maanantaina, joulukuuta 27, 2010

Ois joulu ainainen

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 Joulu  saisi olla kerran neljässä vuodessa   kuten  olympiakisat. Tai  vielä  parempi, minun mielestäni, jos   se  olisi joka viides vuosi Sibelius- viulukilpailun tapaan.  Onneksi se on taas tältä vuodelta ohi.


Minun suosikkini  joulukertomusten joukossa on  Heinrich Böllin  Ois joulu ainainen, joka  sisältyy kokoelmaan Tohtori  Murken  kootut tauot  ja muista satiireja( suom. Kristiina Kivivuori.  Otava 1962).  Se  on   tragikoominen   kertomus   Lenzin  porvarisperheen  moraalisesta rappiosta. 


Kaikki  saa  alkunsa  perheen 60-vuotiaasta Milla-äidistä,  jolla  on  “mieltymys joulukuusen koristeluun, harmiton, joskin omalaatuinen heikkous, jonka levinneisyys isänmaassamme on melkoinen,” kuten  kertoja toteaa.  Sodan  takia Millan oli pakko  luopua kuusesta, mikä  katkeroitti hänen mieltään.  Se olikin ainoa trauma minkä sota hänelle aiheutti.    Olojen palattua  normaaleiksi  joulua päästiin   viettämään Lenzin perheessä “niin kuin ennenkin.”


Kynttilänpäivän tienoilla kun  kuusta  ruvettiin riisumaan,  Milla  alkoi huutaa täyttä kurkkua. Hän  ei syönyt, ei puhunut, ei nukkunut, vaan   huusi  melkein viikon, kunnes  hänen  hyväsydäminen miehensä Franz  keksi   hankkia uuden kuusen.    Kynttilät sytytettiin, lasikääpiöt  alkoivat takoa, latvaenkeli kuiskasi “rauha, rauha,”   perhe  viritti laulun Oi kuusipuu,  pipareita, mantelikakkuja ja marsipaania syötiin.  Kaikki oli   taas “kuin ennenkin,”  paitsi että  joulua   piti  viettää siitä pitäen  joka ilta,  mikä aiheutti paljon vaivaa ja huolta  sekä Franzille että  perheen aikuisille lapsille.  Lapsenlapset  nakersivat  pipareita ja leikkivät nukeilla ja puuautoilla nurkassaan  tyytyväisinä, mutta muuttuivat  pikkuhiljaa yhä kalpeammiksi. 


Kun joulunviettoa oli kestänyt  vuoden,  perheen  tytär Lucie sai  raivokohtauksen ystävättären kotona nähdessään joulukuusen.  Hän ulvoi ja riehui, kaatoi  kuusen ja ja särki posliinia. Hänet vietiin pakkopaidassa mielisairaalaan. Neljän viikon kuluttua hän   palasi takaisin   viettämään perhejoulua, mutta hänestä  oli tullut eksistentialisti  ja  hän oli alkanut  liikkua hämäräperäisissä  yökerhoissa. 


Myös  muissa  perheenjäsenissä  tapahtui  huolestuttavia muutoksia.  Kunnollisesta lakimiespojasta  tuli kommunisti – voiko  sen  kauheampaa tapahtua kunniallisessa porvarisperheessä!   Vähemmän kunnollinen esikoinen, joka oli valinnut  nyrkkeilijän ammatin (minkä takia häntä ei  nauttinut arvonantoa  suvun piirissä), lopetti  lupaavasti  alkaneen  ammattilaisuransa ja meni luostariin  maallikkoveljeksi.    Ja isän   rappio oli  täydellinen. Hän  alkoi käydä  vieraissa  naisissa ja   keksi hankkia näyttelijän  sijaisekseen jokailtaiseen joulujuhlaan.   Kahden  vuoden kuluttua näyttelijäseurue edusti perheenjäseniä, Lucie oli miehensä kanssa muuttanut  maahan jossa ei vietetty joulua, ja lapsenlapset oli korvattu vahanukeilla. Ja joulu jatkuu,   Milla  ja eläkkeellä oleva prelaatti  ovat  ainoat   aidot joulunviettäjät. "He juttelevat vanhoista hyvistä ajoista, nauraa  kihertävät, näyttävät viihtyvän mainiosti ja keskeyttyvät juttelunsa vain laulua  aloitettaessa" 


Luen joka  joulu  Böllin  joulukertomuksen.  Se antaa  voimia kestää   joulun koettelemukset.   Kirja on  jo melkein repaleiksi  luettu, siitä puuttuvat kannet ja selkämys,  sivujakin  on irronnut.  Otava saisi ottaa  siitä uuden  painoksen. Minulla on varmaankin jollakin tapaa   kieroutunut huumorintaju, koska nautin    Böllin ironiasta,  jonka  hän  kohdistaa “pyhään perhejouluun.”


PS. Tänään tuli Akateemisen kirjakaupan  alennusmyyntiluettelo. Tarjolla on   Böllin omaelämäkerrallinen pienoisromaani  Mitähän  siitä pojasta tulee?   Se ei ole hinnalla pilattu, maksaa vain 3,90 euroa.   Suosittelen kaikille jotka pitivät lempeästä  ironiasta ja tarkkasilmäisestä yhteiskuntakritiikistä.



10 kommenttia:

Hirlii kirjoitti...

