Viime yönä mahdottoman paksu ja pitkä  käärme  makasi poikittain rintani päällä.  Se olisi voinut olla  tyypillinen  painajainen,  mutta ei ollut. Tuntui vain tukalalta, kun se painoi niin paljon. Ajattelin unessa että paras olla herättämättä sitä. Siitä onkin aikaa kun olen nähnyt unikäärmeitä. Nuorten  ihmisten unissa ne ovat  tavallisempia.  Olisikohan se ollut kuvan  lahjakäärme, joka   majailee kirjoituspöydälläni  päivisin.  Unien virikkeet löytyvät yleensä edellisen päivän pienistä tapahtumista,  joita  alitajunta  suurentelee, etteivät  ne jäisi vaille huomiota. Käärme  on falloksen  symboli  freudilaisittain ja uudistumisen symboli  jungilaisittain. Unista   ja niiden tulkinnasta voi lukea enemmän  www. unientulkinta.fi  - sivustolta.  
Tein eilen freudilaisen testin ( via  Pagistaan).  Fallisuus  sai kehnon lukeman, ei ihme  kun olen nainen.   Seksuaalisuus ei ole sama kuin  fallisuus vaikka testituloksista saa sen käsityksen.    Minun iässäni seksi ei ole enää maailman tärkein asia, ystävyys on tärkeämpää. Siitä asiasta on selventävä  lastu  Dionysoksen keväässä. Kannattaa lukea.
Seksuaalisuus on osa genitaalisuutta, senkin puolesta testin tulos on ristiriitainen. Myönnän kyllä vastustavani itsepäisesti ja irrationaalisesti kaikenlaista apua muilta, koska haluan säilyttää riippumattomuuteni. Se taas johtuu freudilaisittain siitä, että jouduin itsenäistymään liian varhain äidin rinnoilta.
 
 Take Free Freudian Inventory Test         Oral (33%) you appear to be stubbornly and irrationally against receiving help even when it might be the more intelligent option.  
 Anal (46%) you appear to have a good balance of self control and spontaneity, order and chaos, variety and selectivity.
 Phallic (26%) you appear to have negative issues regarding sexuality and/or have an uncertain sexual identity.
 Latency (50%) you appear to have a good balance of abstract knowledge seeking and practicality, dealing with real world responsibilities while still cultivating your abstract and creative faculties and interests.
 Genital (86%) you appear to have a progressive and openminded outlook on life unbeholden to regressive forces like traditional authority and convention.
 
personality tests by similarminds.com
Minä ihailen Freudia, Olen sanot sen aikaisemminkin täällä, että hänen Unien tulkintansa on yksi niistä kirjoista jotka ovat jättäneet länsimaiseen kulttuurin ( ja minuunkin) pysyvän jäljen. Hän oli mies joka pyrki olemaan rehellinen itselleen ja sehän on ihmiselle vaikeata, ellei suorastaan mahdotonta, eikä Freudkaan aina siinä onnistunut, mutta hänen onnistui särkeä joitakin ihannekuvia, joita ihmiset itsestään rakentavat. Siksi hänestä hän on vähemmän pidetty mies kuin Jung.
Viihdettä
Viihdettähän nämä testit ovat, eikä niitäkannata vakavasti ottaa.  Harrastin muunkinlaista  viihdettä  viikonloppuna. Kävin  lauantaina  naapurin kanssa  katsomassa  Geishan muistelmia. Valinta oli minun, koska japanilainen kulttuuri kiinnostaa. Mutta  elokuva oli  kolmella  Oscarilla palkittua taattua Hollywood-paskaa,  kumisi onttouttaan niin kuin viihde  aina.   Se perustui jonkun Arthur-nimisen miehen  menestysromaaniin, en ehtinyt painaa  miehen sukunimeä mieleeni, kun  lopputekstit lipuivat silmien ohitse valkokankaalla.  Sillä  miehellä oli pinnallinen ja  sentimentaalinen käsitys  geishan elämästä.   Harva mies osaa kuvata  naista  pinnan alta.  Tolstoi ja Flaubert ovat poikkeuksia, mutta he kuvasivatkin itseään  Anna Kareninassa ja  Madame Bovaryssa.
