Kävin kävelemässä Uutelassa. Joku tarkkaili minua ison kiven takaa. Jatkoin matkaa. Joku katseli minua vajan katolta. Kevät saa näkemään olentoja. Kaikkea muutakin se teettää. Mutta eipä anneta kevätauringon pettää. Vappuun on vähän päälle kuukausi aikaa, ja silloin tavallisesti sataa räntää.
Kun vaalit ovat nyt ohi niin julkistan millaisen tuloksen sain siltä ainoalta vaalikoneelta, jota olen käyttänyt - ja sitäkin vasta tänään Uutelasta palattuani. Tulos oli seuraavanlainen:
Sinua lähinnä (100% samaa mieltä) oleva ehdokas on
SUURI CTHULHU
Sinun mielipiteitäsi lähellä olivat myös seuraavat ehdokkaat:
Vesinokkaeläin (95%)
Paavo Väyrynen (93%)
Kongon mandrilli (91%)
Naapurisi mielipiteitä lähinnä oleva ehdokas on:
Oiva-merkkinen polkupyörä
Naapurisi vaimon mielipiteitä lähinnä oleva ehdokas on:
Ehdokkaani ei menestynyt vaaleissa. En muista milloin viimeksi ehdokkaani olisi päässyt eduskuntaan. Tärkeintähän ei ole voitto, vaan jalo kilpa. Mutta muistan millaista oli 90-luvun alkupuolella, kun sinivihreä hallitus ( niin paljon kuin pidänkin sinisestä ja vihreästä väristä) isännöi maassa.
Myöhemmin. Oops! Tuomiojan nimi meni väärin. Täytyy korjata. Ja tiedoksi: Jos näyttää haamupäivitykseltä so. ei mitään uutta blogissa, niin se ei pidä paikkaansa. Sivupalkissa on joka kerta, kun blogin avaa, jonkun kirjailijan uusi miete.
Alitajuntaaskaroi näemmädemarien vaalitappion parissa, koska näinviime yönä untaLipposesta ja Tuomiojasta, mutta en muista mitäheunessatekivät. Tapahtumapaikka olikesämökkikylä jossain Suomessa.Kirjoitinmuistilehtiöön heidän nimensä, tapahtumapaikan jaunenviimeisen repliikin, jonkaserkkuni sanoi jollekin, joka selosti tekeillä olevankirjan juonta:” Sorry beibi,kaksi kirjettä ei olevielä mikään rakkaustarina.”Sittennukahdin uudelleen. Oli tarkoitus kirjoittaa uni heräämisen jälkeen tietokoneelle,kutentavallisesti ten,muttaen ehtinyt, silläheräsinyhdeksältäpuhelinsoittoon.Unenyksityiskohdat karkasivat mielestä puhelun aikana. Soittaja oli Olivia -lehden toimittaja, jokaolitekemässäjuttua unista ja halusitaustatietoa.
Kunaloitin aamun lehden lukemisenkulttuurisivuilta, osui silmiin ensimmäisenä Riku Korhosen ( turkulainen kirjailija) kolumniArundhati ja orava (HS. 21.3.07). Korhonen olitavannutArundhati Royn (intialainen kirjailijanainen) vanhempiensapuutarhassa ja kysynyt mikä on hänenuuden kirjansa perusajatus.Hän sanoi sen olevan että ”orava on messevä laumaeläin.”
Korhonen kirjoittaa kolumnissaan :
” Kolmesataa vuotta sitten kirjailijat löysivät historiantajun. Sataviisikymmentä vuotta sitten unitajunnan. Nyt monella meistä on kolumnitajunta. Nopeissa yleistyksissä on vaara, että oravasta nyljetään pelkkä sciurus vulgaris, eloton taksonominen nahka, jonka voi pikavoiton toivossa viskata kiihtyvän vaihdon pelipöydälle. Kirjailijana toivon, ettei kulttuurimme sokeudu pelkistyksiä vastustavalle kirjallisuudenpiirteille. Kolumnistina pelkään edesauttavani banaalia kehitystä.
