Uusi kirjahyllyni mahtuu taskuun eikä kerää pölyä. ( Klikkaa kuva isommaksi).
Nalle Puhin englanninkielinen laitos tuli kylkiäisenä kirjahyllyn mukana. Muut teokset hyllyssäni ovat Project Gutenbergin ilmaisia klassikoita. Niiden lataaminen kirjahyllyyn kävi nopeasti.
Luin ensimmäiseksi Maiju Lassilan romaanin Rakkautta. Se oli huvittava ensimmäisessä persoonassa kerrottu tarina tohmajärveläisen vallesmannin tyttären Maiju Lassilan ensirakkaudesta. Olisikohan kirjailija Maiju Lassilalla ollut pikkusisar, jonka kiemurtelua ensirakkauden kourissa hän on seurannut, koska osasi kuvata rakastumiseen liittyviä nuoren tytön tunnetiloja niin hyvin?
Tuskin hankin iPadia, kun kännykästä voi lukea kirjoja sängyssä selällään maaten. Ipad on turhan iso ja painava lukulaite, sitä ei voi lukea sängyssä, sitäpaitsi se on turhan kallis. Odotan aikaa, jolloin Suomesta saa kohtuuhintaisia WIFIllä ja 3 G -ominaisuuksilla varustettuja lukulaitteita, joihin voi ladata kirjoja suoraan kustantajien sivustoilta maksua vastaan. Sähköisen kirjan hinta olisi toivon mukaan halvempi, kun sitä ei tarvitsisi kierrättää kirjakaupan kautta, jonka osuus kirjan hinnasta on 40 %:ia. Suomalaista kirjakauppaa ei enää tarvittaisi, sen sisäänostajat S- ja K-ryhmän sisäänostajien ohella, kun määräävät mitä kirjoja Suomessa markkinoidaan ja ostetaan. Ja kustannustoimittajat voisivat taas keskittyä olelliseen eli kirjojen toimittamiseen eikä heidän tarvitsisi sisäänostajia silmälläpitäen " tuotteistaa, muhentaa, piristää, pakata houkuttelevasti, " kuten Irina Björkman sanoo Kiiltomadon pääkirjoituksessa Hiilarikammoinen leipomo.
Björkmanin kirjoitus antoi masentavan kuvan siitä miten rähmällään laatukirjallisuuden kustantaja Tammi on kvartaalitalouden edessä, toisin sanoen noiden kauppaketjujen sisäänostajien edessä, kuten minä asian ymmärsin. Heidän ennakkotilauksensa keväällä määräävät mitä kirjoja syksyllä markkinoidaan. Irina Björkmanin sanoin: " Kirja saatetaan jo ennen ilmestymistään määritellä teokseksi, joka on varmasti hieno, mutta ei taatusti myy." Kirjailijat valittavat turhaan, että heidän teoksiaan ei markkinoida. Eipä tietenkään markkinoida, kun ennakkotilaukset eivät ole antaneet markkinointisignaalia.
Kirjalla on tulevaisuus, kunhan kustantamot lakkaavaat panikoimasta kirjan ulkoisen muodonmuutoksen takia. Sisältö ratkaisee.
.