelma tällaisessa poliittisessa ilmapiirissä on se että ne ovat suunnattoman köyhiä[...] Uhanalaisten lajien luetteloon päätyvät kalliimman maun linnut, tiirat ja kahlaajat jotka haluavat asua välttämättä rannalla sekä marmorimurrit ja pöllöt jotka pesivät vanhoihin metsiin."
Etelä-Floridassa lintubongausretkellä Franzen näki rannan korkeiden osakehuoneistojen ja hotellien keskellä joukon rantalintuja, suosirrejä, kanadantyllejä ja amerikansirrejä."Ne näyttivät epäonnistujien laumalta, kun ne katselivat rantaa unisen tyytymättöminä. Tunteeni niitä kohtaan oli rakkautta suurempi. Samastuin niihin täysin [...] ne näyttivät siltä minusta tuntui: kiusatuilta, harvalukuisilta, poispotkituilta. Minulle on kerrottu että inhimillisyyden näkeminen luonnossa on huono juttu, mutta en enää muistanut minkä takia. Sillähän tarkoitettiin joka tapauksessa vain sitä että näki itsensä toisissa lajeissa, ei sitä ettänäki ne itsessään. Että on koko ajan nälkäinen, haluaa hulluna seksiä, on uskomatta ilmastonmuutokseen, on lyhytnäköinen, elää ajattelematta lapsenlapsiaan, käyttää puoli elämäänsä ulkonäön hoitamiseen, on jatkuvasti varuillaan, on pakkomielteinen, on tapojensa orja, on kiihkeä, ei ole vaikuttunut ihmiskunnasta ja pitää eniten itsensä kaltaisista: ne kaikki olivat tapoja olla lintujen kaltainen."
Kalifornianpipiloita, varpusensukuisia lintuja. Kuvannut
Mary (Marysan) Claypool San Diegossa, Kaliforniassa.
Franzenille luonnosta tuli paikka jossa on lintuja, kun hän rakastui kalifornialaiseen naiseen. Hän katseli joka aamu kalifornianpipiloa," linnuista tavallisinta , vaatimatonta maassa asujaa ja hilpeiden yksinkertaisten piipitysten päästäjää." Pipilo ilahdutti häntä enemmän kuin mikään luontoon liittyvä aiemmin, mutta hän reagoi tähän iloon niin, että alkoi kantaa huolta siitä että häntä vaivasi " jokin sairaus paha ja väärä. Riippuvuus." Hän tunsi syyllisyyttä kun hän pysähtyi matkalla työhuoneelleen katselemaan lintuja "hetken."
Syyllisyys on on perua hänen protestanttisesta lapsuudestaan. Isä oli ruotsalaisten maahanmuuttajien jälkeläinen. Vanhemmat arvostivat Jumalan aikaansaannoksia ja kunnioittavat protestanttisia arvoja: vaatimattomuutta, säästäväisyyttä, työteliäisyyttä toisten huomioon ottamista ja uskoivat siihen että omista sotkuista piti kantaa vastuu. Protestanteilla on syyllinen olo kaikesta jatkuvasti. Franzen kertoo esseessä Kaksi ponia, mistä kaikesta hänellä oli syyllinen olo lapsena. Hän siteeraa Tenavien Jaska Jokusta , joka sanoo että kaikesta mitä hän tekee tulee syyllinen olo. Jaska Jokunen on rannalla, hän on juuri heittänyt pikkukiven veteen ja Eppu on todennut: "Kivasti tehty... Tuolta kiveltä kesti neljätuhatta vuotta päästä rannalle, ja nyt sinä nakkasit sen takaisin."
Protestanttiset hyveet eivät ole korkeassa kurssissa nykyään. Franzenin Lintupulman luettuani ajattelin että niin lintumaailmalle, luonnolle kuin tulevaisuuden ihmisillekin olisi parhaaksi kapitalismin romahtaminen. Mihin me tarvitaan jatkuvaa taloudellista kasvua? Hedonismin aikakaudella, kun kaikki tavoittelevat omaa mielihyvää ja nautintoa, on vaikeata ymmärtää syyllisyyden positiivista merkitystä. "Ei saa syyllistää," sanotaan nykyään. Syyllisyys auttaa ihmistä muuttamaan käytöstä/ toimintatapaa joka osoittautuu vääräksi ja aiheuttaa ahdistusta. Yksityinen ihminen saattaa muuttaa toimintatapojaan, kun hän alkaa tuntea syyllisyyttä luonnon pahoinvoinnin takia. Hän pyrkii pienentämään hiilijalanjälkeään ja alkaa lajitella jätteitä. Mutta mitä tekevät poliitikot ja suurten teollisuuslaitoksien johto päätöksiensä takia? Tuntevatko he koskaan syyllisyyttä? Heistähän lintujenkin tulevaisuus riippuu. Tämmöisiä mietteitä Franzenin kirja aiheutti. Olin hänen Lintupulmaansa ihastuksesta lääpälläni, vaikken lintubongari olekaan.
Franzenit. Vasemalla Jonathan Frazen ja
oikealla Franz Mikael Franzén, suomalainen runoilija
syntynyt Ruotsin vallan aikana 1700-luvulla.
Onko näissä miehissä mitään muuta yhteistä kun sukunimi?
perjantaina, toukokuuta 18, 2012
Lumoudu kasveista
Raparperi pönkii ylös mullasta Puotilan viljelypalstalla.
( Klikkaa kuva isommaksi)
Tänään on kansainvälinen teemapäivä " Fascination of Plants Day"
Orvokkeja Vuojoen kartanon pihalla Eurajoella.
Orvokeilla on viikset ja vinot silmät
( Klikkaa kuva isommaksi niin näet niiden naamat.)
