Varpunen Strindbergin kahvilan terassilla Espalla.
Minulla ei ole lintupulmaa, vaan Jonathan Franzenilla. En ole koskaan ollut lintubongari kuten hän. Tunnen vain tavallisimmat lintulajit, ne joita kuulee ja näkee kaupungissa. Lapsuuskesiltä maalla on pari tuttua lintua: kuhankeittäjä ja koskikara. Lapsuudessa en koskaan kuullut satakieltä, nykyään kuulen sen joka ilta, kun se konsertoi viljelypalstan reunalla Puotilassa. Meriharakkaakaan en ollut nähnyt ennen kuin muutin Vuosaaren Aurinkolahteen.
Franzen kirjoittaa lintupulmastaan esseekokoelmassa Epämukavuusalue ( The Discomfort Zone, Suom. Tero Valkonen. Kustannusosakeyhtiö Siltala 2012). Esseekokoelman alaotsikko on Henkilökohtainen historia. Juuri henkilökohtaisuus on se ominaisuus joka tekee hänen esseistään mielenkiintoista luettavaa. Siis minulle, kun en jaksa nykyään kiinnostua epähenkilökohtaisista jutusta ja keksityistä tarinoista.
Franzenin lintupulma alkoi, kun hän kävi kuuntelemassa Al Goren ( Nobelin rauhanpalkinto v.2007) esitelmän ilmastonmuutoksesta. Hän ei saanut unta esitelmän jälkeen, kun mielessä pyörivät Al Goren tietokonekuvat autioituneesta Pohjois-Amerikasta. Hän ei voinut olla välittämättä miljardeista linnuista ja tuhansista lajeista, jotka olivat vaarassa kuolla sukupuuttoon ympäri maailmaa."Ihmiset kykenisivät luultavasti sopeutumaan tuleviin muutoksiin,[...] mutta linnuilla ei ollut yhtä paljon vaihtoehtoja kuin meillä." Hän huolestui muun muassa käpytikoista joilla ei ilmastonmuutoksen aiheuttamien hiilipäästöjen takia ollut elintilaa. "Omistusyhteiskunta ei enää niitä auta. Niiden elintaso ei nouse maailmanlaajuisen vapaakaupan ansiosta. Ne eivät voi edes osallistua rikastumisväylistä ankeimpaan, lottoon."'
Franzenista tuli lintubongari verraten myöhään, vasta 1990-luvulla, kun hän oli eronnut vaimostaan. Hän arvelee, että avioliitto olisi ehkä pelastunut, jos hän ei olisi niin kokonaisvaltaisesti keskittynyt vaimoonsa, vaan olisi välillä lähtenyt linturetkille. Hänen lintubongauksensa alkoi viattomasti New Yorkin Keskuspuistossa, jossa hän oli kävelyllä sisarensa ja lankonsa kanssa. Hän näki linnun, joka oli muodoltaan kuin punarinta, mutta väreiltään erilainen. " Viitarastas," sanoi hänen lankonsa. Franzen ei ollut koskaan kuullut viitarastaista. "Oli outoa nähdä vieras ja epäkuuluisa viitarastas pomppimassa noin vain polulla vajaan parin metrin päässä päivänä jolloin puoli Manhattania otti puistossa aurinkoa. Minusta tuntui kuin olisin koko elämäni erehtynyt jossain tärkeässä asiassa."
Franzen lähti ensimmäisen kerran elämässään bongaamaan lintuja vuonna 1999 äitinsä kuoleman jälkeen Hat Islandiin Washingtonin osavaltioon. Ylihuolehtiva, ylirakastava äiti on luku erikseen, kenties yksi esseekokoelman "epämukavuusalue" ja kantava teema. En tiedä kun en ole lukenut kirjaa kokonaan enkä ehdi lukea, kun en voi uusia lainausta, koska joku/ jotkut oivat varanneet sen ja odottavat sitä. Franzen kirjoittaa: " Se joka ajatteli, että RAKASTA ÄITIÄSI on hyvä ympäristönsuojelua edistävä puskuritarrateksti, ei selvästikään ollut kokenut samanlaista äitiä kuin minä. Kun näin Subaruja tai Volvoja joiden perässä oli tämä teksti ja sen vieressä kuva maapallosta , koin vielä 1990-luvulla, että viesti oli jotenkin piinaava, aivan kuin se haluaisi sanoa että " luonto haluaa kuulla minkä takia se ei ole kuullut sinusta melkein kuukauteen" tai "Planeettamme paheksuu elämäntapaasi syvästi" tai "Maapallo ei halua nalkuttaa, mutta..."
