Luin
Jevgeni Zamjatinin
romaanin Me (suom. Juhani Konkka 1959)
parikymppisenä ensimmäisen kerran. Suuren vaikutuksen teki silloin romaanin
rakkaustarina. En vielä siihen aikaan ymmärtänyt yhteiskunnallista satiiria
enkä muitakaan romaanin hienouksia, kuten futuristista tyyliä , joka oli
1900-luvun alun vallitsevia taidesuuntauksia Venäjällä. Minua kiinnosti
tuolloin buddhalaisuus. Se liittyy
romaanin keskeiseen filosofiseen
teemaan, joka kiteytyy runoilija R- 13:n
sanoissa: ”onni ilman vapautta tai
vapaus ilman onnea.” Runoilija viittaa Raamatun kertomukseen
Paratiisista. Ensimmäiset ihmiset
valitsivat onnen sijasta vapauden.
Me-romaanin
minäkertoja on D-503, avaruusalus
INTEGRAALIN rakentaja ja matemaatikko. Sivumennen sanoen Zamjatin oli
ammatiltaan
laivanrakennusinsinööri. Ennen
vallankumousta hän työskenteli Englannissa jäänmurtajan rakentajana.
D-503 kirjoittaa muistiinpanoja, jotka on
tarkoitus lähettää avaruusaluksen mukana tulevalle
lukijakunnalle: Marsin,
Venuksen ja muiden planeettojen asukeille, joille hän kuvailee Ainoan Valtion elämää
ja yhteiskuntajärjestystä. Posket
innosta hehkuen hän kirjoittaa muistivihkoonsa: ”Me tuomme heille erehtymättömän onnen, meidän velvollisuutemme on
pakottaa heidät olemaan onnellisia. Mutta ennen aseita me kokeilemme – sanaa.” Siispä maailman ensimmäinen trollitehdas toiminnassa Zamjatinin dystooppisessa valtiossa.
Ainoassa
Valtiossa vallitsee onni ja järjestys, taivaskin on aina sininen ja
moitteettoman puhdas. Vihreä lasimuuri erottaa
Ainoan Valtion villistä luonnosta.
Kansalaiset elävät lasitaloissa ja heidän katunsa ovat lasia, myös heidän kulkuneuvonsa ovat lasia, samoin avaruusalus
Integraali. Reipas hissimusiikki soi kun kansalaiset menevät töihin tai marssivat
auditorioihin nelirivissä kuuntelemaan esitelmiä. He ovat pukeutuneet yhdenmukaisiin univormuihin,
heidät on numeroitu ja heidän elämänsä
on aikataulutettu. He syövät
samalla hetkellä, lähtevät samalla sekunnilla töihin, ulos kävelemään tai
auditorioihin, ja Taylorin kokeiden
saleihin (kts. taylorismi) Iltaisin he käyvät nukkumaan yhtäaikaisesti
eivätkä he näe unia.
D-503
ei ole täysin tyytyväinen asioiden nykytilaan, hänen mukaansa ”absoluuttisen tarkkaa onnen ratkaisua meilläkään ei vielä
ole: kaksi kertaa päivässä, kello 16-17 ja 21-22 valtava kokonaiselimistö
hajoaa yksityisiksi soluiksi: Aikataulun määräämiksi Henkilökohtaisiksi tunneiksi.” D-503 on kuitenkin optimistinen, hän uskoo
että ajan mittaan noillekin tunneille löytyy sija yleiskaavassa ” joskus aikanaan kaikki 86 400
sekuntia tulevat sisältymään aikatauluun.”
Mutta siihen hän on tyytyväinen, että Ainoa Valtio
on kukistanut nälän ja nujertanut
rakkauden, jotka hallitsivat maailmaa
ennen muinoin. Syöminen hoituu
öljystä kehitetyllä synteettisellä ruualla ja seksi on vapautettu perhe-elämän
kahleista. Lapset kasvatetaan
syntymästä alkaen lapsitehtaissa ja avioliitot oli lakkautettu. Jokaisella oli oikeus kehen tahansa
toiseen. D- 502 mukaan seksiakti ”on meillä saatettu elimistön harmoniseksi,
miellyttävän hyödylliseksi tehtäväksi, luonteeltaan samanlaiseksi kuin on uni,
ruumiillinen työ, ravinnon nauttiminen, ulostaminen…”
Zamjatinin
aikalainen Madame Kollontai , joka oli puoleksi suomalainen ja maailman
ensimmäinen naispuolinen suurlähettiläs kirjoitti ” Seksuaalisen halun tyydyttämisen pitäisi
olla yhtä helppoa kuin vesilasin juominen.” Se toteutui Zamjatinin
Ainoassa Valtiossa. Riitti kun ilmoitti seksuaalitoimistoon kenen kanssa halusi
maata ja seksuaalitoimisto antoi vaaleanpunaisen kuponkivihkosen, johon oli merkitty seksuaalitunnit valitun partnerin kanssa.
