Aurinkolahti joulukuussa
Päivä loppuu tänään kello 15.00
Onhan tästä ollut puhetta
taivaan seinällä,
ilmoitustaulu ilmassa kiinni,
ilveillen, tirkistellen vielä ,
näkyykö,
pitkin vuotta olen valmistautunut
pimeän yllätykseen
ja aina se on yhtä syvä,
[...]
Katkelma Pirjo Kotamäen runosta esikoiskokoelmassa Ilmi, joka ilmestyi viime toukokuussa Sanasadolta. En löytänyt Kritiikkiportista enkä muualtakaan netistä yhtään ainoata arvostelua Kotamäen kirjasta. Se elää pimennossa omaa salaperäistä elämäänsä, ellei joku kirjastoenkeli nosta sitä hyllystä esille, jolloin satunnainen ohikulkija ehkä poimii sen mukaansa.
Kotamäki on outo lintu, hän ei ole verkostunut eikä kuulu mihinkään ryhmään. Hän on ulkopuolella leirin, ilman taustakontekstia. Ville Hytönen kirjoittaa Parnasossa ( 1/2009 s.14): "Kotimainen kirjallisuusjulkisuus on henkilö- ja piirivetoista, kritiikeissä arvotetaan kirjoittajan taustakonstekstia, jopa hänen mentoreitaan, kustannustoimittajia, kotikaupunkeja." Hytösen mukaan Suomessa kirjailijasta tulee kirjailija kun hänet on tavattu, hänen kirjansa on kirjakaupassa ja (painetussa) lehdessä on julkaistu kirjasta arvostelu.
Kotimainen kirjallisuusjulkisuus on aina ollut henkilö- ja piirivetoista. Oli jo 60-luvulla jolloin aloittelin uraani, oli sitä myös 20-luvun lopussa jolloin isäni aloitti uransa. Uutta lienee se että kirjakauppaan on entistä vaikeampi saada kirjojaan, siksi että yksi tai kaksi kauppaketjua hallitsee markkinoita ( kts. Parnasson keskustelu Maan tapa). Kirjojakin arvostellaan lehdissä harvemmin verrattuna vaikkapa 60- ja 70-lukuihin. Näyttäisi siltä, että ainoa tie runoilijaksi kulkee verkottumisen ja ryhmittymisen kautta. Entä jos joku on luonteeltaan vähän erakko ja kirjoittaa niin omalaatuisesti, ettei sovi mihinkään ryhmään?
Mieleen tulee Emily Dickinson, joka kirjoitti niin särmikästä runoa, että aikalaiset eivät ymmärtäneet hänen runokieltään. Hän sai vain muutaman runon julkaistua elinaikanaan, mikä oli todella turhauttavaa, koskapa hän kirjoitti eräässä runossaan:
Miten ikävystyttävää olla joku!
Miten julkista, kuin samakko
Kuuluttaa nimeään koko pitkän päivän
ihailevalle suolle!
Aurinko poltti pimeään reiän
kuin pieni tyttö suurennuslasin kanssa
paperi riemastui, vaihtoi olomuotoa,
( Katkelma Kotamäen runosta.)
Minkälainen on Ilmi-kokoelman runoilijaminä? Lyhyt hahmotelma, ei kokokuvaa, runoilijaminän omia sanojaan käyttäen:
Kun hän menee Joukahaisen kanssa pubiin, hän vetää metson pöydälle, kaupunkilaisen pukimet, laittaa päälle hameen ja miehisen ilmeen, suoraan Sörkasta vedetyn aasinhännän jonka kiinnittää säärensä laitaan,"katsos tässä kohti olen nainen, tässä kohtaa Jussi, tässä kohtaa äiti, tässä pieni lapsi, tässä kohtaa metsästetty eläin, tässä kohtaan ripustettu kyynel, tässä kohtaa rietas neitsyt omalla lihallaan, tässä kohti pariloitu katse miehen viiksiin,"
Kun hän menee kirkkoon, hän ei usko:
"kirkonpenkin viivasuoraan järjestysintoon,
pölyn viimeiseen pyyhintään kulta-astiasta,"
puu vavahtelee saarnastuolin alla,
puhe narahtelee saranoistaan,
suu on auki, maanpäällinen näkyy,
kartta infoa, kieltä joka puhuu jotain
maanpäällistä tajuntaa,
niin selvä totuus,
nahkainen jalkapallo, joka osuu minuun
saarnastuolista,ja
kaadun penkin viereen
pelkästä totuudesta."
Hän on odottanut että:
"sanalla on vapaus heittää lippu salkoon,
omassa ilmanalassa
sanat tuulisivat,"
Hän on:
"vanha tienviitta uudella tiellä"