Franzen kertoo että yksi syy miksi hän aloitti lintubongauksen vasta keski-iässä, oli se että hänen lukioaikanaan parhaat lintuharrastajat olivat pilvenpolttajia ja haponvetäjiä, sen lisäksi että useimmat olivat poikia. Hänen mukaansa saattaa olla yksi syy siihen, että vuosi se jälkeen kun hän näki viitarastaan ja alkoi bongata lintuja yhä useammin, hän tunsi omituista häpeää sen vuoksi mitä teki . Hän piti huolen, ettei kantanut New Yorkissa kiikaria kaulalla, vaan piti siististi toisessa kädessä ja jos otti lintuoppaan puistoon, piti huolen, ettei että etukansi, jossa luki isolla kirjaimilla LINNUT ei näkynyt. Tunnen tuon häpeän. Ulkomaan kaupungeissa en ole voinut pitää kameraa ja karttaa esillä, etten näyttäisi halveksittavalta turistilta. Nykyään sillä ei ole väliä miltä näytän.
Franzen ottaa kantaa Yhdysvaltain poliittiseen tilanteeseen Bush nuoremman ja Kioton ilmastosopimuksen torjumisen kaudella. Hän kirjoittaa, että maa on alkanut suhtautua köyhiin niin vihamielisesti, että suuri osa köyhistäkin äänesti omaa taloudellista hyvinvointiaan vastaan. "Lintujen ongelma tällaisessa poliittisessa ilmapiirissä on se että ne ovat suunnattoman köyhiä[...] Uhanalaisten lajien luetteloon päätyvät kalliimman maun linnut, tiirat ja kahlaajat jotka haluavat asua välttämättä rannalla sekä marmorimurrit ja pöllöt jotka pesivät vanhoihin metsiin."
Etelä-Floridassa lintubongausretkellä Franzen näki rannan korkeiden osakehuoneistojen ja hotellien keskellä joukon rantalintuja, suosirrejä, kanadantyllejä ja amerikansirrejä."Ne näyttivät epäonnistujien laumalta, kun ne katselivat rantaa unisen tyytymättöminä. Tunteeni niitä kohtaan oli rakkautta suurempi. Samastuin niihin täysin [...] ne näyttivät siltä minusta tuntui: kiusatuilta, harvalukuisilta, poispotkituilta. Minulle on kerrottu että inhimillisyyden näkeminen luonnossa on huono juttu, mutta en enää muistanut minkä takia. Sillähän tarkoitettiin joka tapauksessa vain sitä että näki itsensä toisissa lajeissa, ei sitä ettänäki ne itsessään. Että on koko ajan nälkäinen, haluaa hulluna seksiä, on uskomatta ilmastonmuutokseen, on lyhytnäköinen, elää ajattelematta lapsenlapsiaan, käyttää puoli elämäänsä ulkonäön hoitamiseen, on jatkuvasti varuillaan, on pakkomielteinen, on tapojensa orja, on kiihkeä, ei ole vaikuttunut ihmiskunnasta ja pitää eniten itsensä kaltaisista: ne kaikki olivat tapoja olla lintujen kaltainen."
Kalifornianpipiloita, varpusensukuisia lintuja. Kuvannut
Mary (Marysan) Claypool San Diegossa, Kaliforniassa.
Franzenille luonnosta tuli paikka jossa on lintuja, kun hän rakastui kalifornialaiseen naiseen. Hän katseli joka aamu kalifornianpipiloa," linnuista tavallisinta , vaatimatonta maassa asujaa ja hilpeiden yksinkertaisten piipitysten päästäjää." Pipilo ilahdutti häntä enemmän kuin mikään luontoon liittyvä aiemmin, mutta hän reagoi tähän iloon niin, että alkoi kantaa huolta siitä että häntä vaivasi " jokin sairaus paha ja väärä. Riippuvuus." Hän tunsi syyllisyyttä kun hän pysähtyi matkalla työhuoneelleen katselemaan lintuja "hetken."
