maanantaina, tammikuuta 07, 2008

Matkalla

Tältä näytti Saksanmaa bussinikkunasta matkalla Luxemburgista Hahniin. Satoi jäätävää tihkua. Kuvassa on joko Mosel- tai Rein-joki, taustalla häämötti Taunus-vuoret, luultavasti. Tien vieressä vilahti ohi Hunsrück-grill. Ahaa, minulle välähti, Hunsrück ei olekaan mikään Kotiseutu -sarjan fiktiivinen paikka, vaan se on todella olemassa. Olen katsellut Kotiseutua satunnaisesti Teemalta syksyn aikana, mutta monta jaksoa on jäänyt väliin. Mieleen on jäänyt sarjasta vaaleatukkainen kaveri - olikohan hänen nimensä Gunnar - joka myi Berliinin muuria amerikkalaiselle elokuvayhtiölle ja rikastui sillä bisneksellä.

Olen ajanut Hunsrückin ohitse useita kertoja ja ajatellut että tämä niin saksalaista Heimatia (kotiseutua) kuin olla voi - kumpuilevia maisemia, vilajpeltoja, havumetsiä, vuoria, kyliä joiden keskellä on kirkko, jokilaaksoja, joiden rinteillä viinitarhoja, mutta näkyväksi Hunsrück tuli minulle vasta tällä matkalla. Nyt tekisi mieli katsoa Kotiseutu-sarja kokonaisuudessaan uudelleen.

Lentokoneessa Hahnista Tampereelle luin Alain de Bottonin kirjaa The Art of Travel, jonka olin ostanut Luxemburgista. Se on hyvää matkalukemista, pehmeäkantinen pokkari, ei paina paljon ja sitä on miellyttävä pidellä käsissä, engalnninkieli ei ole liian vaikeata ja raskassoutuista, eikä kirjaa tarvitse lukea järjestyksessä ensimmäisestä viimeiseen lukuun niin kuin romaania.

Valitsin luvun jossa de Botton kertoo Vincent van Goghin taide avasi silmät näkemään Provencen maiseman värit. Hän ( van Gogh) keskittyi siihen mikä Provencessa oli olennaista, ja mitä taiteilijat Provencessa eivät ennen häntä olleet nähneet eivätkä kuvanneet. Heidän tauluistaan puuttui olennainen. Van Goghia ei elinaikanaan arvostettu, koska hän näki ja kuvasi sellaista, mitä ei ollut tapana nähdä. Hän ei ollut oppinut näkemään tavanomaisesti, koska ei ollut käynyt taidekouluja. Van Gogh teki näkyviksi Arlesin tähtitaivaan, viljapellot, sypressit ja auringonkukat, kuten Whistler teki näkyväksi Lontoon sumun, jota ei ollut olemassa ennen häntä - sanoi Oscar Wilde.

De Botten määrittelee huonon taiteen sarjaksi huonoja valintoja. Todellisuus on niin runsasta, että on pakko valita, koska kaikkea ei kuvata. Sama koskee kirjallisuutta. Minun mielestäni huonot valinnat ovat sovinnaisia valintoja. Siksi viihteellinen taide on niin ikävystyttävää.

3 kommenttia:

Iines kirjoitti...

Ihan vaan lyhyt kommentti sivuraiteelta - tuosta maitse matkaamisesta: Olen joskus matkannut junalla halki Ruotsin ja Tanskan ja Saksan. Oli aivan ihastuttavaa nähdä, miten maisema muuttui pikkuhiljaa - tällaista ei huomaa lentokoneessa.

Nytkin minun pitäisi matkustaa keväällä Saksaan, ja mietin juuri maitse tapahtuvaa vaihtoehtoa, saadakseni istua junassa, havainnoida ihmisiä ja ikkunassa juoksevaa maisemaa. Matkaseuralaiseni vain ei suostu muuhun kuin nopeaan lentomatkaan. Lentäminen opn minusta liian nopea siirtymä!

Ripsa kirjoitti...

Juna Euroopan läpi on hieno kokemus!

En tosin ole varma siitä tahtoisinko tehdä niin pitkää matkaa enää, Italiaan asti. Tosin siellä on näitä nopeita luotijunia, että ehkä matka sujuisi 3 päivää nopeammin nyt.

Anita kuule, lähetin sulle meilissä pari paikallista graffitia, olivat tarttuneet kameransilmään eivätkä ole ihan tavanomaisia. Muistin että keräät niitä kuvia.

Anita Konkka kirjoitti...

Iines,lentäminen on epämukavaa ahtaissa tiloissa, mutta on nykyään halvempaa kuin junalla ä matkustaminen Saksaan. Bluewingilla voi lentää halvalla Berliiniin ja Ryanairilla Hahniin ja jatkaa matkaa Berliinistä junalla. Hahnista voi ajaa bussilla läpi Rheinland-Pfalzin, joka on Saksan kauneinta seutua, siellä kannattaa ehdottomasti käydä. Hahnin lentokentältä voi vuokrata etukäteen auton, jolloin ei ole sidottu aikatauluihin. Hos Suomesta on lentoja Kölniin
sieltä voi jatkaa matkaa junalla pitkin Rheinlandia.

Marjatta, olen matkustanut Euroopan läpi sekä bussilla että junalla. Hieman puuduttavaa se on ollut, ja peräpukamia tullut varsinkin 6 viikon junamatkalla, pitkin poikin Eurooppaa. Luotijunilla pääsee nopeasti, ovat kalliimpia kuin lennot, ellei satu löytymään jotain edullista tarjousta. Mutta ekologisesti junamatkailu on suositeltavampaa.