tiistaina, maaliskuuta 28, 2006

Kevennys

Edit 29.3. Taidekasvatusvetoomuksen oikea osoite ja linkki lisätty alemmaksi. Muista myös mielenosoitus tänään keskiviikkona taidekasvatuksen puolesta eduskuntatalon edessä klo 16.

Vanha tietokone käytössä, kun uusi on huollossa. Tehoa ja käyttömuistia on vähän, sivut latautuvat hitaasti, huomasin sen kun avasin blogin. Täytyy keventää, mutta en tiedä miten Bloggerissa pienennetään kuvia. Voin ainakin siirtää vanhoja merkintöjä arkistoon, ehkä se nopeuttaa latautumista. Vanhasta koneesta löytyi arkisto, jonne olen säilönyt ajatuksenpätkiä eräästä rakkaustarinasta. Alla muutamia mietteitä:


Emerson: ”Odota, niin sielusi puhuu. ” Sieluni puhui viime yönä. On öitä jolloin se vaikenee. Sielu puhuu unissa.
*
Kaikki eivät osaa sielun kieltä, tarvitaan tulkkeja.
*
Mielikuvitus on paikka, jossa luodaan todellisuuden tapahtumat. Siksi kirjailija pelkää mielikuvituksensa luomia. Liian usein tapahtuu, että mielikuvitus muuttuu todellisuudeksi, aivan kuten unetkin muuttuvat.
*
Telepatiaa ei tarvita, kun on kännykkä.
*
Kun matkustaa miehen kanssa ( ja on rakastunut), ei näe maailmasta mitään, näkee vain sen miehen.
*
Kirjaat väärinkäsityksesi päiväkirjaan, sanoi mies.
*
Rehellisyys kielletty.
*
Rakastuminen on minuutensa kadottamista.
*
Mies tarvitsee niin paljon myötätuntoa, että yksi nainen ei pysty sitä antamana. Siihen tarvitaan monta naista.
*
Rakkaus on kuollut, kun ei odota enää miehen soittoa eikä laske päiviä kuinka kauan on kulunut edellisestä soitosta.
*
Rakkaus on luonnonvalintaa. Ei ihminen ole sen kummempi otus kuin kissa, joka alkaa keväällä mouruta.
*
Kun rakkaus päättyy, sielu palaa takaisin ruumiiseen. Mutta palaaminen tekee kipeää.
*
Eikö suuri rakkaus ollutkin vain suuri pakkomielle?
*
"I sought a soul that might resemble mine, and I could not find it. I scanned all the crannies of the earth: my perseverance was useless. Yet I could not remain alone. There had to be someone who would approve of my character; there had to be someone with same ideas as myself." (Lautreamont’s Maldoror s.719)

(Kuvassa minä ja kissa Rhodoksella. Foto: Kristina Carlson)

PS.
Taideaineiden opetusta on leikattu viime vuosina merkittävästi sekä
peruskoulussa että luokanopettaja- ja lastentarhaopettajakoulutuksissa.

Taideaineiden opiskelijat keräävät parhaillaan nimiä adressiin, jolla
vastustetaan koulujen taideopetukseen kohdistuvia leikkauksia sekä
pyritään herättämään julkista keskustelua taidekasvatuksen asemasta. Adressi
luovutetaan myöhemmin opetusministeriölle, opetushallitukselle sekä
eduskunnalle. Allekirjoita sinäkin tärkeä vetoomus ja kierrätä sitä
eteenpäin.

Vetoomuksen voi allekirjoittaa täällä:

http://www.uiah.fi/projects/kooma/


Täältä voi lukea allekirjoittaneiden nimet

http://www.uiah.fi/projects/kooma/addressi.php

Mielenosoitus taidekasvatuksen puolesta keskiviikkona 29.3.06 eduskuntatalon
edessä kello 16.00

4 kommenttia:

Ripsa kirjoitti...

Hyvä Anita!

Sekä siis keväisen rakkauden että tuon addressin vuoksi.

Kehotan ihmisiä lukemaan jos mahdollista, Pirkko Pohjakallion väikkäriteoksen nimeltä "Miksi Kuvista? Koulun kuvataideopetuksen muuttuvat perustelut". Väikkäri on viime vuodelta ja sen on julkaissut Taideteollinen korkeakoulu.

Meidänhän on pakko ajatella tulevia sukupolvia, tunteja pitäisi olla enemmän kuin on nyt, on jo menetetty kokonaisia sukupolvia visuaalisessa lukutaidossa!

Terv.

Ripsa

a kirjoitti...

hei.terveisia

Anonyymi kirjoitti...

"Rakkaus on kuollut, kun ei odota enää miehen soittoa eikä laske päiviä kuinka kauan on kulunut edellisestä soitosta."

Vaihtaisin sanan rakkaus tilalle "ihastuminen"... muutoin kyllä luin listaa vaikuttuneena.:) Kiitoksin
ruu

Blogikäki kirjoitti...

Opetusministeri Kalliomäki ehdotti tv-ykkösen tämän aamun lähetyksessä, että peruskoulun taidekasvatusta voitaisiin hoitaa läpäisyperiaatteella. Kuljeskelin keittiön ja olohuoneen väliä myslilautasen ja kahvikupin kanssa, joten jotain saattoi mennä ohikin, mutta hän ehdotteli ymmärtääkseni kulttuuria esim.(kuvataidetta?) matematiikan opetuksen yhteyteen. Yritin huutaa hänelle sohvalta, että eikö matematiikan opetusta voitaisi hoitaa läpäisyperiaatteella kuvataidetunneilla, mutta hän ei näyttänyt kuulevan.