Antti Tuurin Levottoman mielen kansi. Arvid Bromsin omakuva .
Kannattaako Antti Tuurin uusin
romaani Levoton mieli lukea? kysyi
ystävä. Vastasin että kannattaa, jos tykkää pohjalaisesta huumorista
ja siitä että kerronta on
tasaista kuin lakeus, että taksilla
ajetaan ja kahvia juodaan kaiken aikaa eikä paljon mitään tapahdu, mitä nyt taiteilija ryypyspäissään heittää
tavarat tuvasta pihalle. Se on suomalaisten miesten ikiaikainen tapa ilmaista
tunteitaan. Saattaa sellaista tapahtua jossain muuallakin.
Minua romaani kiinnosti ennen
kaikkea siksi, että halusin tietää
miten Antti Tuuri rakentaa Arvid Bromsin ( 1910-1968)
taiteilijahahmon ja -tarinan. Kirja on
ovelasti kirjoitettu ensimmäisessä
persoonassa ikään kuin Broms itse kertoisi
elämänsä kymmenestä
viimeisestä vuodesta, ja taksilla ajelun ja taulujen
maalaamisen sekä myymisen välissä selittäisi
Helmi
Inkerille, kirjan tärkeälle
naishenkilölle, taksikuski Matille ja taulujen ostajille elämänsä kirjavia vaiheita. Helmi Inkeri on viides vaimo, entinen
mielisairaalan hoitaja, joka
säätelee Bromsin juomisia ja hallitsee hänen
hulluuskohtauksensa ammatin antamalla
kokemuksella.
Tuurin luoma Broms on aikamoinen veijari ja huijari. Hänen jutuistaan ei aina tiedä mikä on totta,
mikä tarinaa. Minua
huvitti suuresti kohtaus junassa, kun Broms
on matkalla Helmi Inkerin kanssa vihille Tampereelle. Samaan junaan osuu humalainen mies Bromsin menneisyydestä ja alkaa kertoa kovaäänisesti tämän tekemistä rötöksistä, joista samassa vaunussa istuvat kiinnostuvat kovasti. Broms oli esiintynyt asianajajana ja
juristina, vuokrannut kirjoituskoneen ja jättänyt vuokran maksamatta eikä palauttanut konetta, vaan vei sen
Ouluun, missä panttasi sen. Kaiken
lisäksi hän oli jättänyt vaimonsa
pantiksi pietarsaarelaiseen matkustajakotiin.
Jälkeenpäin Broms
selittää Helmi Inkerille, että Karlssonin oli moraaliton ihminen jo ennen
sotia, ja hän oli antautunut
Karlssonin vietäväksi mistä ei
mitään hyvää seurannut. Kirjoituskone oli kanitettu ja hänet
oli pidätetty ja viety Vaasan
linnaan, jossa joutui odottamaan
kuukausikaupalla oikeudenkäyntiä, vaikka Karlsson olisi pitänyt vangita, koska oli
keksinyt panttaamisen, ottanut rahat ja juonut ne.
Broms oli pikkurikollinen, jonka istui vankilassa muutamankin kerran varkauksien ja petosten takia ja sanoo
parantaneensa tapansa , mutta
vielä vanhoilla päivilläänkin ”lainaa”
naapuritalon pihalta öljytynnyrin, koska häneltä on rahat
ja öljy lopussa, mutta ”unohtaa”
maksaa lainansa takaisin. Kaikesta päätellen Broms oli myös hyvä supliikkimies,
joka osasi puhua Etelä-Pohjanmaan kirkonkylien silmäätekevät ostamaan tauluja.
Kun hän ei onnistunut tekemään
kauppoja, hän tunsi olonsa noloksi ja alakuloiseksi. Etelä-Pohjanmaalla on varmaankin kerrottu Bromsista tarinoita, joita Tuuri
on kertonut ”Bromsina” tässä
taiteilijaromaanissa.
Tuuri ei moralisoi Bromsin toimia, vaan kuvaa niitä
vähäeleisellä pohjalaishuumorilla, mikä piilee hänen kielessään ja tavassaan kertoa ihmisistä. Hänen Bromsinsa on värikäs ja
välillä surkuhupaisa henkilöhahmo, kuin
jonkinlainen suomalainen
Münchausen, joka yrittää kiskoa tukasta itseään
ylös suosta. Bromsin
tarinoinnin takia jaksoin lukea loppuun asti kirjan, joka hitaan
rytminsä takia olisi saattanut jäädä minulta muuten kesken.
Arvid Broms. Vanki ( 1930-1939)
Omistaja: Suomen valtio
Kuva: Kansallisgalleria
Minua ei häirinnyt, että Tuuri kirjoitti ensimmäisessä persoonassa Bromsina Bromsin tarinaan. Kuukautta aikaisemmin olin lukenut Sanna Tahvanaisen romaanin Kirsikoita
lumessa, joka kertoo ensimmäisenä persoonassa Sylvia Plathista New Yorkissa.