Korhonen viittaaRoyn puheeseen Irakin sodan hyökkäysvaiheen jälkeen vuonna2003. Puheenvoikuunnella jakatsellaYou Tubesta.Allaosoite, jota ei ollut kolumnissa. Korhonen kehottaa: ”Katsokaa puhe YouTubesta . Vaikkei yleisöä näy, sen japuhujan välillä on uskomaton. Roynälystä, uhasta ja hauraudesta riittäisi jaettavaa suomalaisten hallituspuolueidenpuhujille nelivuotiskaudeksi.”
Katselin eilisiltanaJane Eyrea televisiosta jaajattelinJanen unia, jotka ovat Charlotte Brønten unia. Sivumennen Kotiopettajattaren romaani on omaelämäkerrallinen romaani. Muistin että olenjoskus kymmenen vuotta sitten pidin Joensuun yliopistossa esitelmän kirjallisuuden unista ja etsin tietokoneen arkistoista esitelmän materiaalin. Yksikirjoista joita käsittelin uninäkökulmasta, oli Jane Eyre.
Special offer
Ja nyt seuraapitkäkatkelma esitelmästä ( = esitelmän materiaalista) niille, jotka ovatkiinnostuneet sekäunista että Jane Eyresta. Unilla ontärkeäsijaromaanin tekstuurissa. Näin pohtiikirjassa Charlotte/Jane enneunia:
Ollessani kuusivuotias tyttönen kuulin eräänä iltana Bessien kertovan Martha Abbotille, että hän oli nähnyt unta lapsesta,ja että lapsesta uneksiminen oli varma merkki siitä, että joko unen näkijälle tai hänen omaisilleen tapahtuisi jotakin ikävää. Tämä käsitys olisi varmaan häipynyt mielestäni, ellei pian sen jälkeen olisi tapahtunut sellaista, joka sai sen painumaanmieleeni ainiaaksi, Bessietä näet tultiin seuraavana päivänä hakemaan kotiin pikkusiskonsa kuolinvuoteen ääreen.Olin viime aikoina muistanut useasti tuon sanonnan ja tapauksen, sillä kuluneella viikolla oli mennyt tuskin ainuttakaan yötä ilman että olin nähnyt unta pikkulapsesta. Joskus olin tuudit tavinani sitä käsivarsillani, joskus hypittelevinäni polvellani; toisina öinä näin sen leikkivän nurmikolla kukkien keskellä, toisina läiskyttelevän käsillään purossa virtaavaa vettä; jonain yönä lapsi itkeskeli, toisena naureskeli; milloin se painautui helmaani milloin juoksi pois luotani; mutta olipa unessa ilmestyvä lapsi millä tuulella hyvänsä ja näyttipä se minkälaiselta tahansa, eise ainoakaan seitsemästä peräkkäisenä yönäjäänytnäyttäytymättä.
Charlotte Brønte saattoi tuntea Artemidoroksen unikirjan tulkinnat, olihan tuokirjaEuroopassa erittäin suosittuaina1500-luvulta asti. Artemidoroksen mukaanlasten näkeminenunessa on sekä miehelle että naiselle pahaksi.Se merkitsee huolia, suruja ja selkkauksia joidenkin pakollisten asioiden takia. Ennustukset ovatsiitä merkillisiä, että neusein toteuttavat itse itsensä. Niinpä Janenuni toteutuuseitsemäntenä päivänä,jolloin häntä tullaan hakemaan tätinsä kuolinvuoteelle.Tätioli kohdellut häntä julmasti lapsena, mutta oli tullut nyt katumapäälle.