Onneksi on ohi, taas.

Minusta Rimmisen Nenäpäivässä kuvattiin jouluntulo ja joulu hyvin.

Ripsa kirjoitti...

Anita, eihän joulu ole ohi ennen kuin loppiaisena. Silloin vasta Ilmari ja likatkin ehtivät tänne asti.

Nyt niillä on masut kipeinä. Ovat tietysti ahmineet mitä sattuu!

Anita Konkka kirjoitti...

Minä en ehtinyt lukea Nenäpäivää loppuun asti, kun piti kääriä se joululahjapakettiin.

Joulutohina nyt ainaskin on loppu, vuodeksi.

Anna Amnell kirjoitti...

Vihaatko muidenkin uskontokuntien juhlapäiviä yhtä kiihkeästi? Uskonnolliset juhlat ovat nimittäin keskeisiä kaikissa muissa paitsi ateististen valtioiden kulttuureissa. Ja heillä "suuret johtajat" asetetaan Jumalan asemaan.

Mistähän tuo joulutraumasi on tullut? :)

Ihmiset ovat jouluna iloisia, toivottavat toisilleen hyvää joulua ja antavat lahjoja. Joulun avulla he jaksavat elämässä eteenpäin. Joulu on symboli rakkaudesta ja myönteisyydestä.

Muista myös Dickensin joulukertomus. Hyvää tahtoa voi osoittaa vaikkapa laittamalla rahaa Pelastusarmeijan joulupataan. Sitten ensi jouluna.

Anita Konkka kirjoitti...

"Vihata kiihkeästi" on väärä ilmaisu. Minua ahdistaa joulun kaupallisuus ja perhekeskeisyys. Pääsiäisestä pidän, se ei ahdista. Se on uudelleensyntymisen juhla, ilon juhla. Ehkä minusta vielä tulee ortodoksi. Asia vakavasti harkinnassa.

Joulutraumani on perua
rähinästä, joka alkoi aattoillan ruokapöydässä, kun oli pakko syödä kinkkua ynnä muita pahoja perinneruokia. Eikä ollut muutenkaan kivaa jouluna.

Hirlii kirjoitti...

[...] Vasta nyt ymmärsi että siinähän se tosiaan oli, joulu, tulossa ihan kohta [...]

Irmuus, siis se mitä Rimminen kirjoitti Irmaan, se on jotain, ja paljon enemmän kuin Joulu tämmösenä. Siinä on enemmän Joulua.

Hirlii kirjoitti...

Romaani päättyy Jouluun, ja sekin on hiton hyvin ajoitettu tässä romaanissa.

Anna Amnell kirjoitti...

Anita,
ajattelin mielessäni jotain tuollaista, sillä "joulun vihaaminen" ei mielestäni oikein sovi sinuun.

Meillä kotona joulu oli "toisesta maailmasta", kultasi ankean köyhän arjen ja muutti ihmeellisesti ihmisiä lapsiksi jälleen. Joulun tekivät äidin laittamat hyvät ruoat ja jokin ihmisten silmissä ja äänessä - ja radiosta tuleva kaunis joulumusiikki.

Joulun kaupallisuutta voi toisaalta käyttää hyväkseen, ostaa silloin ne tarpeelliset kalliimmat lahjat, joita ei oikein muulloin raski ostaa. Tai sitten ostaakin pieniä halpoja lahjoja. Meillä on monesti annettu kirpputorilta ostettuja lahjoja ja ne ovat ollet yhtä ilahduttavia kuin harvinaiset kalliit lahjat. Ystäviltäni saan yleensä omatekoiset lahjat kuten villasukat tai kuivattuja kukkia tai yrttejä antajan omalta kesämökiltä.

Minusta on hauskaa koristella koti jouluksi. Se tuo sitä niin tarpeellista satua elämään. Joulukoristeemme ovat enimmäkseen vanhoja, monet lasten pieninä tekemiä.

Torontossa näin kerran kadulle heitetyn joulukuusen - kaikkine koristeineen. Minusta tuntui kuin olisin nähnyt vanhan isoäidin hyljättynä kadulla.

Ehkäpä ortodoksinen kirkko voisi tarjota Sinulle "oman" tavan järjestää juhlat ja vapautua joulutraumoista. Mikään kirkkokunta ei ole täydellinen, mutta kaikki ne ovat syvimmältään samaa. (En sisällä tähän kultteja enkä äärilahkoja.)

Hymyilevä eläkeläinen kirjoitti...

Kyllä tämä meidän joulumme on himphamppujuhla. Ahdistava. Uskonnollisuus siitä on kaukana. Joillekin koko elämä on uskonnollista, mikäs siinä, omapa on asiansa.

Naurattaa ennen kaikkea nämä joulu-uskovaiset, jotka lahtaavat sian ja paistavat sen jalan uhriksi jollekin jumalleen ja menevät sitten kerran vuodessa joulukirkkoon.

Joulun viettohan on toki paljon vanhempaa perua kuin seimijuhlat. Valon lisääntymistä kannattaisi juhlia omassa mielessään vaikka joka päivä.

Anonyymi kirjoitti...

"paistavat sen jalan uhriksi jollekin jumalleen"

Kas kun en ole kuullutkaan tuollaisesta uskonnosta.
Jumalle?