Tuolloin kerronta ensimmäisessä persoonassa alkoi
tökkiä minua ja jätin kirjan kesken. Syy oli
varmaankin siinä, että olin
sisäistänyt Plathin tuotannon ja elämän niin hyvin, etten pystynyt hyväksymään
tapaa, jolla Tahvanainen kertoi hänen
elämäänsä. Minusta Plath kuvasi paljon paremmin kuin hän aikaa
New Yorkissa romaanissaan Lasikellon alla. Sen
sijaan Tuurin kirjan ensimmäisen persoonan kerronta ei tökkinyt
lainkaan, mitä ihmettelin. Tulin siihen
tulokseen, että minun oli helpompi hyväksyä Tuurin kerronta,
koska en tiennyt Bromsista mitään.
Kuinka
löysin Arvid Bromsin?
Isäni kirjoittaa päiväkirjassaan,
että hänelle oli tänään ( 9.2.1957) soittanut
Arvid Bromsin vaimo, joka kertoi että Arvi oli tullut sekopäiseksi, ja kysyi
tunsinko isäni Munkkiniemestä ketään
lääkäriä, joka voisi tulla Arvin luo Jussi Jurkan
asuntoon, jossa he asuivat tilapäisesti. Päiväkirjan mukaan Arvi ”oli maalannut kolme viikkoa Porthanian ala-aulaan Suomen suurinta nonfiguratiivista työtä, josta eilisessä Uudessa Suomessa on melko laaja uutinen. Saatuaan työn valmiiksi Arvi oli
niin lopussa, että alkoi puhua sekavia.”
Isäni jatkaa: ”Arvi on eräs omalaatuisimpia taiteilijahahmoja, epäilemättä lahjakas,
mutta samalla myös rikollinen luonne – istunut vankilassakin joistakin väärennyksistä. Ennen talvisotaa, muistaakseni
v. 1938, hänellä oli Kumlinilla näyttely, siellä lienee ollut esillä
maamme ensimmäisiä nonfigura-töitä. En käynyt näyttelyssä, mutta se herätti
huomiota eräällä merkillisellä tavalla: Broms silpoi puukolla useita taulujaan,
joita uhattiin ulosmitata maksamattomista veroista. Kuinka monetta kertaa hän
on naimisissa, sitä en tiedä. Tällä kertaa hänellä on vaimona järvenpääläinen kotitalousopettaja,
asuvat maalla, vaimon omistamassa kodissa. Kerran Broms kovasti pyyteli sinne vierailuille,
mutta ei tullut mentyä. Pariin vuoteen hänestä ei ole kuulunut mitään.”
Kun olin lukenut tuon päiväkirjaotteen, kävin katsomassa Porthanian
seinämaalausta. Se oli ollut siellä jo
silloin kun opiskelin yliopistossa. En
tiennyt silloin kuka sen oli tehnyt. Se oli niin valju harmaansininen abstraktio,
ettei se ollut jäänyt mieleeni. Taulun
alanurkassa oli pieni laatta, jossa luki: ”Helsingin yliopistolle on lahjoittanut
taiteilija Arvid Bromsin seinämaalauksen ETEENPÄIN JA KORKEAMMALLE tässä
talossa suoritetun suurisuuntaisen elementtirakentamisen
muistoksi Rakennuselementti Oy Saga ja Matti Janhunen.” Neljännesvuosisataa myöhemmin
istuin Rakennusinsinööriliiton historiatoimikunnassa tekemässä Matti Janhusen
ja muutaman muun rakentajan kanssa Rakentamisen
historiaa.
Muutama päivä sen jälkeen kun olin käynyt Porthaniassa katsomassa Bromsin
seinämaalausta, näin kirjaston pikalainatelineessä Levottoman
mielen. Se oli ilmestynyt jo
syksyllä. Mutta en ollut silloin huomannut
arvosteluja enkä tiennyt kirjasta mitään. Se tuli minulle näkyväksi vasta kun olin lukenut päiväkirjasta mitä isäni kirjoitti Bromsista. Päiväkirjaa luin siksi, että olin luvannut kirjoittaa Ajan
kohinaan jutun ”Šolohov Suomessa isäni päiväkirjan
mukaan.” Kaikki liittyy
kaikkeen mutkan kautta tai suoraan, eikä
tätä blogijuttua olisi, ellei Šolohov olisi käynyt Suomessa vuonna 1957.
PS1. Asuimme Munkkiniemessä vuonna
1957. Jussi Jurkka, joka oli Bromsin oletettu poika Emmi Jurkan kanssa, asui Laajalahdentien apinalinnoissa.. Niissä
asui näyttelijöitä, siitä niiden nimi.
PS 2. Bromsin näyttely, jossa hän silpoi taulunsa,
oli vuonna 1939 Kumlinilla surrealisti
Otto Mäkilän kanssa.
PS 3. Broms sai Tuurin kirjan mukaan
Porthanian seinämaalauksesta noin 80 000 vanhaa markkaa, mikä on Tilastokeskuksen
rahanarvomuuntimen mukaan 2194 euroa. Hänelle maksettiin käsittämättömän
vähän isosta työstä. Vertailun vuoksi
isäni sai Stephen Razinin kääntämisestä samana vuonna 295 000 vanhaa markkaa mikä vastaa nykyään 8092 euroa.