Toisen kerranJane näkeeenneunen, jossa on taaskinsylilapsi. Unisijoittuu romaanin ja Janen elämän käännekohtaan. Hännäkee unenhäitään edeltävänä yönä. Hän kertoo unensaaamulla sulhaselleen Rochesterille:
"Tuulenkiihtyvässä ulinassa olin erottavinani heikon sivuäänen eikä päässyt selville siitä kuuluiko se talosta vai ulkoa. Tuo epäselvä vaikeroiva ääni erottui heikosti silloinkin kun tuulen vonku hetkeksi vaimeni ja lopulta tulin siihen tulokseen, että sen täytyy olla jostain kauempaa kuuluvaa koiran ulinaa, 0lin iloinen, kun se lopulta lakkasi. Nukahdettuani jatkui unessa pimeän tuulisen yön tunnelma, Myös kaipaus saada olla kanssanne seurasi muka uneeni ja minulla oli merkillinen surullinen tunne, että jokin erotti meidät toisistamme. Ensimmäisessä unessani kuljin jotain outoa mutkittelevaa tietä, en nähnyt mitään ympärilleni, sade pieksiminua, Kannoin sylissäni pienokaista, se oli hyvin pieni ja heikko ja liian nuori kävelläkseen, Se vapisi palelevilla käsivarsillanija valitti surkeasti korvaani, Luulin teidän olevan pitkän matkan päässä edessä päin tiellä ja ponnistin kaikki voimani voittaakseni teidät, yritin yhä uudelleen ja uudelleen huutaa nimeänne ja pyytää teitä pysähtymään, mutta en pystynyt liikkumaan ja sanat kuolivat huulilleni ja aavistin teidän loittonevan hetki hetkeltä yhä kauemma.,"
Jane herää välillä ja kun hän nukahtaa uudelleen hän näkee unen jatkoosan ja kertoo senkin Rochesterille:
” Thornfield oli hirvittävän näköinen raunio, lepakkojen ja huuhkajien asuinpaikka. Koko sen komeasta julkisivusta oli jäljellä vain korkea hataran öinen ulkokuori, Oli kuutamoinen yö, kuljeskelin raunioiden keskellä, siellä kasvoi korkeata heinää ja kompastelin milloin marmoritakkaan, milloin maassa makaavan seinäkoristeen kappaleeseen, Kannoin yhä sylissäni huiviin käärittynä tuota tuntematonta lasta, En voinut laskea sitä minnekään; vaikka käsivarteni olivat uupuneet ja vaikka lapsi oli niin painava että en tahtonut jaksaa kulkea eteenpäin, minun oli pakko pitää sitä sylissäni. Kuulin hevosen kavioitten kapsetta kaukaa tieltä, Olin varma että, että ratsastaja olitte te ja että olitte lähdössä moneksi vuodeksi kaukaiseen maahan, Epätoivoisella rohkeudella kiipesin hataraa seinää pitkin ylöspäin ehtiäkseni nähdä sen huipulta vilahduksen teistä, Kivet vierivät jalkojeni alta, muratin oksat, joihin tartuin antoivat periksi, lapsi takertui peloissaan kaulaani ja melkein kuristi minut, Vihdoin pääsin ylös seinän huipulle, Näin teidät valkealla tiellä pienenemistään pienenevänä mustana läikkänä, Tuuli niin ankarasti, että en voinut seistä pystyssä, Istahdin seinän kapealle harjalle ja hyssyttelin pelästynyttä lasta sylissäni. Tekäännyitte tien mutkassa, kumarruin eteenpäin nähdäkseni teistä vielä viimeisen vilahduksen, seinä sortui, säikähdin, lapsi vierähti polviltani alas, menetin tasapainon, putosin ja heräsin."