Syyllisyys on on perua hänen protestanttisesta lapsuudestaan. Isä oli ruotsalaisten maahanmuuttajien jälkeläinen. Vanhemmat arvostivat Jumalan aikaansaannoksia ja kunnioittavat protestanttisia arvoja: vaatimattomuutta, säästäväisyyttä, työteliäisyyttä toisten huomioon ottamista ja uskoivat siihen että omista sotkuista piti kantaa vastuu. Protestanteilla on syyllinen olo kaikesta jatkuvasti. Franzen kertoo esseessä Kaksi ponia, mistä kaikesta hänellä oli syyllinen olo lapsena. Hän siteeraa Tenavien Jaska Jokusta , joka sanoo että kaikesta mitä hän tekee tulee syyllinen olo. Jaska Jokunen on rannalla, hän on juuri heittänyt pikkukiven veteen ja Eppu on todennut: "Kivasti tehty... Tuolta kiveltä kesti neljätuhatta vuotta päästä rannalle, ja nyt sinä nakkasit sen takaisin."
Protestanttiset hyveet eivät ole korkeassa kurssissa nykyään. Franzenin Lintupulman luettuani ajattelin että niin lintumaailmalle, luonnolle kuin tulevaisuuden ihmisillekin olisi parhaaksi kapitalismin romahtaminen. Mihin me tarvitaan jatkuvaa taloudellista kasvua? Hedonismin aikakaudella, kun kaikki tavoittelevat omaa mielihyvää ja nautintoa, on vaikeata ymmärtää syyllisyyden positiivista merkitystä. "Ei saa syyllistää," sanotaan nykyään. Syyllisyys auttaa ihmistä muuttamaan käytöstä/ toimintatapaa joka osoittautuu vääräksi ja aiheuttaa ahdistusta. Yksityinen ihminen saattaa muuttaa toimintatapojaan, kun hän alkaa tuntea syyllisyyttä luonnon pahoinvoinnin takia. Hän pyrkii pienentämään hiilijalanjälkeään ja alkaa lajitella jätteitä. Mutta mitä tekevät poliitikot ja suurten teollisuuslaitoksien johto päätöksiensä takia? Tuntevatko he koskaan syyllisyyttä? Heistähän lintujenkin tulevaisuus riippuu. Tämmöisiä mietteitä Franzenin kirja aiheutti. Olin hänen Lintupulmaansa ihastuksesta lääpälläni, vaikken lintubongari olekaan.
Franzenit. Vasemalla Jonathan Frazen ja
oikealla Franz Mikael Franzén, suomalainen runoilija
syntynyt Ruotsin vallan aikana 1700-luvulla.
Onko näissä miehissä mitään muuta yhteistä kun sukunimi?
7 kommenttia:
Mukava lukea tämä juttusi aamutuimaan kun juoksen välillä pesutuvassa. En myöskään lintubongari vaan sellainen joka innostuu kun näkee närhen tai tilhen joita ei ole nähnyt vuosikymmeniin. Hauska näkökulma lintuihin se, että ne eivät ole mukana talouselämässä vaan sen ulkopuolisina kärsivät ihmisten virheistä.
Lapsena vei Lyyli Virtanen, biologian opettaja meitä lapsia Laajalahteen katsomaan lintuja. Varhainen aamu lahdella tulee joskus mieleen kun yritän muistaa jonkun linnun nimen joka sattuu eteeni.
hieno kirjoitus, kiitos anita!
tuo lintujuttu on jännä asia. stressaantuneelle linnut voivat olla kanava omaan rauhaan ja yksinäiselle tie sosiaalisiin kontakteihin.
minä menin lajiin mukaan ihan pystymetsästä ja aluksi löysin itseni porukasta, jossa tamineet olivat viimeisen päälle: raskaat maastokengät, kaulassa kiikarit ja kännykät ja navigaattorit vyöllä roikkumassa.
sittemmin olen tehnyt tästä yksilölajin. kaukana muista alan harrastajista pääsen suhtautumaan touhuun tietynlaisella huumorilla. kilpailen lähinnä itseäni vastaan. vuosittaista löytämisen riemua kokee oikeastaan jokaisen lajin kohdalla.