Valokuvatorstain 247. kuvahaaste on: kasvit.
maanantaina, toukokuuta 14, 2012
Vaeltajat
Kävin viikonlopulla Rauman seudulla. Minulla oli matkalukemisena Olga Tokarczukin kirja Vaeltajat ( suom. Tapani Kärkkäinen, Otava 2012). Ei se ole mikään tavanomainen matkakirja. Kuten Tocarczukin aikaisemmin suomennetut kirjat, sekin on kokoelma kertomuksia, mutta ei novellikokoelma, vaan romaani, jonka yhdistävänä lankana on kertojan mietteet ja matkakokemukset, tuttuja minullekin omilta matkoiltani.
On kirjan nimikertomus Annuškasta ja vaeltajanaisesta, joka pyörii ympyrää ja huutelee kirouksia Kiovan aseman edessä Moskovassa. On kertomus miehestä, joka hukkasi vaimonsa ja lapsensa lomamatkalla. On kertomus naisesta joka matkusti nuoruudenrakastettunsa luo maailman toiselle puolelle ja täytti hänen viimeisen toiveensa. On kertomus Philip Verheyenista, joka kirjoitti kirjeitä amputoidulle jalalleen, kertomus Angelo Solimanin ruumiin kohtalosta ja kertomus Chopinin sydämen matkasta Varsovaan. Nämä kertomukset jäivät mieleeni ensimmäisellä lukukerralla.
Perinteellisestä romaanista pitävälle kirjasta tuskin on paljon iloa, koska siitä puuttuu juoni, joka kuljettaa tarinaa eteenpäin. On vain suuri teema. Se on: liike ja lepo. Liikettä on matkalla olo ja lepoa lasipurkkien preparaatit.
Kirjan lopussa on itineraari eli reittiselostus, mikä selittää kertojan kiinnostuksen anatomisiin preparaatteihin ja plastinaatioon (=kalmo jäädytetään, käsitellään alkoholilla, kudokset muovitetaan ja ruumis käsitellään silikonilla).
Kertojan valtaa välillä epävarmuus, mikä on tavallista kaikille kirjoittajille kesken työn, luulisin. Hän kysyy. "Teenkö oikein kun kerron tarinoita? Eikö olisi parempi panna ajatukset yhteen klemmarilla, kiristää ohjaksia ja alkaa ilmaista itseään ei tarinoiden vaan selkeän esitelmän kautta?
Kirjan avainsana on "kairos" ( minun mielestäni). Vaimonsa ja lapsensa lomamatkalla hukannut mies etsii sanakirjoista merkitystä sille sanalle. Hän löytää Wikipediasta lyhyen selostuksen, jonka mukaan Kairos oli jumala - " eräs vähäpätöinen, unohdettu antiikin Kreikan aikainen. Ja että tuo jumala on löydetty Trogirista." Se oli paikka jossa mies kävi vaimonsa ja poikansa kanssa ennen kuin hukkasi heidät.
Kirjan lopussa Kreikan mytologian professori pitää laivaseminaarissa esitelmän Kairoksesta, tuosta jumalasta jota ei Homeros eikä Ovidius maininnut ( eikä muuten Robert Graveskaan teoksessaan Greek Myths). Professorin mukaan: "Kairoksen toiminta-alue rajoittuu ihmisen lineaarisen ajan ja jumalten syklisen ajan leikkauspisteeseen..." Professorin ja hänen vaimonsa elämään Kairos astuu hetkellä , jolloin laiva on tulossa Rhodoksen satamaan. Kun ihmisten aika/ paikka ja jumalten aika kohtaavat, se on merkittävä hetki.
Jung puhui synkronisiteetista ja tarkoitti sillä merkittävää yhteensattumaa. Tocraczuk on kiinnostunut Jungin ajattelusta, sivumennen sanoen Suomessa sellaista kiinnostusta pidetään hurahtamisena. Jungilaisuus on se yhteinen tausta, miksi hänen kirjansa ovat minulle niin täynnä merkitystä, varsinkin Päivän talo, yön talo, mutta nyt myös tämä Vaeltajat, joka minua matkallani ilahdutti ja inspiroi. Se on kirja, jonka haluan lukea uudelleen hetimiten, ja ostaa kunhan rahatilanne vähän helpottaa.
Lopuksi tulee pitkähkö sitaatti Tokarczukilta. Se liittyy kuvan muovipusseihin. Ne ovat uusi vaeltajien laji. Hän kirjoittaa luvussa Lajien synty:
"Olemme todistamassa uusien olentojen syntyä Maan päälle. Ne ovat valloittaneet jo kaikki maanosat ja lähes kaikki ekologiset lokerot. Ne ovat tuulipölytteisiä laumaolentoja ja pystyvät liikkumaan vaivattomasti pitkiäkin matkoja. [...] Asiantuntija sanovat, että muovipussit ovat uusi olemassaolon muoto, ne saavat luonnon ikiaikaiset tavat heittämään häränpyllyä, sillä ne muodostuvat ainoastaan pinnasta ja ovat sisältä tyhjiä; tämä historiallisesta sisällöstä luopuminen antaa yllättävän suuria etuja evoluutiossa. Muovipussit ovat liikkuvaisia ja keveitä, kahvat mahdollistavat tarttumisen esineisiin tai toisten olioiden elimiin, ja siten ne voivat laajentaa elinympäristöään. [...] Ensi silmäyksellä ne vaikuttavat herkiltä ja heiveröisiltä, mutta se on harhaa - ne ovat pitkäikäisiä ja lähestulkoon ikuisia: niiden katoavaiset ruumiit hajoavat vasta noin kolmensadan vuoden kuluttua."
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)