Ei ihme, ettäJane näkeehäitä edeltävänä yönäpahaenteisiä unia. silläjuuri kun pappion vihkimässäJanea jaRochesteria, kirkkoon ilmaantuu mies joka ilmoittaa, ettäRochester on jo naimisissa. (Kohtaus on kuin painajaisesta)Epäonnistuneita häitäseuraa välienselvittely. Rochester kertoo, että ullakolla huutava olentoon hänen mielipuolivaimonsa, jonka olemassaolon hän onsalannut Janelta.Hän ehdottaaJanelle, että he muuttaisivatulkomaille ja eläisivät siellä kuin mies ja vaimo, vaikkei heitä olekaan kirkossa vihitty. Jane menee nukkumaanepätoivoisena japalaa unissaan lapsuuskotiinsa Gatesheadin punaiseen huoneeseen, jossa hän oli nähnyt lapsuutensa pahimman painajaisen.Hän kertoo:
Olin näkevinäni samanvalonjoka kerran, kauan sitten, o1i pelästyttänytminut tajuttomaksi, se liukui seinää pitkin ylöspäin ja jäi väreilemään korkealla häämöttävään kattoon, Nostin päätäni nähdäkseni valon paremmin, katto häipyi korkeuksiin ja sen tilalla olikin pilviä, joissa valo kuulsi samanlaisena kuin pilvien takaa kumottava. Odotin jännittyneenä tulisiko kuu esiin - aivan kuin olisin uskonut, että tuomioni oli kirjoitettu kuun kirkkaaseen pintaa. Se mikä nyt paljastui ei kuitenkaan ollut kuu, vaan jotain vallanmuuta, Ensin tuli esiin ihmiskäsi, joka työnsi pilvet syrjään, sittenavaruudessa näkyi säteilevä ihmishahmo, joka kumartui katsomaan alas maahan, Se tuijotti hievahtamatta suoraan minuun vain minuun, Se puhui sielulleni, äänellä, joka tuli äärettömän kaukaa ja kuitenkin aivan läheltä, se kuiskasi sydämessäni: "Tyttäreni, pakene kiusausta." "Minä teen sen, äiti."
Jane pystyy nyt katsomaanpainajaisunen loppuun asti ja saakuolleelta tärkeän ohjeen,jonka hän paneeheti herättyään täytäntöön. Hän pakenee Thornfieldista jaRochesterin luota -ottaa”kohtalon omiin käsiinsä”, kutentapanaon sanoa.Hän on sisäistänyt kuolleen äitinsä jasaanutsamallaäidin voiman, mikäauttaa häntä irroittautumaan herra Rochesterista.Unestatulee hänensisäinenpääomansa,jonka turvin hän rakentaaitsenäisen elämän, ensin kyläkoulunopettajana ja perustaasitten oman koulun.Hän on nyt”oman elämänsä herra”,mikä olisuuri saavutus 1800-luvun alkupuolen naiselle.
Näkyykö romaanin ”happy end”Janenenneunessa, jossa Rochesteretääntyy valkeata tietä pitkin poispäin.Vanhojenunikirjojen mukaan, joitaCharlotteilmeisesti käyttirakentaessaan teostaan,etääntyminen merkitsee lähestymistä.Unikirjojen mukaan asiat kääntyvät vastakohdikseen - häät merkitseväthautajaisia, ja hautajaisethäitä, kyyneleet iloa, ja nauru surua
Merkittävä päivä, liput liehuvat ensimmäistä kertaa naisen syntymäpäivänkunniaksi. On Minna Canthin syntymäpäivä- ja tasa-arvon päivä. Mutta eivät naisetole vielä tasa-arvoisia, jabiologisesti eivät koskaan.Jotain edistystäsentään on tapahtunut. Uudessaeduskunnassatulee olemaan ennätysmääränaisia, 84naisedustajaa.saa nähdä päästäänkö ensi vaaleissa sataan asti. Joitakin vuosia sitten poimin Minna Canthinkirjeistä muutamia otteita siitä miten miehethänen emansipaationsa suhtautuivat.Vuonna1886 , kun kertomus Köyhää kansaa oli ilmestynyt, Minna kirjoitti Lucina Hagmannille:
"Tuskin uskallan enää kadulla liikkua. Ihan veisivät minut polttoroviolle tai laittaisivat Siperiaan, jos vaan voisivat. Kuvernööri Järnefelt on ristinyt minut "mädänneeksi toukaksi", antaa murhaavia katseita eikä tervehdi! Jumaliset ovat kahta kauheammat... Sanalla sanoen pauhina on suuri. Mutta ei me siltä kuolla. Ei väkevä nainen niin höyhenentavoin sentään masennu. 'En pelkää vaikka piirittäis, Monta sataa tuhatta miestä. Ja verkkonsa kaikki virittäis' (nimittäin kaikki fennomaanit)".
