keskiviikkona, kesäkuuta 02, 2010
Sinistä
Rohtoraunioyrtti Puotilassa.
Ei se ole minun rohtoraunioyrttini. Se katosi palstan reunalta ja jäljelle jäi vain iso kuoppa ja suru sen menetyksestä. Ei palstalta aikaisemmin ole varastettu muuta kuin vanha talikko. Joku oli nähnyt suuren vaivan kaivaessaan sen ylös maasta. Minun kadonneella rohtoraunioyrtilläni oli tarina . Vuonna 1989 kun olin palaamassa ensimmäisestä suomalaisugrilaisesta kirjailijakonferenssista Joshkar Olasta Marinmaalta, pysähdyin Moskovassa ja kävin sikäläisen kirjailijaliiton talossa syömässä. Kaivoin pihamaalta rohtoraunioyrtin taimen, jonka salakuljetin Suomeen ( elävien kasvien tuonti oli kielletty tullimääräysten mukaan). Istutin sen kuvanveistäjä Heikki Virolaisen pihalle, jossa se menestyi hyvin. Kun muutin Vuosaaren taiteilijataloon, otin mukaani taimen. Ensimmäisenä kesänä se kasvoi parvekkeellani. Syksyllä siirsin sen Puotilan Juorumäen palstalle. Siitä kasvoi komea puska. Nyt harmittaa, että siirtänyt sitä taiteilijatalon pihalle kasvamaan. Sieltä sitä ei olisi kukaan varastanut.
Tervehdys Alastomalle kriitikolle ( = Osmo Kantokorvelle, nimi on tietysti Otso, katso kommenteista miksi erehdys tapahtui ) jolla on tänään blogissaan sinisiä kuvia.
Vappuna joku oli maalannut Antti Neuvosen veistoksen yhdelle hahmolle sinisen naaman. Patsas nimeltään Ystävät ja kylänmiehet sijaitsee Helsingin Itäkeskuksen Ystävyyden puistossa. Naama ei ole enää sininen. Se puhdistettiin pian vapun jälkeen.
Tässä Neuvosen veistos kokonaisuudessaan. Sen reunalla istuskelee joka päivä ystävä ja kylänmiehiä vaihtamassa kuulumisia.
Martti Aihan sininen veistos Sara Hildenin museon seinällä Tampereella pari vuotta sitten.
sunnuntai, toukokuuta 30, 2010
Rakkaus
Mustaa ja valkoista. Haaste 24 on rakkaus helluntain kunniaksi. Se ehti mennä. Viime tingassa haastessa mukana, huomenna on jo uusi haaste. Kuva on otettu Rodin-museossa Pariisissa helmikuussa. Kamera oli Panasonic Lumix DMC-FZ8.
Tämän pienen onnemmekin he ottaisivat pois
He kadehtivat meitä,
sitä että jollakin on joku,
eikä vain televisiofilmien
katossa värisevä todellisuus;
kaikki me olemme vannoneet nuorina,
mutta miten harva muistaa,
että rakkaus on erehdysten koko sarja,
vasta siitä syntyy rehellisyys.
Runo on Jarkko Laineen kokoelmasta Ensimmäinen pastis plataanien alla ( Savukeidas 2007) jonka ostin eilen Maailmankirjat-teltasta Rautatientorilta.
Maailma kylässä
Maailma tuli kylään. Sen voi tavata tänään Kaisaniemessä ja Rautatientorilla. Eilen satoi ja paistoi. Ei sade tunnelmaa haitannut. Ostin teltasta maailmankirjoja: René Charia, Daniil Harmsia, Laurence Sternea, Jyrki Pellista ja Jarkko Lainetta. Ja tapasin tuttuja joita en ole tavannut vuosiin, vuosikymmeniin. Yhden kanssa muisteltiin Siperian matkaa, toisen kanssa Marilynin Monroen kuolinpäivää, jolloin viimeksi tavattiin.