Kaikki Hollywood-tuotteet eivät ole pelkkää viihdettä ja paskaa.  Olen  katsonut  viimeksi kuluneiden kahden viikon aikana   kolmeen kertaan  dvd:lta  Mulholland  Driven.  Se on niin  monikerroksinen elokuva, että sen voi katsoa useaan kertaan eikä  siihen  kyllästy. Ensimmäisellä kerralla luulin, että se  elokuvaohjaajan  uni elokuvan teosta, koska siinä oli  niin paljon viitteitä  Hollywood-elokuvien lajityyppeihin. Vasta kolmannella  katsomiskerralla minulle selvisi, että se tähteydestä haaveilevan sivuosanäyttelijättären  uni. Nyt  minun  on peruutta va  sanani, että miehet  eivät osaa kuvata naista pinnan alta, niin  hyvin  David Lynch oli sen osannut tehdä  tässä elokuvassa.  Lyhyesti sanottuna kolmannella kerralla katsottuna se oli tarina siitä millaista tuhoa tiedostamaton kateus saa aikaan naisen mielessä.  Hollywoodissa  taistelu tähtirooleista synnyttää taatusti ylen määrin kateutta.  Lynch  on  katsellut tarkoin silmin millaisia tunteita kulissien takana velloo.   Se mikä  näyttää rakkaudelta,   ei sitä ole Hollywoodissa.  
4 kommenttia:
Elokuvaohjaajamiehistä naisen ja naisen halun kuvaajana. Tuon näkökulman mestari on mielestäni Ingmar Bergman, joka ymmärtää naisten monenlaisia haluja, ja osaa kuvata hienosti siihen liittyvää katsetta. Niin hetero-kuin homoseksuaalista.
Venäläiset miehet ovat sovinisteja, myös Tarkovski, muuten hienoja ohjaaja,ja enemmän minun makuuni kuin Bergman.
Nyt rupean katsomaan dvd:lta Lynchin Blue Velvetiä jonak lainasin pojaltani. saa nähdä onko se yhtä hyvä kuin Mulholland Drive
Jännää, miten tulkitsit Mulholland driven. Minä en nähnyt siinä noita juttuja, mutta en ehkä osannut katsoakaan sillä tavalla. Hieno se kuitenkin oli,ja karmiva. Mustasukkaisuuttahan siinä oli kuvattu, sen minäkin havaitsin. Ja Lynchin naiset ovat todella kiinnostavia, vaikka eivät useinkaan tuo elämää tai todellisia naisia mieleen, mutta ehkä juuri siksi; sen moniulotteisuuden takia.
-minh-
Minh, mustasukkaisuus ja kateus ovat sisartunteita, mutta kun mustasukkaisuus on kuuma tunne, on kateus kylmä tunne.
Kun olin katsonut Mulholland Driven kolmannen kerran, tulin siihen tulokseen että Betty/Dianen (eli vaalean naisen) tunteessa tummaa Rita/Camillea kohtaan oli enemmän ateutta kuin mustasukkaisuutta. Mustasukkainen tappaa pikaistuksissa, hetken tuskassa, kun taas kateellinen tappaa harkiten niin kuin Betty/Diane joka pestasi palkkamurhaajan tappamaan Rita/Camillen.
Elokuvan perustarina on minun käsitykseni mukaan ( kolmannen katsomiskerran jälkeen) tämä: Pikkukaupungin tyttö Betty/Diane on voittanut nuorena jive-kilpailun,haaveillut filmitähteydestä, saanut Hollywoodissa pikkurooleja, Rita/Camille on auttanut häntä, ollut ystävä, mutta saanut roolit joita hän oli halunnut, lopulta miehenkin josta hän oli kiinnostunut. Tämä selviää Rita/Camillen järjestämillä kutsuilla, joissa Rita/Camilla kertoo menevänsä naimisiin ohjaajan kanssa. Kutsut ovat Mulholland Drivella sijaitsevassa talossa. Kutsujen jälkeen Betty/Diane pestaa palkkamurhaajan, ja sekoaa kun Rita/ Camille on tapettu.
Elokuva alkaa Rita /Camillan murhan jälkeen, kun Betty/Diane makaa sängyssä eikä enää erota fantasioista todellisuudesta. Ne ovat menneet sekaisin hänen mielessään, niin kuin ne menevät sekaisin katsojankin mielessä. Lopussa Rita/Diane ottaa lipaston laatikosta aseen ja ampuu itseään suuhun. Ehkä sekin on pelkkää fantasiaa.
se fantasiat ja tkopäisenäodellisuus
Lähetä kommentti