Ennen kuin kirjastot menivät kiinni koronan
takia,  lainasin ( lue: hamstrasin)   pinon 
kirjoja.   Ensimmäisenä rupesin lukemaan Ville Ropposen & Ville-Juhani Sutisen  tietokirjaa Luiden tie: Gulagin jäljillä  (Like 2019). Se oli viime vuonna
Tieto-Finlandia ehdokkaana, mutta ei voittanut palkintoa. Olisi kyllä ansainnut
palkinnon, minun mielestäni, niin kiinnostava matkakirja se on.   Aiheena on entisen Neuvostoliiton vankileirien
saaristo Kirjoittajat muodostivat ”Gulag-etsintäpartion” ja matkasivat
leiripaikkakunnalta toiselle katsomassa mitä on jäljellä  Gulagista. 
Matkalla Vorkutaan he löytävät Intan
laitamilta tehdasrakennustenluurankoja ja oman ”onnensa nojaan jätetyn hautausmaan”,
joka ”tuntuu  kiteyttävän sen miten Gulag
muistetaan ja  unohdetaan:  kulumisena, ruosteena. Se ilmenee aukkoina
tarinoissa. Ainoastaan latvialaisten ja liettualaisten muistomerkit tekevät sen
jotenkin näkyväksi.”    Kaupungin keskustassa
kohoaa vesitorni, jonka leirivangit rakensivat. Sitä kutsuttiin Baabelin
torniksi, koska sen rakentajat, yli tuhat 
ihmistä edustivat 69 kansallisuutta, joukossa  myös suomalaisia. 
”Intan vesitorni on yksi osoitus
siitä, miten Gulag on sulautunut osaksi arkea. Torni on paikkakunnan ylpeys ja
esiintyy jopa kaupungin vaakunassa. Vertailun vuoksi voidaan miettiä, voisiko
saksalainen pikkukaupunki ylpeillä sillä, että keskitysleirivangit ovat
rakentaneet sen ainoan nähtävyyden, ja laittaa sen vieläpä vaakunaan”, kirjoittajat
pohtivat.
Kirjan tekijät  Gulagin uhrien muistomerkin juurella. Kuva: Ville-Juhani Sutinen
 Vorkutan
radan varressa on tuttuja  nimiä: Kotlas,
Uhta, Inta – vankileirien saaristoa! 
Kesken Luiden tien lukemisen
kaivoin esiin matkapäiväkirjan kesältä 2001. Intan asemalta olin ostanut kaksi
hyvänmakuista perunapiirakkaa.  Radalla
oli vilkas liikenne. Vastaan vyöryi tämän tästä täyteen lastattuja pitkiä
hiilijunia.   ”Juna jyskyttää pitkin
Euroopan reunaa.   Radanvarressa paljon
metalliromua, romun välissä kukkivat kullerot keltaisina. Kuraisia teitä,
soita, soihin uponneita sähkö- ja puhelintolppia. Tätä Vorkutan  rataa pitkin ovat  miljoonat   (huomautus myöhemmin: ehkä hieman
liioittelin) matkanneet karjavaunuissa Vorkutan keskitysleirin kaivoksille
hiiltä  kaivamaan ja kuolemaan.  Vain sitkeimmät selvisivät.”  Mutta 
minä en ollut  matkalla  Vorkutaan, vaan  Labytnangiin 
Jamalin niemimaalle.  Tšumissa
juna erkani Vorkutan radasta ja lähti nousemaan kohti Uralia. 
Tilasin Luiden
tien kirjastosta jo syksyllä, mutta sain sen vasta kun kirjastot
olivat  menossa kiinni koronan vuoksi.
Olin hämmästynyt siitä, että niin moni muukin lukija oli kiinnostunut siitä
kirjasta. Minua kirja kiinnosti erityisesti siksi, että  isäni nuorimman veljen Urhon vaimo Senja
tuomittiin  Gulagiin  Suuren isänmaallisen sodan   jälkeen
”isänmaan petturina”  kuten  muutkin  sotavangiksi joutuneet maan kansalaiset.   Hän
kärsi tuomion Vorkutassa. Hän  jäi vapautumisen jälkeen asumaan Komin pääkaupunkiin  Syktyvkariin, ei palannut Petroskoihin, ei   siellä ollut hämtä varten mitään, kun Urhokin oli kaatunut jo vuonna 1942  partisaanina Suomen Lapissa.
 Ropponen ja  Sutinen kuvaavat Vorkutaa seuraavasti: ”Vorkuta on yhtä paljon symboli
kuin kaupunki. Se on Venäjän arktinen Auschwitz. Rapistuvassa kaivospitäjässä
Koillis-Komissa aistii yhä elävästi Stalinin ajan. Siellä, ikiroudan sylissä 160
kilometriä napapiiristä pohjoiseen, sijaitsivat eräät hirvittävimmistä
Gulag-leireistä […] Memorial on arvioinut, että Vorkutlagin lagpunktien kautta
kulki 1940-1950-luvuilla yhteensä 1-2 miljoonaa miestä ja naista. Heistä ainakin
250 000 menehtyi.”
 En tiedä miten pitkä tuomio Senjalla oli ja
miten hän selvisi hengissä Vorkutusta.  Naisilla 
ei ollut  helppoa Gulagissa.  He tekivät samoja raskaita töitä kaivoksissa,
rakennustöissä ja tehtaissa kuin miehetkin. Sen lisäksi heitä ”raiskattiin
tavan mukaan,” kuten kirjan tekijät kirjoittava, ja jatkavat: ”Joillakin
naisilla oli vartioiden joukossa suojelija-rakastajia, jotka seksuaalisten
palvelusten hinnalla varjelivat heitä 
muilta miehiltä.”  Naisilla oli
muitakin selviytymiskeinoja. He pitivät itsestään parempaa huolta sekä
fyysisesti että henkisesti kuin miehet.  Irina Ratušinskaja
kirjoittaa  vankileirimuistelmissaan Harmaa 
on toivon väri ( suom. Olli Kuukasjärvi 1987), että poliittisten
vankien keskuudessa vallitsi yhteishenki ja solidaarisuus. Hänen mukaansa ”
leirillä oli tärkeintä säilyttää huumorintaju ja hyvä mieli. Masentuminen olisi
tarkoittanut KGB:n voittoa. Naisvangit 
löysivät  iloa pienistä asioista,
kuten vankileirin kissasta ja salaisesta kasvimaastaan” ( sitaatti Luiden tiestä). 
Löysin  Senjan kirjeet 
SKS:n    arkistosta tämän vuoden  helmikuussa, kun  rupesin keräämään materiaalia ”Isäni  tarinaan”, ja kiinnostuin hänestä.  Kaksi 
kirjettä  oli säilynyt. Senja oli
lähettänyt ensimmäisen kirjeen Äänislinnan 
vankilasta vuonna  1942.   Hän kertoi perheestään, opinnoistaan,  työstä  toimittajana, avioliitosta Urhon kanssa, koulutuksesta
”vakoojaksi (”mikä kauhea sana”, hän toteaa),  vangitsemisesta ja olosta  vankilassa: ”...olen kirjoitellut yhtä ja
toista ja pitänyt  [suomalaisille]
upseereille kolme esitelmää: Petroskoista, Talvisodasta ja Neuvostoliiton  saavutuksista. Parhaillaan teen esitelmää
Neuvostoliiton oikeuksista.” Kirje oli 21 sivua pitkä ja kosteuden sekä homeen
turmelema niin että siitä sai vain paikoitellen  selvää.  Hän oli lähettänyt kirjeen Helsinkiin isälleni
 käsipostissa  neiti O:n mukana.
Toinen
kirje tuli  maaliskuussa 1943  Kinnasvaaran keskusvankilasta Terusta  (suomalaisten miehitysalueelta) jonne hänet
oli siirretty helmikuussa.  Hän
kirjoitti: "Alussa tuntui kovin oudolta, mutta totuin aika pian. Nyt tunnen
olevani tyttöjoukossa kuin vertainen.  Eihän 
tämä meidän talomme mikään vankila ole. Paremminkin se muistuttaa
oppilaskoteja ja niitä yhteisasuntoja, joissa vietin  Venäjällä opiskeluaikana.” Kirje oli
kulkenut  vankilanjohtajan kautta ja
siinä oli  Senjan vankinumero
525/43.  Sen kanssa  lähdin 
etsimään  Kansallisarkiston
sota-arkistosta lisätietoja. Löysin
vankilan diaariosta hänen saapumispäivämääränsä ja merkinnän, että Mikkelin lääninvankilaan on lähetetty häntä koskeva täytäntöönpanoasiakirja.  Siihen minun tutkimukseni päättyi
toistaiseksi.   Kansallisarkisto meni kiinni koronaviruksen takia. 
Haluaisin
tietää Senjan vangitsemisen syyn.  Hän
sai kyllä desanttikoulutuksen, mutta häntä ei pudotettu Suomeen. Isäni kertoman
mukaan hän päättyi  päämajaan Mikkeliin
tulkiksi,  mikä   hämmästytti minua.  Asia palasi  mieleeni kun 
katsoin noin kuukausi   pari sitten Jörn Donnerin elokuvaa Kuulustelu,   joka kertoi  desantiksi koulutetun Kerttu Nuortevan
tarinan.  Eräässä elokuvan kohtauksessa  hän houri 
kuulusteluista ja väsymyksestä sekopäisenä, että päämajassa on  vakooja. 
Ehkä se olikin totta. Kerttu  ja Senja varmaan tunsivat toisensa, koska
asuivat Petroskoissa, olivat  suunnilleen
samanikäisiä ja olivat  olleet  desanttikoulutuksessa todennäköisesti
samoihin aikoihin.   Siitä asiasta
yritän  ottaa sitten  kun koronakaranteeni on ohi.   Olen ollut  huomenna 24.3. kaksi viikkoa  karanteenissa ja  alkanut nähdä karanteeniunia. Tärkeintä nyt on
pysyä järjissään, olla masentumatta, säilyttää huumorintajunsa ja hyvä mielensä
ja löytää iloa pienistä asioista, kuten 
Irina Ratušinskaja löysi vankileirillä.
Senjan tarina innosti isääni kirjoittamaan kirjan Neuvostovakoilijatar. Se oli  enemmän mielikuvitusta kuin totta.  se ilmestyi sodan aikana 1942 ja sitä  myytiin kaksi painosta. Ihmsiet kaipasivat kevyttä jännitystä.