René Charin Hypnoksen muistikirjasta satunnaisesti valittu aforismi ( tökkäsin sormen uutudesta jäykän kirjan sivujen väliin):
Olla ponnistus. Ei sen jälkisanat, juhla.
perjantaina, toukokuuta 28, 2010
Naiskirjallisuudesta
Tiina Pystysen Krokotiilit. Otin kuvan kuvan hänen näyttelynsä avajaisissa viime syksynä, siksi kuvan alareunassa näkyy varjoina näyttelyvieraita. Kuva sisältyy teokseen Lemmentanssit.
Tiina pohtii blogissaan naiskirjallisuuden ja erityisesti Aila Meriluodon Peter Peterin vastaanottoa 70-luvulla. Hän kyseli ystäviltään ja kollegoiltaan ennen blogikirjoituksen julkaisemista muistammeko me mitään Peter Peterin tapauksesta.
En muista lukeneeni Meriluodon romaania, mutta muistan hyvin, että Eeva Kilpi ja Märta Tikkanen saivat miespuolisilta kriitikoilta kunnolla turpiinsa, kun rohkenivat kirjoittaa henkilökohtaisista kokemuksistaan. Mieskirjailijoille se oli sallittua, mm. Christer Kihlmanille (Ihminen joka järkkyi), Henrik Tikkaselle (osoitekirjat) ja “Hansa- kirjailijoille” jotka tilittivät kirjoissaan juomisiaan, krapuloitaan ja naisjuttujaan.
Seitsemänkymmentäluvun vähättelevä asenne naiskirjallisuutta kohtaan kiteytyi Helsingin Sanomien otsikossa “Turhaa lemmen touhua.” Sen otsikon alla julkaistiin lyhyt ja ylimalkainen yhteisarvostelu Iris Kähärin novellikokoelmasta ja minun esikoisromaanistani. Minusta oli epäoikeudenmukaista meitä naisia kohtaan, että samoihin aikoihin samassa lehdessä julkaistiin koko sivun mittainen arvostelu Hans Selon esikoisromaanista Diiva.
Tiina päättää blogikirjoituksensa optimistisesti:
Minusta tilanne on tällä hetkellä oikeudenmukaisempi kuin ennen. Meriluodon tapa kirjoittaa oman kokemuksensa liepeiltä, miltei raakaa todellisuutta on tullut mahdolliseksi.Sellaisellekin kirjallisuudelle on tullut myös kriitikkojen keskuudessa ymmärtäjänsä. Kirjallisuuskäsitys on nykyisin paljon laajempi. Onneksi asenteet muuttuvat – kiitos kirjallisuuden – ja joskus jopa yllättävän nopeasti!
PS 1. Märta Tikkasen muistelma Kaksi antaa hyvän kuvan siitä 70-luvun henkisestä ilmapiiristä, jossa naiskirjailija joutui työtään tekemään.
PS 2. Asenteissa on vieläkin parantamisen varaa, sen osoittaa viimeaikainen polemiikki “ vekkihametytöistä”, jotka valtaavat poikien paikat jopa amiksessa. Miksi on niin kauhea uhka että tyttö/nainen uskaltaa olla niin lahjakas ja hyvä kuin luonnostaan on eikä enää vedä siipiään suppuun miesten tieltä niin kuin vanhoina huonoina aikoina?
torstaina, toukokuuta 27, 2010
Viesti Pariisista
Valokuvatorstain 168. haaste on Viesti.
Henkilökohtainen viesti lukijoille , jotka ihmettelevät miksei Sanat päivity: Kevät on kiireimmillään. Palstanviljely ja kirjoitustyöt vievät kaiken ajan ja energian.
PS. Tämä viesti on kirjoitettu Windows Live Writerillä. Kokeilen sitä ensimmäistä kertaa. Siinä on automaattinen oikeinkirjoituksen tarkistus. Hyvä juttu minunlaiselleni luki-häirikölle.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)