Minna sai kokomiehisen yhteiskunnan vastaansa, kun hän vaatinaisille poliittista, ammatillista ja sukupuolista tasa-arvoa. Suurta närkästystä aiheutti hänensiveysoppinsa, jonka mukaan miesten tuli elää yhtä siveellisesti kuin naistenkin.Niaskysymys maksoi Minnalle Järnefeltien perheen ja Juhani Ahon ystävyyden.Vuonna 1887 Minna kirjoittiHilda Aspillesydämistyneenä JuhaniAhoon joka olijulkaissut Savo-lehdessä Juorunjumalatar –nimisen pakinan:
”Kyllä saan jo vähitellen ruveta tyytymään. Kun 1. Helsingin kirkoissa varoitetaan seurakuntaa minusta, kun 2. Yliopiston professorit antavat arvonimen "rietas nainen" ja kun3. ne jotka ovatlikemmin oppineet tuntemaan, kuvaavat juorujenjumalattareksi ja vertaavat Potipharin emäntään, niin alkaa tuo jo riittää. Laskut selvänä maailman kanssa! Emme tule toisiamme kaipaamaa… Viha antaa voimaa ja kuntoa – ystävyys heikontaa ja laimentaa.”
Ei Minnamikään moralistitäti ja miestenvihaaja ollut.Häntä ei innostanutseksuaalikielteinen tolstoilaisuus eikä hän pitänyt sukuviettiä likaisena. 46-vuotiaana – naisen parhaassa iässä –hän vastasi sanomalehden kirjeenvaihtoilmoitukseen ja selvitti tuntemattomalle kirjeenvaihtotoverilleen (nimimerkki Mystikolle) millaista parisuhdetta hän kaipasi:
" Täydellinen vapaus on oleva liiton pohja, siitäkin olemme yksimieliset. On jotain hirmuisen raakaa tuossa "kihlauksen julkaisemisessa", "kuulutuksessa" ja "vihkimisessä"... nuo kahleet jotka ovat niin arvoa alentavaiset, että koko sielu nousee protestiin, kun sitä ajattelee. Minäkö noilla ulkonaisilla kahleilla tahtoisin väkisen kiinnittää miestä, joka muuten haluaisiminusta päästä!"
Täytyy tehdä korjauksia Eiran runoihin. Vuonna kuuskymmentäkuus ei vielä ollut olemassa tätä merkkiä : @,joten korjaan kone@compin muotoon kone&comp. Toisessa runossa olen lukenut väärin yhden sanan, jonka korjaan myös. Lukihäiriö aiheuttaa haittaa. Minusta ei olisi ollut latojaksi. Parnasso-blogissa on Arto Virtasen hauska kertomus ladontavirheestä.
Eilen oli aihetta juhlia, kun Eira Stenberg sai Eino Leino palkinnon "runoudestaan ja luovasta hulluudestaan."...Stenberg -hattuineen ja kaikkineen -on Leinon henkinen perillinen joka hurmioituu älyllis-ilakoivasti ja kulkee unen ja varjon tummassa maassa," kuten sanotaan palkintoperusteissa.
Tämän blogikirjoituksen otsikko on Eiran esikoisrunokokoelmasta Kapina huoneessa, joka ilmestyi vuonna 1966. Se oli runopoikien vuosikymmen. Naisten äänille ei ollut paljon tilaa siihen aikaan. Eira oli niitä harvoja naisrunoilijoita jotka aloittivat sillä vuosikymmenellä. Sivumennen sanoen Eino Leino seura hyväksyi ensimmäiset naiset jäseniksi vuonna -66.
Runo Eiran ensimmäisestä kokoelmasta:
ja verestä tuli veljiä jotka sanoivat olevansa veriveljiä he elävöittivät hartaat muistot liikehtivät valtavasti ja vaikuttivat elävöittävästi ympäristöönsä sekä yksityisten ihmisten hengelliseen kehitykseen
syntyi laulukokoelma "I like Madeira because I'm mad Eira"
me sinua muistetaan ainiaan
kone&comp.
Otin Eirasta kuvan eilisessä palkintojenjakotilaisuudessa Laulumiehissä. Sieltä menimme syömään Eliteen juhlaillallista. Toisen kuvan otin Flickan -nimisestä jälkiruuasta.
Hieno valinta ( en tarkoita jälkiruokaa) vaan Eiran palkintoa. Onnea Eiralle ja runoudelle! Lopuksi runo Suloinen on halun vaate kokoelmasta Siksi seurustelen varkaiden kanssa.
Veden naiseus vapisee on kananlihalla syksyinen lahti ja illan varjo laskee maahan mustan lakanan. Ja salassa tuskin kuuluvasti kilisevät puikot kuin jääkuutiot lasissa, kun aika kutoo ihon risahtavaa silkkiä. Suloinen on halun vaate, oi ettei kuolema sitä purkaisi.
Miles Davis oliyksi mielimuusikoistani siihen aikaan kun kävinOld Housejazz Clubilla eili Mäyränkolossa. Se sijaitsi vanhan puutalon toisessa kerroksessa Albertinkadulla.Kun porraskäytävän oven avasi, vastaan lehahtituoreen pullan tuoksu.Alakerrassa oli leipomo.Mäyränkolossaoli niin paksu harmaansinertävä tupakankäry, että silmiä alkoi kirvellä. Savunläpituskin erottijammaavia muusikoita.Minulla oli aina luonnoslehtiö mukana.Minä enollut mikään piirtäjä varsinaisesti, vaan enemmänkin kirjoittaja, muttaluonnoslehtiötoimi jonkinlaisenasuojakilpenä. Piirsin, etteikukaan vain erehtyisi luulemana ettäolen tullut klubille iskemäänmuusikoitaenkä varsinkaan ChrisseSchwindtiä, johon kaikkiklubin tytöt tuntuivat ihastuneen.Alla sivuluonnoslehtiöstäni.
Luen parhaillaan Ilmari Vesterisenkirjoittamaa kirjaa Mäyränkolonjazzareita: Tarua ja tottaOldHouse Jazz Clubista.Se on kiinnostavatutkimus 50- ja60- luvun vaihteen nuorisokulttuurista,jokaoliaikajakautunutta. Ammattikoululaisetharrastivat rokkia, oppikoululaiset, ”älypäät” jazzia.Niin kuin näkyyalla olevasta luonnoslehtiön sivusta, jolle muutamat klubillakävijätovat piirtäneet potrettinsa, melkein kaikillaoli rillit.
Kuvansa on piirtänytPottu D. Donner, Nuoren Hesan TP,Koni,pari nimetöntäsekä Cony, joka olen minä.Claes Andersson soitti klubilla, mutta enmuista häntä. SielläkäviVesterisen kirjanmuitakinaloittelevia kirjailijoita, kutenPentti Saarikoski,Pekka Kejonen, Daniel Katz,Matti Paavilainen, Veikko Polameri ja Pekka Parkkinen, muttaen minä heitäkään sieltä muista. Ehkä me kävimme eri aikaan.Pekka Tarkkakin kävi mutta hän ei ollut klubin jäsen.Minun klubivaiheeni jäi lyhytaikaiseksi,siirryin yliopiston juhlasaliin kuuntelemaan Radionsinfoniaorkesterin konsertteja, joihin sai halpoja koululaislippuja.Ihailin modernisteja – Bartokia, Webernia ja Starvinskia,muttarakkausjazziin siltisäilyi.Rock-musiikki jäi väliin.Sitä on mukava tanssia, mutta enerityisemmin välitä kuunnella sitä.
Mäyränkolosta voi lukea lisääRiversiden sivustoltajaJacob Södermaninblogista.Hän oli yksiOld Housen perustajajäsenistä.
PS.Olenliittänyt sivupalkkiin matkatoveriniJouni Tossavaisen blogin Kuva ja Sana.Yhdessä ollaankoluttu Venäjän suomalais-ugrilaisia alueita.
PS 2. HarkitsenKirjallisten sitaattien poistamistasivupalkista, koska nehidastavatsivunlatautumista.Onko muillasamanlaisiahavaintoja hidastumisesta?Minusta on kyllä aikaHauskaa katsoa, mikäon päivänmiete.Se vaihtuu joka kerta kun avaa blogin.Jos mieteei näy kokonaan, mietteen alareunassa palkki vierittämällä sen saa näkyviin.