Tuntematon muuttuja
D-503:n
elämä oli hyvässä järjestyksessä. Hänellä oli vakituinen seksipartneri O-90,
jonka hän jakoi hyvän ystävänsä runoilija R-13 kanssa. Mutta sitten hänen elämäänsä ilmaantuu naispuolinen numero I-330, jonka kasvoilla hän näkee X-muotoisen ristin. ”Tuo nainen vaikutti minuun yhtä häiritsevästi kuin sattumalta yhtälöön eksynyt, jakamaton
irrationaalinen luku,” hän kirjoittaa. Hänen elämänsä horjahtaa pahasti sivuraiteille,
kun I-330 vie hänet lasikupuun valettuun museoon, niin sanottuun muinaiskotiin,
jossa ”rakastettiin miten vain, hehkuttiin, kärsittiin ja tehtiin lapsia ilman
mitään suunnitelmaa. ”Minkälaista tolkutonta, harkitsematonta
ihmisenergian tuhlausta, eikö ollut?” D-503 huudahtaa.
Museossa
käynnin jälkeen hän näkee unta Buddhasta josta valui mehua. Hän ei ole koskaan
aikaisemmin nähnyt unia. Hän tiesi että
ne kuuluivat muinaisajan ihmisten normaaliin elämään, mutta Ainoan Valtion
numeroihmisellä ne olivat vakavan psyykkisen sairauden oire. Buddhan kuvan lisäksi häneen näytti
tarttuneen muinaiskodista myös entisajan sekavat tunnetilat, kuten rakkaus ja
mustasukkaisuus. Hän alkaa laiminlyödä
kansalaisvelvollisuuksiaan ja saa lääkintätoimistosta sairaslomaa. Lääkäri
toteaa, että hänen asiansa ovat huonosti, hän on luultavasti saanut sielun.
Nuorena
tunsin sympatiaa D-503:a kohtaan, kuten yleensäkin kärsiviä romaanisankareita
kohtaan, joihin samastuin. Kun taas
I-330 oli minusta epäsympaattinen nainen, femme fatale, selvä
Mata Hari –tyyppi, joka vietteli naiivin D-503:n päästäkseen käsiksi avaruusalus Integraaliin. Todennäköisesti kaikilla kirjan erisnimillä on
matemaattinen symboliarvo, joka ei ole minulle selvinnyt, koska matematiikka
oli oppiaine, jota laiminlöin kouluvuosina.
Venäläisen kirjallisuuden lukupiirissä viime maaliskuussa keskustelimme Zamjatinin
romaanin erisnimisymboliikasta Yksi lukija huomautti , että suojelusenkelin eli salaisen poliisin urkkijan nimi S-4117 viittasi Kölninveteen, ja toinen lukupiirin jäsen, joka oli lukenut kirjan
venäjäksi, kertoi että erisnimien
kirjaimet oli kirjoitettu latinalaisin, ei kyrillisin, kirjaimin, mikä
ihmetytti minua. Hän kertoi myös, että
X- kirjain on kristillinen symboli. Se oli uhrin merkki.
Kun luin
Me-romaanin uudestaan sitten nuoruuden, käsitykseni
I-330:sta muuttui. Hänhän on itsenäinen toimija ja vallankumouksellinen,
minä ajattelin. Hän toimii salaisessa järjestössä, jonka päämääränä
on vapauttaa ihmiset totalitäärisen valtion ikeestä ja sen Hyväntekijästä, ”joka on sitonut kätemme ja jalkamme autuaaksi tekevillä onnen pauloilla,” kuten D-503 asian ilmaisee muistiinpanoissaan.
Onnellisuuskupla alkaa säröillä. Ensimmäisen
kerran Ainoan valtion historian aikana vaalien äänestystulos ei ole
yksimielinen. Tuhannet vastustavat Hyväntekijän uudelleen valintaa. Valtion elimet nousevat vastaiskuun. Lehdessä
kuulutetaan: ”Onnen viholliset eivät
torku. Pidelkää molemmin käsin kiinni onnestanne! Huomiseksi keskeytetään työt
– kaikkien numeroiden on ilmoittauduttava Operaatioon. Laiminlyönneitä odottaa Hyväntekijän Kone.” Operaatio
tarkoittaa neurokirurgista toimenpidettä, jolla poistetaan ihmisen
fantasiakyky, silloin tie sataprosenttiseen onneen on vapaa! Hyväntekijän Kone on teloituslaite, joka tappaa ja muuntaa ruumiin puhtaaksi vedeksi.
Vallankumoukselliset räjäyttävät vihreän muurin,
lasikupu hajoaa ja Ainoan Valtion koko taivas
täyttyy ennennäkemättömästä
näystä - linnuista jotka laskeutuvat kupukatoille,
pylväille ja parvekkeiden reunoille. Mutta loppu ei ole onnellinen. D-503 valitsee sataprosenttisen onnen (ei
enää rakkauden kärsimyksiä!) ja menee operaatioon, mutta I-330 pysyy uskollisena vapauden aatteelle ja joutuu
Hyväntekijän Koneeseen.
