Kävin viime perjantaina Yaoyi Kusaman
näyttelyssä HAM:ssa (= Helsingin kaupungin taidemuseossa) Kuvassa Kusaman
installaatio peileistä ja täplikkäistä pehmopeniksistä - sellaisilta ne minusta näyttivät. Seison kuvan oikeassa laidassa kuvaamassa poikaani
ja hänen tyttöystäväänsä.
Kusaman mukaan hänen teostensa
penikset ovat syntyneet peloista seksiä sekä miehiä kohtaan (kts. Pia Parkkisen kirjoitus: Japanilainen pilkuttaa kuolemaansa asti
- pakkomielteet ja hallusinaatiot tekivät Kusamasta mestarin.) Hänellä oli
traumaattinen lapsuus. Isä oli
naistenmies. Mustasukkainen äiti pani tyttärensä
vakoilemaan isän harha-askeleita, ja kohteli
muutenkin pikku-Yaoyita huonosti.
Kusama lähti vuonna 1953 Yhdysvaltoihin ja jäi sinne viideksitoista
vuodeksi. Hänestä tuli siellä pop-taiteen, minimalismin ja feministisen taiteen edelläkävijä sekä avantgardistisen taideliikkeen kärkihahmoja (vaikutti mm. Andy Warholin ja Claes Oldenburgin taiteeseen). Vuonna 1973 hän palasi takaisin Japaniin,
jossa sai niin penseän
vastaanoton.
Omakuva ”Minä
joka tein itsemurhan” vuodelta 1977, jolloin hän hakeutui Seiwan mielisairaalan. Hän valitsi sen
vapaasta tahdostaan vakituiseksi residenssikseen. Hän asuu siellä edelleen.
Samana vuonna kuin ”itsemurhataulu” häneltä ilmestyi runokokoelma, seuraavana vuonna
esikoisromaani. Hän on kirjoittanut tähän mennessä yhdeksän romaania ja
omaelämäkerran. Sairaalassa hän alkoi
maalata akryyliväreillä isokokoisia ja värikkäitä tauluja, joissa hän purki
lapsuuden traumojaan ( kaksi kuvaa alla).
Kusama on sanonut, että ilman
taidetta hän olisi tappanut itsensä aikoja sitten. Hän on nyt 87-vuotias ja
maalaa yhä. Ei hän ”täyshullu” ole, koska on pystynyt tekemään yhteistyötä
tällä vuosikymmenellä suunnittelija Marc Jacobsin ja Louis Vuitton-firman kanssa ( mm.
näyteikkunoita ja sekä muoti- ja asustekokoelma).
Kurpitsat ovat Kusaman tunnetuin teema. Hän
maalasi ja piirsi niitä jo 1940-luvulla ja palasi teemaan
kahdeksankymmentäluvulla. Hän on kertonut
ensikohtaamisestaan lapsena kurpitsan kanssa seuraavaa: ”Se alkoi heti puhua minulle eloisasti. Se oli yhä kasteesta märkä,
sanomattoman houkutteleva ja aristeli kosketusta… Viehättävä ja hurmaava muoto
lumosi minut. Eniten minua viehätti
kurpitsoiden aulis vaatimattomuus.”
Ei hänen lapsuutensa voinut olla
täysin onneton, koska luonto puhui hänelle.
Näyttelyn jälkeen
Kusaman peili-installaatiot ja maalaukset olivat niin vaikuttavia, että päätäni huimasi, kun astuin museosta kadulle. Seuraavana päivänä
ostin Stockan
Hulluilta päiviltä vihreätäpläisen Marimekko-tunikan. Sen täplät
näkyvät himmeästi kuvassa,
jonka otin tänään kotiparvekkeella.
Selfiet eivät vielä ota minulta oikein onnistuakseen. Täytyy opetella hymyilemään itselleen.
Kuvaamisen jälkeen rupesin
lukemaan Pia Ingströmin Lentävää feministiä. Se kertoo seitsemänkymmentäluvun
suomenruotsalaisista feministeistä. Vahinko, että en kohdannut heitä silloin, tuli
mieleeni. Olin kirjoittanut sen
vuosikymmenen alussa feministisen
esikoisromaanin ( Irti, WSOY 1970). Se ei saanut tuulta siipiensä alle, koska kun suomenkielisellä puolella ei aika ollut
vielä kypsä feminismille. Se aika tuli
vasta kahdeksankymmentä luvulla.
4 kommenttia:
Kusamasta tuli mieleen semmoinen, että kun hän oli Andy Warholin kyydissä, niin käsittääkseni niihin aikoihin syntyi Warholin suojissa semmoinen bändi kuin Velvet Underground. Minulla on sen ensimmäinen älppäri, jossa on ehkä juuri Kusaman pilkkuja siellä kannessa.
Niitä näkyy siinä, missä on Nico tamburiinin kanssa ja sitten ne hallusinaation näköiset punaiset pallot. Luulin että joku Warholin tehtaassa on saanut jonkun Marimekon käsiinsä, mutta nyt olen taipuvainen ajattelemaan että ehkä se oli japanilaisen taiteilijan idea. En ole löytänyt mistään vahvistusta tälle.
Pilkut voivat tietysti olla aivan yleisluontoinen hallusinaatio, eikä ollenkaan riippuvainen japanilaistaiteilijasta. Mutta mitä tulee tuohon kuvaan, niin kyllä minua rupeaisi tuommoinen määrä peilikuvia pyörryttämään!
Sen penis/peili installation sisällä sai olla vain minuutin. Siinä ajassa ei olisi ehtinyt pyörtyä. Siellä oli muitakin peili-installaatiota mm. kurpitsoista. Olisin liittänyt kuva siitä tähän kommenttiin, mutta bloggerin kommenteihin ei voi liittää kuvia , toisin kuin FB:n kommenteihin. Osa Espan puista oli koko kesän puettuina Kusaman pallokankaisiin ( punaisella pohjalla valkoisia palloja).
Ahaa. Kiasmassa ovat epäilleet että ihmiset voivat pyörtyä. Vai miksi muuten vain minuutti?
Kun olen nähnyt kuvia Kusaman töissä, tuli mieleen heti, että vaikutus olisi varmaan vahvempi siinä paikan päällä, oli sitten kurpitsoita tai pilkkuja. Marimekon pilkku-paidat muuten olivat yksiä niitä ensimmäisiä, 1960-luvulla.
Peilit ovat epäilyttävä juttu ja sen lisäksi hirveän symbolinen tekijä!
Taustatarina kuulostaa kiinnostavalta, en ole tiennytkään hänen ongelmiensa yksityiskohtia. Harmillista, että näyttely todennäköisesti jää kokematta, kun ei ole näillä näkymin muuta asiaa sinne isolle kirkolle. Sen verrran aikalaiskokemus se vaikuttaa lukemattomien näkemieni selfieiden perusteella olevan.
Lähetä kommentti