sanotaan että metsästys ja bongaus ovat saman geenin eri ilmentymiä, ja että siksi tämä geeni asuu nimenomaan miehissä ja siksi bongaritkin ovat enimmäkseen miehiä.
bongaus tarkoittaa kai sitä, että ihminen haluaa pitää lukua luomakunnasta. bongarin luksusta ovat harvinaisuudet, bongarin kuolemansynti on kateus: aina löytyy joku, jolla on enemmän pisteitä jollakin pinnalistalla.
omaa lintuharrastustani ja sen tasoa mietiskellessäni sijoitan itseni jonnekin 'omalta pihalta ja lähinurkilta' -tyyppiseen kotoisuuteen. en oikein syty pinnojen perässä matkustamiseen, mihin varmaan vaikuttaa ajatus siitä, että luonnonvaroja pitää käyttää säästeliäästi. siksi se tosi harvinainen lintulaji on vielä jäänyt itseltäni löytämättä. ei haittaa!
ps. franzénin kirja menee nyt ostoon.
HEI MERI, poistin toisen kommenttisi koska se oli samanlainen kuin ensimmäinen kommenttisi.
Sattui olemaan radio auki keskipäivällä. Joku mieskertoi Natureälehdessö vastikään ilmestyneestä tutkimuksesta, jossa on selvitetty dinosaurusten ja lintujen sukulaisuutta. Linnut ovat pieniä dinosauruksia, mies sanoi. Pienen kokonsa vuoksi ne selvisivät hengissä toisin kuin dinot. Franzen kirjoitti samasta asiasta esseesään. Palautin kirjan kirjastoon enkä voi nyt tarkistaa mitä hän sanoi niiden yhtäläisyyksistä. Radion mies sanoi, että linnut ovat parhaiten selvinnyt laji. Ehkä ne selviytyvät vastakin eikä meidän tarvitse olla niiden takia yhtä huolissaan kuin Franzen on.
Anita!
Vahinko ettet ehtinyt lukea kirjaa loppuun asti. Kuulostaa hyvältä kirjalta. Ihan samoja tässä meren lähellä tulee täälläkin mietityksi.
Meidän Leo oli kokouksessa Pohjanmaan museossa ja siinä puheenjohtaja pasteeraili eestaas ja pysähtyi katsomaan ulos merelle.
Sitten hän äännähti. "Merikotka!", hän kuiskasi ja kaikki hiipivät ikkunan lähelle katsomaan. Se oli. Merikotka näki myös kokoustajat ja katsoi takaisin.
Lajien välillä on kommunikaatiota ja samaistuminen lajin yli ei ole vaikeaa. Kaupungissa niin voi olla enemmän, mutta olen elänyt noin puolet elämästäni maalla, Suomi on vähäväkinen, joten lintuihin, niiden pesiin ja semmoisiin törmää koko ajan.
Kuulostaa kirjalta joka varmaan pitää tilata kirjastosta!
(Kumma juttu tuo bloggerin käyttäytyminen. Se alkaa yhä kiivaammin tehdä omituisuuksia, anteeksi siis sen bloggerin puolesta, että puheenvuorostasi minun puolellani tuli vähän ontuva...)
Marjatta, luin kirjan lopun, viimeinen essee oli Lintupulmani, luin myös alun sekä keskivälin, pari kolme esseetä välistä jäi lukematta.
Bloggeri aina välillä käyttäytyy omituisesti. Sitä minä vain ihmettelen miksi sinulla pitää olla blogin moderointi (=ennakkosensuuri) päällä. Mihin sitä tarvitaan? Minulla se ei ole ikinä ollut käytössä. Bloggerissa olen ollut vuodesta 2005 asti. Sinä aikana on tullut vain yksi asiaton kommentti, jonka olen poistanut jälkikäteen.
Anita,
minä kyllä jo vastasin siihen. En muista miksi se tuli päälle joskus viitisen vuotta sitten, mutta nyt kun se on muuttunut, olen yrittänyt löytää sen kohdan asetuksissa jossa se on, mutta en ole vielä löytänyt.
Täytynee tehdä taas uusi yritys. Kai sen jossakin pitää olla...
Lähetä kommentti