Näkijä
George Orwell kirjoitti vuonna 1946 Zamjatinin romaanista arvioinnin. Sen mukaan Zamjatin olisi kirjoittanut dystopiansa vuonna
1923. Todennäköisesti hän
kirjoitti sen vuonna 1920 tai 1921 (tiedot kirjoittamisajankohdasta
vaihtelevat). Käsikirjoitusta ei
julkaistu hänen kotimaassaan ja hän lähetti sen salateitse Yhdysvaltoihin. Me ilmestyi
Neuvostoliitossa vasta perestroikan aikana vuonna 1989. Vuonna 1927 se oli ilmestynyt Prahassa venäjäksi, josta se
kulkeutui Neuvostoliittoon ja joutui raivon kohteeksi neuvostolehdissä. Sitä haukuttiin ”kommunismin
häväistyskirjoitukseksi ja neuvostojärjestelmän pilkaksi.”
Monet asiat, joita Zamjatin romaanissaan
kuvasi, toteutuivat myöhemmin. Hän ennusti
kibbutzit, joissa ei ollut perheinstituutiota, ja lapset kasvatettiin kollektiivisesti lastentaloissa.
Hän ennusti lobotomian, neurokirurgisen leikkauksen, joka sai lääketieteen
Nobelin. Hän ennusti ihmisten kaasuttamisen
ja teollisen tappamisen, mikä tapahtui Natsi-Saksassa. Hän
ennusti diktaattorin(= Stalinin) valtaannousun
ja poliisivaltion luomisen urkintajärjestelmineen, ilmiantoineen ja
näytösoikeudenkäynteineen. Isä
Aurinkoinen hallitsi valtiota rautaisella kädellä konsanaan kuin Ainoan
Valtion Hyväntekijä. Vaalien äänestystulokset olivat aina yksimielisiä, 99-prosenttisesti.
Reippaaniloinen neuvosto-muzak soi radioissa ja kansalaiset olivat onnellisia,
tai ainakin yrittivät näyttää siltä, vaikka varmasti tiesivät mitä tapahtui. Sureminen ei ollut sallittua,
kuten Nadežda Mandelštam kirjoitti muistelmateoksessa Ihmisen toivo.
Me-romaanin
kirjoittamisajankohtana Neuvostoliittoa
ei vielä ollut, se syntyi vasta 30. 12.1922, mutta totalitarismi oli alkanut jo hahmottua. Salainen poliisi Tšeka (kirjassa Suojelutoimisto)
perustettiin joulukuussa 1917 ja Lenin aloitti puhdistukset. ”Väärinajattelijoita” teloitettiin ja vankileirejä
pantiin pystyyn.Yksi oli Pietarin (silloisen Petrogradin) liepeillä. Isoäitini
joutui sinne panttivankina vuonna 1919, kun isoisä oli paennut
vangitsijoiltaan.
Elokuussa 1921 teloitettiin runoilija Nikolai Gumiljov, Anna Ahmatovan ex-aviomies, minkä
jälkeen suuri joukko sivistyneistöä, kirjailijoita,
taiteilijoita ja tiedemiehiä joko lähti vapaaehtoisesti ja karkotettiin maasta. Samana
vuonna Zamjatin julkaisi artikkelin Olen
peloissani. Hän julisti Solomon Volkovin
mukaan avoimesti, että neuvostohallitus tukahdutti venäläisen kirjallisuuden ja
pakotti rehelliset kirjailijat vaikenemaan. Hän kirjoitti: ”Todellista kirjallisuutta voi olla olemassa vain jos sitä eivät tee tunnolliset ja
tottelevaiset virkailijat, vaan hullut, erakot,
kerettiläiset, haaveilijat, kapinalliset ja
skeptikot.” Artikkeli nosti suuren hälyn.
Zamjatin näki kyllin
selvästi mitä oli tapahtumassa, mutta ei lähtenyt muiden mukana maasta. Hän oli vallankumouksen kannattaja ja bolsevikki,
joka oli istunut aatteen takia vankilassa tsaarin aikana. Vallankumouksen jälkeen hänet vangittiin jälleen
ja pantiin istumaan samaan vankilaan, joka oli tullut tutuksi vallankumousta
edeltäneeltä ajalta.
Kymmenen vuoden
kuluttua hän kirjoitti Stalinille kirjeen, jossa pyysi lupaa poistua maasta,
koska hänen asemansa kirjailijana oli toivoton. Hän piti maanpakoa parempana kuin kirjallista kuolemantuomiota.
Maksim Gorki suostutteli Stalinin antamaan hänelle matkustusluvan. Hän matkusti
Pariisiin ja kuoli siellä seitsemän vuoden kuluttua vuonna 1937 sydänkohtaukseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti