 "Metsä, metsän puut, hakkuu, siinä koko juttu"
"Metsä, metsän puut, hakkuu, siinä koko juttu" Flunssan hyviä puolia:  voi lukea  kirjoja ja katsella dvd-leffoja hyvällä  omatunnolla eikä tarvitse ajatella työtä.   Töistä stressaantuneelle  flunssa on taivaan lahja.
   
  Luin  Thomas  Bernhardin romaanin Hakkuu.  Bernhard  panee  kirjassa poikki ja pinoon  wieniläisen  kulttuurieliitin  virkistävän   negatiivisesti.  Positiivisen ajattelun  puolestapuhujat  välttäkööt tätä kirjaa!  Bernhard  kirjoittaa häpeilemättä  auki ne  ajatukset , joita  ihmisillä  usein  on  toisistaan, mutta  joita he  eivät uskalla  sanoa ääneen, paitsi selän takana.   Bernhard tekee  sen ilman  kaunan ja katkeruuden  häivää, itseironisesti ja  suhteellisuudentajuisesti.  Hänen  huumorinsa  on  vähän   samanlaista kuin  etelä- pohjalaisten huumori, sitä  eivät  ulkopuoliset  heti ymmärrä.
   
    Kirjan nimetön  kertoja osallistuu  taiteellisille illallisille.  Hän    inhoaa itseään ja muita vieraita:  " He uskovat olevansa  jotain koska ovat saaneet nimeä ja saaneet lukuisia palkintoja ja julkaisseet lukuisia kirjoja ja myyneet kuviaan lukuisille  museoille ..."  Hän katuu, että otti kutsun vastaan ja ajattelee  että olisi ollut paljon parempi jäädä lukemaan kotiin  Gogolia, Pascalia ja Montaignea.
       
  Koska  kirjan henkilöillä oli   vastineensa   todellisuudessa,   (Auersberger oli  säveltäjä  Lambsberg ja  Billroth kirjailija Jeannie  Ebner) kirjasta syntyi  valtavaskandaali heti ilmestymisen jälkeen ja  se takavarikoitiin, kun Lamsberg  haastoi  Bernhardin  oikeuteen kunnianloukkauksesta, mutta perui  syytteen.  Tämä tapahtui  vuonna 1985.  Samana vuonna muuten ilmestyi  Hannu Salaman Finlandia-sarja, jossa  pantiin  poikki ja pinoon suomalaista  kulttuuriväkeä,  mutta  loukatut  pitivät  tunteet sisällään eivätkä nostaneet oikeusjuttua.
    
  Kirjan  alaotsikko on Muuan  mielenkuohu.   Kertojan  mieli  kuohahtaa kun hän vuosien  kuluttua kohtaa  ex-rakastettunsa Jeannie  Billrothin  ja  Burg-teatterin  näyttelijä kuohahtaa  kun  Billroth  kysyy  häneltä: " Voitteko nyt elämänne lopussa sanoa, että olette löytänyt taiteestanne täyttymyksen?"   Billroth saa kuulla  kunniansa näyttelijän suusta ja kertoja riemuitsee, että  vihdoinkin joku uskaltaa sanoa totuuden päin naamaa tuolle naiselle. Sen takia kannatti " loppujen lopuksi sittenkin noudattaa kutsua taiteellisille illallisille."
   
  Kirjassa tapahtuu paljon, mutta kaikki tapahtuu  kertojan   mielessä, tajunta virtaa 163 sivua   ilman kappalejakoa.  Sitä ei ole  vaikea lukea, sillä  Bernhard  musiikkimiehenä  osaa  tauottaa ja rytmittää  tekstiä niin että kulkee eteenpäin kuin Ravelin Bolero.  Kun pääsee mukaan  siihen  rytmiin, ei siitä   putoa pois. Tarja  Roinilalta, kirjan suomentajalta  hieno  saavutus saada  saksankielen rytmi kääntymään niin että  kirjaa lukee nautinnokseen suomenkielellä.  
  
   
  Luin  kirjan kahteen kertaan - ennen ja  jälkeen  Ibsenin  Villisorsan.  Sen  lukeminen ei ole  välttämätöntä  Bernhardin kirjan  ymmärtämiselle, mutta se antaa avaimen  sille miksi kirjan  nimi on Hakkuu  ja miksi  Burg-teatterin näyttelijä  toistelee sanoja:  Metsä, metsän puut, hakkuu.  Hän näyttelee vanhan Ekdahlin  sivuroolia Villisorsassa, mutta  antaa  illallisilla ymmärtää, että se on  päärooli ja  että    Burg-teatterin  koko esitys  on hänen roolinsa varassa.   Hän  elää   samanlaisessa  elämänvalheessa  kuin  Villisorsan henkilöt, kunnes  tulee totuudenpuhuja  Gregers , paljastaa valheen  ja  aiheuttaa   tragedian. Ibsen  toteaa  erään henkilönsä suulla: " Jos riistätte  keskitason ihmiseltä hänen elämänvalheensa, riistätte häneltä samalla onnen."  Gregers on  yhtä  inhottava henkilö kuin  Jeannie Billroth, joka  kiskaisee  maton  Burg-teatterin näyttelijän jalkojen alta. 
Kaikki  Hakkuun  henkilöt  kertoja mukaan lukien elävät  näyteltyä elämää ja ovat  sosiaalisia  teeskentelijöitä, ja joku on aina uhri. Villisorsassa se on  13-vuotias Hedvig joka tekee  itsemurhan. Hakkuussa  se on  Joanne  joka  luopui itsestään  taiteilijamiehensä hyväksi ja teki  lopulta itsemurhan. "Unet ja sadut olivat hänen varsinainen elämänsisältönsä," kertoja ajattelee, " siksi hän tappoikin itsensä, sillä ihminen joka on tehnyt unista ja saduista elämänsisältönsä, ei voi säilyä hengissä tässä maailmassa."
   
  Thomas Bernhardin  ajatuksiin ja teoksiin voi  tutustua englanninkielisellä sivustolla, jossa on mm hänen haastattelujaan sekä  foorumi jossa keskustellaan  hänen teoksistaan.